Koiran tyhjän vatsan oksentelu

Eli voisko tyhjää mahaa oksenteleva tai närästävä jopa hyötyä kerran päivässä ruokailusta? Tietysti koirakohtaista mutta jos yleisellä tasolla miettii.

Meillä nimittäin jälleen yksi nirsoilee ja mietin että otan testiin kerran päivässä ruokailun ja pari kertaa viikossa saavat sitten sen ruuan päälle vielä luut/rustot hammasputsia varten. Että helpottuuko arki sillä kun ei mene aikaa jopa tuntia tehdä kaikenlaisia sirkustemppuja jotta söis ruuan siinä “pelossa” että sitten kyökkii koko aamuyön vaan sen takia kun ei ole syöny.

Närästävä ainakin voi hyötyä. Joskus tyhjää vatsaakin oksenteleva, koska se itseasiassa on määritelmällisesti närästystä.

Koko ajan täytyy muistaa, että nämä termit ovat sellaisia yleistyksiä, eikä kukaan koskaan tiedä mistä on kyse. Närästyshän on polttavan kuumottava epämukava tila, johon voi liittyä kivuntunnetta ja huonovointisuutta.

Sitten taasen se, että tuntuuko se kurkussa vai vatsassa malliin hitto-kun-pystyisi-röyhtäisemään taasen antaa ”vain” suuntaa siihen mikä on vialla — mutta niillä on eri syy, erilainen tuntemus ja erilainen korjaustapa.

Miehet luulevat usein lievempää sydänkohtausta pahaksi närästykseksi, eivät reagoi ja kuolevat muutaman kerran jälkeen. Tai kääntäen — närästää, lähdetään päivystykseen ja sydänfilmin jälkeen passitetaan kotiin vinkillä, että ehkä sitä rasvaista grilliruokaa ei pitäisi syödä niin paljon.

Minulle tulee säännönmukaisesti nopeasti heräämisen jälkeen ihan helvetin oksettava olo, jos olen nukkunut aivan liian vähän, stressi painaa ja vituttaa. En minä tätä ole mainostanut, mutta tuo oli eräs vahvimmista syistä siirtyä yrittäjäksi. Ei se stressiä poistanut, oikeastaan vaan pahensi, mutta saan nukkua aamulla pidempään.

Huono olo tuli aina aamuheräämisten myötä. Mutta jos olin juonut mitä tahansa hiukan heti heräämisen jälkeen, niin taatusti oksensin juodun nesteen — siis vain sen, en muuta. Jos en juonut, niin yökkäilin hetken ilmaa.

Tuo mahtuu — taas — määritelmällisesti tismalleen samaan kuin koirien tyhjän vatsan oksentelu, jos asiaa mietitään oireiden ulkoisen kuvan kautta.

Koiran tyhjän vatsan oksentamisessa ei ole koskaan kyse tyhjästä vatsasta — oikeammin, useimmiten ei ole. Minulla yksi vanhempi narttu ei kestänyt paastopäivää, joten sillä syy oli juurikin tyhjä vatsa (edellispäivänä illalla ruokaa, eilen ei ruokaa, tänään illalla ruokaa; yökkäily alkaisi tänään iltapäivällä).

Suurimmalla osalla on vatsassa vielä aamulla ihan reilusti ruokaa, tai ainakin jonkun verran. Mutta se alkaa olla sulamisessa loppusuoralla, eikä siten pysty enää imemään happamuutta itseensä (tai kuten itse maalaisesti saman usein kuvaan: siinä ruokasulassa ei ole enää sitkoa).

Kun koira herää (joka kiertoilmaisu sille, että koira reagoi ihmisen heräämiseen), niin tapahtuu kaksi asiaa:

• koira alkaa liikkumaan
  • koira alkaa odottamaan aamupuuroaan

Liikkuminen saa ruokasulan liikkeelle, siis ikäänkuin hölskymään. Jos koiralla on taipumusta refluksityyppiseen oireiluun, tai vatsalaukku on muutoin einen kehnossa kunnossa, niin saadaan hapan sylki kurkkuun ja oire, jota kutsutaan tyhjän vatsan oksentamiseksi.

Kun sama tapahtuu samalla koiralla aamuyöstä, niin puhutaankin närästyksestä :man_shrugging:

Ruuansulatus käynnistyy useampaakin tietä, mutta koska kyseessä on hormonaalinen toiminta, niin yksi tapa on ruuan odottaminen — koira on totaalisen vakuuttunut, eikä usein syyttä, että kohta syödään.

Vatsa alkaa erittämään vatsahappoja ja tehostaa vatkaustaan. Vatsan happamuus nousee eli pH laskee ja litramäärällisesti miettien ruuansulatusnesteiden määrä nousee. Mutta uutta ruokaahan ei ole, on vain optimistisesti tulevaisuuteen suhtautuva koira, ja vatsassa on enää vain jo sulanutta ruokaa.

Koiraan iskee tila, jota ihmiset kutsuvat itsellään liikahappoisuudeksi, ja koska koiran helpoin tapa reagoida äkkinäiseen huonovointisuuteen on aina, syystä piittamatta, niin koira yökkää.

Kun sama tapahtuu jokunen tunti koiran syömisen jälkeen, niin puhutaankin närästyksestä :man_shrugging:

Joten tyhjän vatsan oireilua hoidetaan kuin närästystä, mutta helpommin: sille annetaan ruokaa.

Ei sen tarvitse olla ateria, eikä usein kannatakaan olla, vaan ihan vähän — sellainen aamupala. Ei se silti ajatusta yhdestä ruokinnasta riko.

Yhdellä ruokinnalla saadaan aika usein korjattua tyhjän vatsan oireilua, mutta… se on niin hemmetin työlästä, että jos saman saa hoidettua parilla lihapullalla, nakilla tai leivänviipaleella, niin onhan moinen sen pienimmän vaivan tie.

Mutta yhdellä ruokinnalla on selvä etu: ruokamäärä. Kun koira syö reippaasti enemmän illalla kuin mitä kahdella ruokinnassa saisi, niin ruuansulatusaika pitenee ja se ”riskiaika” eräällä tavalla siirretään sellaiseen vuorkauden aikaan, jolloin koira on jo valmiiksi aktiivinen, eikä (toivottavasti) reagoi samalla tavalla — varsinkaan jos se tietää, että ruokaa ei ole tulossa.

2 Likes

No tämän tekstin luettua en olekaan ollenkaan varma mitä se kyökkii. Kun kyökkii millon sattuu ja mitä sattuu. Ja jos alkaa kyökkimään niin siinä vaiheessa onkin työ ja tuska saada se syömään :woman_shrugging:

Ja nyt kun on lomalla lipsahtanu ruoka-annosten koko liian suureksi tulee ongelmaksi todennäköisesti täysi maha ja kun maha on illalla ruoka-aikaan täysi ja ruoka ei maistu niin joko a: kyökkii aamuyöllä tai b: ruoka ei maistu edes aamulla eikä seuraavana iltanakaan vaikka luulis nälkä olevan ja sitten voi olla syömättä kauankin ja sen myötä alkaa heinänsyönti.
Eli periaatteessa vois närästää jos miettii heinänsyöntiä mutta sitten en taas tiedä.

Ja tää on niin kausiluontoista, en osaa yhdistää sitä mihinkään.

Täytyy varmaan alkaa pitää (ruoka)päiväkirjaa minne merkkaa kaiken mahdollisen jos jossain vaiheessa tulis että hei toihan tässä hommassa on vikana :raising_hand_woman:

Meidän närästelijä oksentaa, jos edellisestä ruokailusta on yli 12h. Ennen oksensi lyhyemmästäkin ajasta aamuisin. Meinasin jo jättää aamupalan pois valikoimasta kun näytti siltä, ettei sitä enää tarvita, mutta kävikin niin, että oksentaminen siirtyi välipalan syömisen jälkeiseksi, kun ennen se tapahtui aamulla ennen ruoan saantia.

Saa siis aamu- ja välipalaksi 1-2 ruokalusikallista samaa ruokaa kuin muutenkin ja illalla ison annoksen. Miehen vuorotyöaikojen takia nuo ruokinta-ajat ei tuota ongelmia, mutta jos molemmat olisi töissä 8-16, se olisi jo haastavampaa.

1 Like

Mun täytyy varmaan oikeesti alkaa kirjaamaan ylös kaikki mahdollinen jos pääsis jyvälle. Olevinaan muistan edellisen viikon jutut mutten muista. Ruoka meillä aina sama ja määrät oon yrittäny pitää myös mutta nyt lipsahtanu.

1 Like

Piti kattoa leffa tässä välissä.
Tuossa aikaisemmassa vastauksessa oli se epäloogisuus, että miksi olin tiputtamassa aamupalaa pois enkä välipalaa: koiralle annetaan aamu/välipala töihin lähdettäessä. Aamupala olisi semihelppo tapa opettaa pois (koiralta ja ihmisiltä :joy:) koska koira mieluummin nukkuisi kuin lähtisi aamukävelylle, eli menee heti takaisin nukkumaan kun aamupissi on tehty. Miehen lähtiessä iltavuoroon tilanne on eri. Jotain koiralle pitäisi antaa, ettei ole ovella toljottamassa älä-hylkää-mua-koiranpentukatseella.

Jos malttia riittää, kirjaa samantien myös säätilat ja (ainakin normista poikkeavat) ulkoilut yms muuttuvat tekijät. Jos kirjaat vaan ruoat eikä oireilut selity sitä kautta, ei tarvii odotella löytyisikö tokasta seurannasta syytä kun on alusta alkaen kirjannut kaiken mahdollisen :sweat_smile:

Tätä juuri tuolla päiväkirjaketjussa mietin ja ehkä merkkaan kaiken mahdollisen mitä mieleen tulee.

Ja sieltä tuli myös mieleen että kun meillä ruoka aina sama niin todennäköisesti ruoka sitä ei tee vaan ihan joku muu asia. Tai sitten ruoka sillä tavalla että oon antanu sitä liikaa.

Ehkä tää tutkimus on valmis kuukauden päästä kun mielenkiinto loppuu :sweat_smile:

Noissa joutuu sitten tekemään useamman päiväkirjan. Niitä ei voi laittaa samaan, koska se muuttuu lukukelvottomaksi.

Joten ainoa sama tieto, jonka laittaa näkyviin, on oireen mittaaminen. Muutoin tarvitaan erilliset

• ruualle ja lisille
  • säälle
  • työvuoroille ja kuukautiskierrolle
  • harrastuksille ja matkoille

Ihan sama miten niitä yhdistää, mutta samassa päiväkirjassa ei voi olla oireiden lisäksi kuin kaksi muuta tekijää.

Kuukausi on jo aika hyvin. Valtaosa ei pysty pitämään moista edes kahta viikkoa.

2 Likes

Mä täytin taulukkoa noin puolitoista vuotta, koska

• parissa kuukaudessa ei tullut mitään vastausta
  • halusin tietää, onko kiimakierrolla vaikutusta ja koiralla on kiima noin 7,5kk välein

Välillä kyllästytti todella kovasti. Tosin suurimman osan ajasta koiran ruoka oli vakio ja merkkasin vain oireiden määrää ja kiiman vaiheita. Muutaman viimeisen kkn ajan merkitsin myös säätä ja aktiviteetteja.
Ja koska väliin mahtui pidempiä vähäoireisia jaksoja, en välttämättä merkannut taulukkoon mitään.
Mulla oli pohjana elliltä saatu taulukko (seuranta alkoi pakollisesta anaaliallergenic kokeilusta), jota modasin itse ja kopioin piirtämällä tyhjälle paperille.

Seurannan keskiarvotuloksilla kiimalla saattaa olla merkitystä. Tai sitten haluan itse nähdä, että sillä on. Huonosti sulava ruoka närästää, mutta myös jokin muu, joka on siis yhä mysteeri. Vahva veikkaus on stressi, mutta sitäkään en saanut taulukoinnista näkyviin yksiselitteisesti. Mutta parin vuoden takaiseen verrattuna koiraa närästää/se oireilee paljon harvemmin ja vähemmän, joten joudun vain sietämään sitä ärsyttävyyttä, että en tiedä miksi jonka takia en saa närästelyä kokonaan estettyä. Häiritsee varmasti enemmän mua kuin koiraa :laughing:

Joten tsemppiä, toivottavasti pääset helpommalla :+1:

3 Likes

Jotenkin musta tuntuu etten pääse.
Tää koira täyttää 3v just näillä näppäimillä ja vasta nyt on hoksannut narttujen hajut lenkillä. Mutta ruokavaivat ollu jo aiemmin, mielenkiintoista alkaako hajut vaikuttaa myös ruokailuun. Todennäköisesti.

Mistä syystä muuten näyttää että joku ruoka sopii ensin ihan hyvin mutta sitten tuleekin jotain oiretta? Ei mitään isoa mutta pientä, maiskuttelua ja kevyttä röyhtäilyä pääasiassa.
Voinu hyvin syödä sitä vaikka kuukauden ja kaksi ja sitten tulee oiretta :thinking:

1 Like

Koska sen närästyksen aiheuttaa joku muu, tai ollaan koko ajan siinä rajoilla.

Minä voin useimmiten syödä vatsan täydeltä pullaa. Mutta sitten joskus se närästää.

Tai että lähes aina kuiva valkoviini närästää, Mutta joskus ei. Sama asia koirilla — paitsi ehkä sen valkkarin kanssa :wink:

2 Likes

Ja jos sitä aiheuttaa joku muu kuin ruoka niin ei kannata ruokaa varmaan alkaa heti vaihtamaan :thinking: