ūü•© Koirien raakalihojen kallistuminen

Hitto, kävin kurkkaa kennelrehun sivuilla ja tää naudan pentujauheliha jota meillä yleensä syödään niin maksoi jo 4.50e/kg :flushed:
ostin viimeksi vaan 10kg, jos oisin tienny olisin ostanu vuoden tarpeet kerralla halvemmalla hinnalla. No onhan se tasalaatuista lihaa mutta aika kallista rehulihaksi silti.

Ei se tuon arvoista ole. Hieman pelkäsin tätä kun Kennelrehu myytiin. Senhän omistaa sama yritys, joka aloitti Rahulan rehulla, uudelleenbrändäsi liikkeet Willeiksi ja omistaa myös hevospuolen Wahlstenin.

Sitä en sitten tiedä, että kuinka iso osa Kennelrehun lihoista tehdään samassa tehtaassa, joka tekee ison osan Maukkaan tuotteista, ja mm. Jahti & Vahdin kuivamuonat laajennettuaan sille akselille,

Homma keskittyy. Ja keskittyminen poistaa kilpailua, ja se nostaa hintoja.

Mutta en my√∂sk√§√§n ep√§ile etteik√∂ raaka-aineiden kallistumisella olisi oma osuutensa. Tosin sek√§√§n hinnannousu ei tule rehujen ja lannoitteiden kallistumisesta, Ven√§j√§st√§, Ukrainasta ja naftan hinnasta ‚ÄĒ ne hinnat l√§hti kiipe√§m√§√§n jo aiemmin.

Tilanne alkaa nyky√§√§n olla se, ett√§ lihansy√∂tt√∂ koirille v√§henee kohta ‚ÄĒ ja t√§t√§ suomalaiset yritykset eiv√§t miss√§√§n vaiheessa oivaltaneet, vaikka se on heille kerrottu. Jo kymmenisen vuotta sitten er√§√§nlainen hintaraja meni siin√§, ett√§ 15 kg s√§kki maksoi 65 euroa, jolloin 30 kg kokoluokassa kuivamuona tuli halvemmaksi sy√∂tt√§√§, jos sai alle tuon.

Toki kuivamuonateollisuus on hilannut hintojaan ylös, mutta vaikuttaisi siltä, että liha kallistuu nopeammin. Kehityshän alkoi siinä vaiheessa, kun hevonen lakkasi maksamasta 80 senttiä kilo, koska pikkukoirien omistajat kuvitteli sen olevan jotenkin erinomaisen hyvää ja olivat valmiit maksamaan 7 euron kilohintoja, koska ostivat pieniä paketteja.

Toki koirakanta pienenee koko ajan, ja siksih√§n pullatuotanto lis√§√§ntyy koko ajan ‚ÄĒ joka nostaa hintoja entisest√§√§n.

2 Likes

Ei todellakaan ole. Samaan hintaan saa prismasta ihmisille tarkoitettua lihaa.

Ja esim mushin ruokakaupoissa olevat sika-nauta pullat on nyt sitten kilohinnaltaan halvempia kuin kennelrehun könttilihat. No laatu varmaan eri mutta alkaa mennä hinta edelle laadusta.

Tän olinki unohtanut. Ilmankos.

17% naudanjauhelihan kilohinta nousi jo yli 10 euron, aikaisemmin oli reilu 8e. 4,5e/kg on halpaa :rofl: vaikka rasvaa saisi olla vähän enempi kuin mitä tuossa pentuversiossa on.

1 Like

Meillä on syöty pääasiassa kennelrehun kalkkunaa 50-50 ruokinnassa, ja hirvittää mihin ylipäätään lihojen hinnat vielä pomppaa tulevaisuudessa. Vaikka mun elukat kyllä on hyvin pieniruokaisia (porokoira on kuin shetlanninponi: Lihoo kun edes näkee ruokaa).

En ole hirveämmin seurannut lihojen hintoja viimeaikoina, kun tuonne kennelrehulle on ollut hyvin pääsy. Ja ainakin jossain kohti oli halvimpia. Meillä ei hirveämmin ole väliä mitä eläintä syövät, mutta ei taida oikein mikään olla alle tuon kalkkunan, jonka kilohinta tällä hetkellä 3,60 eur?

Sikanauta taitaa olla.

Kilohinta 2,10e :flushed:
Pitäisköhän laittaa koira vaihtoon.

Kun aikoinaan syötin samaa tavaraa levynä, niin hinta taisi olla jotain 1,45. Viimeinen mitä olen maksanut 2 kg pötkönä oli jossain 1,80 paikkeilla. 2,10 ei ole sellainen hinta mitä maksaisin tuosta tavarasta. Nimittäin siinä ei enää hinta kohtaa laatua.

No, tapa tuokin hinnoitella tuote pois markkinoilta.

Kennelrehun yksi valtti on ollut liikkeiden puuttuminen. Kun asiakas sidotaan aikatauluun ja poikkeukselliseen noutoon ajatuksella, että aika harvoin samalla suunnalla on muuta asiaa, ja hinta lähestyy liikkeiden hintoja, josta voi hakea kun lystää, niin idea alkaa hävitä.

Toki, syrjäkylillä tuo systeemi on tietysti toimiva, kun liikkeitä ei ole lähellä.

Meill√§ on menty pitk√§√§n k√§yt√§nn√∂ss√§ kuivamuonalla ja joskus harvoin ihmismarkkinoiden alennuslihoilla l√§hinn√§ karkkip√§iv√§ajattelulla. Syyt on ihan selv√§t ‚ÄĒ lihan hinta on ollut jo pitk√§√§n korkeampi kuin kuivamuonan, saan kuivamuonan tilattua l√§helle eik√§ Kennelrehun aikataulut ole meille vaihtoehto.

Aika nopeasti tämä paletti kääntyi päinvastaiseksi.

Tää on tainnut olla sopimatta jollekin mun aiemmalle koiralle, joten on jäänyt sit nykyisilläkin kokeilematta. Mikä on vähän tyhmää, voishan se näille sopia ihan hyvin. :sweat_smile:

Nyt muistin että mä tein joku aika sit aloituksen näiden Kennelrehujen lihojen laadusta ja koska meillä ei kanaa voida syödä niin kyselin just noita sika-nautalihoja kun niiden hinta on halvempi kuin ton naudan pentujauhiksen.

Onko ne siis millasia? Ei tarvii olla pientä silppua, mutta onko laatu yleensä millasta että kannattaako niitä edes ostaa siihen hintaan mitä niitä nyt myydään?
Jagster tuolla ylemp√§n√§ muisteli ett√§ sillon kun viimeksi itse niit√§ ostanut niin laatu sellaista ettei sit√§ edes tohon hintaan (2.10‚ā¨/kg) ostaisi. Tai n√§in ymm√§rsin.
20kg on aika iso satsi ostaa edes testiin jos onkin aivan :poop:. Eihän se maksa kuin 42e mutta rahaa sekin on :woman_shrugging:
Rasvaahan siinä on huomattavasti enemmän kuin tossa pentujauhiksessa että jos liika rasva ei vaan närästä niin sit sitä riittäis antaa vähemmän.

Riippuu tietty mitä haluaa koirilleen syöttää, mä en halua maksaa lihan hintaa keuhkoista ja ruokatorvesta (sika-nauta jauhiksessa), mutta tää on vielä siedettävän hintaista ja pitäisi olla pelkkää lihaa, tiedä sitten

Totta toikin. Roippeita mäkään en mieluusti anna mutta jos rehulihan hinta alkaa nousta kovin korkeaksi niin sitten täytyy alkaa miettimään koko ruokintaa että mikä olis paras ruokintatapa.

Possua meillä ei oo ollutkaan, täytyykin tohon tutustua.

Mä oon pari vuotta sitten perehtynyt lähemmin useamman eri valmistajan rehulihoihin ja kaikki oli samaa kuraa. Kennelrehua ei tullut silloin testattua, koska sieltä ei saa vain pientä määrää (tai jos sai, syy oli liian vaikea aikataulu).
Perehtyminen oli siis ‚Äúlihojen‚ÄĚ sulattaminen ja paistaminen. Useampi meni suoraan roskikseen k√§ym√§tt√§ ruokakipon kautta, koska kaikkea muuta roipetta oli reippaasti enemm√§n kuin lihaa. Koiralla on siis ongelmana se, ett√§ kaikki huonosti sulava n√§r√§st√§√§, siksi ollaan p√§√§dytty ihmislaatuisiin lihoihin.

Noita jauhelihoja ei olla testattu, ei riittänyt enää kiinnostus rehulihoja kohtaan. Jos ne olisi tarpeeksi hienoksi jauhettua niin saattaisi koiralle sopiakin, saisi osan annoksesta, eli sen vaan vatsantäytteeksi menevän, korvattua halvemmalla tavaralla. Lidlin Orlando sopii siihen tarkoitukseen.

Jossain vaiheessa ostettiin Kennelrehun broilerifileitä, mutta sekin jäi aikatauluongelmien takia. Ja koska fileistäkin alkoi löytymään roipejämiä eikä ollut mielenkiintoa ennen kippoon laittamista sörkkiä lihoja läpi.

Laiskuus maksaa :laughing:

Mä oon jotenki ymmärtänyt että se naudan pentujauheliha olis kennelrehulla tosi hienoksi jauhettua.
No hyvännäköistä mössöä se on kun sulaa.
Ja on suosittua koska vois sanoo että melkein aina loppu.

Mutta joo, jos hinnat tätä tahtia nousee niin liha on koirille vaan joku pieni herkkupala siellä ruuan joukossa :woman_shrugging: mikä harmillista koska haluaisin sitä antaa reilusti mutta raha tulee esteeksi.

M√§ olen k√§ytt√§nyt noita Kennelrehun liha-lihoja ilman keuhkoja, luita ja kurkkuja, juur pentujauhista mutta maksaa nykyisell√§√§n vaan liikaa, 4,60/kg. Toi possun liha, jossa on 22%rasvaa, on ihan hyv√§laatuista (3e/kg) ja kalkkuna kanssa (3,60/kg). Ajattelin ‚ÄĚprotskulis√§ksi‚ÄĚ ottaa seuraavaksi v√§h√§n naudan syd√§njauhelihaa (4e/kg). K√§yt√§n siis omille uunin kautta tai keitt√§m√§ll√§ siin√§ vakuumissa (ja juu, kysyin, kest√§√§ keitt√§misen)

Kalkkunaa joskus mietin kahdelle mutta niillekään ei sovi kana joten jäi sekin sitten ostamatta koska niin isot paketit. Ja juu voishan se sopiakin mutten vielä ainakaan oo aikaseksi saanut kokeiltua, ehkä pitäis M&M käydä ostaa joku pötkö ja testata.

Possu oli näköjään aika rasvasta mutta voishan sen kypsentää niin siitä vähän häviäis sitä rasvaa kun jättäis ne kattilaan tai vuokaan. Tai sit vaan antais sitä vähemmän :woman_shrugging:

Pysyykö hajuhaitat pois kun keittää siinä paketissaan? Omaan nenään kun rehulihoista tulee aina sellanen ei niin kiva haju kun niitä kypsentää.

Ei mun nenään haise vaikka paistan uunissa, eikä muutkaan valita. Ja mun mielestä Kennelpakasteen kalkkunapötkö (Puuilo, prisma ainakin myy) on hyvälaatuista, eikä sekään haise. Pääset kokeilemaan 800g pötköllä. Mustin ja mirrin maukas pötköä kokeilin mutta se oli musta aika vetistä

1 Like

Mun mielestä kaikki ne Maukkaan pötköt on ihan hirveen vetisiä.
Mutta hyvä tietää toi kennelpakaste, täytyy napata matkaan mukaan kun käy Prismassa.

Mä oon ollut tosi tyytyväinen tuohon kennelrehun kalkkunan laatuun. Näyttää ihan jauhelihalta keitettynäkin.

Mietin tätä samaa kun muutenkin kypsennän keittämällä, mutta sitten taas maksaa siitä rasvasta jonka heittää pois. Tai no, osan siitä. Meillä ei hirveää rasvamäärä tarvittaisi.

1 Like

Eipä ollu meiän lähi-Prismassa näitä. Puuiloon 40 minuutin matka ja vielä väärään suuntaan.
T√§ytyy ottaa selv√§√§ olisko cittarissa, tai jos ei oo niin t√§ytyy pyyt√§√§ jos ne voi sinne tilata kun Keskolla on ‚Äúkaikki maailman‚ÄĚ tuotteet tilattavissa.