Koiran virtsatiekivet

Luennolla mainittiin happamoittamisessa metioniinilisäksi Biotiini Forte. Onhan niitä muitakin hevoslisiä, joissa on lisättyä metioniinia, mutta tuota käytetään aika usein sinkkilisänä.

Lasketaan mitä tapahtuu 30 kiloiselle koiralle.

Metioniinia tarvittaisiin virtsan happamoittamiseen periaatteessa 7,2 mg/kg kolmesti päivässä eli 3×215 mg. Biotiini Fortessa on 4 % metioniinia eli grammassa on 250 mg. Tuosta saadaan heti annos, eli noin teelusikallinen pitäisi mennä eli pyöristetään neljään grammaan.

Biotiini Fortessa on sinkkiä 27 mg/g, jolloin saataisiin 108 mg. NRC:n suositus sinkille on 25 grammaa ja me muut käytämme aika usein 2 mg/kgEP eli 60 mg. Joten jos Biotiini Fortea haluaisi käyttää virtsakivikoiralle virtsan happamoittamiseen, niin samalla yliannostaisi sinkkiä. Se, että haittaako tuo mitään, varsinkin kun se jaetaan kolmeen annokseen päivässä, on oma kysymyksensä

Tuossa kun oli yhden virtsatiekivikoiran ruokavalio ja muut tekemiset työn alla, niin omistaja kysyi minulta mikä minusta eniten altistaa koiran virtsakivissä.

Se eniten altistavahan riippuu ihan koirasta, mutta yleisin syy on tulehdus. Mikä sen tulehduksen sitten milloinkin aiheuttaa, onkin oma juttunsa. Mutta yleisellä tasolla varmaan:

• yleinen terveys laajassa merkityksess√§ (pit√§en sis√§ll√§√§n mm. koiran vastustuskyvyn, fyysisen kunnon jne)
  • koiran nestesaanti
  • sis√§siisteys, joka on kiertoilmaisu juuri sille yksil√∂lle liian harvalle ulkoilulle

Hoidossahan, joka on siis vahvasti uusiutumisen ennaltaehkäisyä, tehdään nuo kaikki.

Yhden kerran mun koiralla on todettu kiteitä. Siihen luonnollisesti tarjottiin erikoisruokaa jne. Syyhän oli aika varmasti se, että koiralla kipuja → ei syönyt kunnolla, eli vähemmän nestettä. Homma korjaantui kipulääkkeellä, jolloin koira alkoi syömään ja juomaan kunnolla.

Aina vaan palaan näihin teksteihin ja mietin meidän kiteistä koiraa ja sen liian vähää nesteen saantia. Ruokaan vettä lisään mutta muuten ei välttämättä käy juomassa.
Nyt kun ollut lääkekuuri jossa täytyy juoda enemmän ja olen tehny lihaliemivettä, 0.5litran pullo vettä ja sinne joukkoon lihaliemikuutiosta herneen kokoinen pala jota sitten pitkin päivää tarjoilen, jos muistan. Käynyt niinkin tässä neljän viikon aikana että joinain päivinä olen unohtanut.
T√§st√§ syyst√§ aloin miettim√§√§n ett√§ olisko ihan hirve√§n huono juttu laittaa kuppiin koko p√§iv√§ksi valmista ‚Äúmaustevett√§‚ÄĚ? Ehk√§ ajan takaa ett√§ kun juo sit√§ kohtuudella eik√§ ahmi (t√§st√§kin kokemusta) niin onko tollasesta v√§h√§n maustetusta vedest√§ jatkuvalla juonnilla haittaa?

Kysehän on koko päivän nestesaannista, Joten tuossa on kaksi kysymystä:

• juurikin ahneus, koska kerralla litra on eri asia kuin p√§iv√§n aikana litra
  • ja just nyt h√§visi p√§√§st√§ se toinen, koska karjaisin russelin hiljaiseksi, mutta ei kai se t√§rke√§ ollut :joy: ‚ÄĒ laitan my√∂hemmin jos palaa muistiin

Sitten on tietysti jonkinlainen hygieniakysymys. Moiset tuppaa kukkimaan aika äkkiä, mutta sehän selviää kun kokeilee.

Mikä lääkitys sillä nyt on?

3 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Uroksen eturauhanen ja sulfa

Ja taas ystävämme virtsatiekivet ovat saapuneet keskuuteemme. Virtsan pH 9 ja täynnä struviittikiteitä ja kalsiumoksalaattikiteitä.

Liuotusruokaahan siellä ehdotettiin, mietinkin kun tässä nyt asiaa oon tutkinu että pitäiskö sitä antaa kuukauden verran ja sit siirtyä takas pelkkään lihaan (nyt syöny napua ja lihaa) kun pelkällä lihalla viimeksi ne saatiin laskettua (ei ollu kyllä niin paljon ku nyt) ja nyt kun otin taas napua lisäksi niin kiteet palasi ja pH nousi.

Ja vettä antaa pitkin päivää koska huono juomaan ollu aina.

Yhdestä vaivasta kun pääsee eroon niin seuraava on jo oven takana :woman_facepalming:

Niin ja elli meinas että naudanliha ei olis parasta lihaa kiteiselle vaan enemmin kalkkuna tai kana. Tähän en löytänyt mistään mitään vahvistusta että miten mahtaa olla?

Ei se liuotusruoka liuota. Ei siinä muuta ongelmaa ole. Se mihin voit pyrkiä on virtsan happamoittaminen, ja siihen löytyy toimivat systeemit. Kuten vaikka mikä tahansa sitraatti tai vaikka salmiakki. Tai karpalo.

Mutta jos siell√§ on vain kiteit√§, niin eih√§n niit√§ tarvitse liuottaa. Ne tulee huuhtelemalla ulos ‚ÄĒ eli vedell√§.

Eläinlääkäri ole puolittain oikeassa. Tai vartin verran. Punaisen lihan aineenvaihduntajäämät voivat kääntää virtsaa emäksisen suuntaan. Mutta niin myös valkoinen liha. Ei se suositus tuon kummallisempaan perustunut.

1 Like

Hyvä etten ostanu mukaan. Sanoin että perehdyn asiaan lisää kotona.

Kotoa jo löytyikin c-vitamiinia, laitoin sitä nyt ens alkuun, muistaakseni siitä ei kyllä kauheammin ole hyötyä mutta kunhan kuppiin heitin. Täytyy varmaan karpaloiden puoleen kääntyä.

Ultralla ei katsottu ja pissa kulkenu aina ihan normaalisti joten voisin sen puoleen ajatella ettei ole kiviä, ainakaan virtsaputkessa asti.

Syödään siis noi naudat pois ja voihan sitä ostaa vaihtelun vuoksi kalkkunaa kaakaattamaan pakkaseen.

Mutta kaiken huippu kun sanoin että onhan lihassa vettä myös niin hoitajan kanssa naurahtivat että no ei kyllä oo, johon sitten että no onhan siinä kosteutta 60%… Eivät olleet samaa mieltä senkään jälkeen mun kanssa :roll_eyes:

No mutta itse olen edelleen sitä mieltä että nestettä lihassa on joten siirrytään pelkkään siihen ja sitten alkaakin kikkailu kuidun kanssa jotta anaalit pysyy kunnossa ja kakka sopivan tiukkana.

:rofl: :man_facepalming:

Mä en kestä :joy::joy::joy::joy::joy:

Edit. Tuo kuuluu tänne

Ja kun kaappiin kurkistin niin siellähän oli kuivattuja karpaloita. Enpä ollenkaan muistanu ku en ite niitä syö. Mutta eipä tartte kauppaankaan niiden perässä heti rynnätä :+1:

Tarvii toi lausahdus sinne siirtää joku päivä :sweat_smile: