Koiran ummetus

Meillä on nuorimmalla russelilla (kaipa voisin alkaa käyttämään sen nimeäkin, Sissi) hieman ummetusta. Tai vatsa normaalia kovemmalla. Noiden kahden ero on hieman häilyvä, mutta jos koira joutuu pinnistämään poikkeuksellisen kovaa, niin ollaan jo ummetuksessa. Jos mitään ei saada ulos, niin ollaan kategoriassa paha ummetus.

Kakara lienee hilkun vajaa 16 viikkoa, koska huomenna on toiset rokotukset. Nyt ollaan taas menty pidempään pelkällä kuivamuonalla (RC medium puppy), koska meidän kulmilla lihan ostaminen on einen hankalaa.

Sen ummetus/kova vatsa johtuu kahdesta syystä:

• liian pieni vesimäärä kuivamuonassa, joka johtuu sisäsiisteyden opettelusta
  • hiukan liian isosta luumäärästä, joka johtuu ylläripylläri hampaiden vaihtumisesta

Pentu hyödyntää lisäksi nykyisen ruuan kohtuullisen hyvin, jonka takia kakkamäärät ovat niinkuin litra- tai kilomitalla mitattuna turhan vähäisiä. Tuo, tai sen toinen muunnos liian vähän grammoissa ruokaa, on muuten aika yleinenkin ummetuksen aiheuttaja. Joten nyt saatiin kolmas syy lisää.

Toki voisin korjata tuon antamalla hiukan turvotettua pellavansiemenrouhetta, kuten useimmiten kaavamaisesti neuvon muita. Mutta en minä jaksa yhdelle koiralle turvotella mitään (älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan kuten sanon…)

Toinen vaihtoehto olisi ostaa jotain matalamman energian ruokaa, jota voisi antaa enemmän. Mutta en minä ala pelata balettia parin säkin kanssa, koska medium puppy sopii muutoin hyvin kaikille.

Luun määrää voisi kontroilloida – ei vaan onnistu tällä hetkellä, koska hampaat iskee kiinni sitten johonkin muuhun.

Joten kävin ostamassa hieman jotain lihaksi kutsuttua. Kuivamuonan määrä pysyi ennallaan, mutta päälle tuli lihaa sellaiset ehkä 100 grammaa. Se riitti pehmentämään ja koska ulosteen määräkin lisääntyi, niin hiukan voitaisiin keskustella myös sen lihan laadusta :roll_eyes:

2 Likes