Koiran lihotus

Kyseessä 1-vuotias koira (uros), jolle pitäisi saada ns. lihaa luiden päälle. Keskikokoisen rodun edustaja, joka on aika hoikka tällä hetkellä. Mietin että miten saisin sen lihomaan, kun rasvainen nappula (Pure Natural Active) ei tartu kylkiin, satunnaisesti saanut rasvaista lihaa.

Kennelrehulta ajattelin tilata rasvaa kera lihan, onko eroa syöttääkö nautaa, possua vai lampaan rasvaa?

Mietin myös lohta (sisältö: merikirjolohen ja norjanlohen päät, pyrstöt, evät ja ruodot hienoksi jauhettuna ja raakapakastettuna, rasva 25 g). Kumpaa siis tilaisitte jos tarve lihottaa koiraa? Vai ei kumpaakaan näistä, muuta, mitä? :thinking:

1 Like

Onko koira muuten ihan kunnossa, mutta rasva eli läski puuttuu?

Itse olen saanut tuolla lohella ja Royal Canin 4800 koirille jotka kuluttaa enemmän, kuin kuppiin voi nappuloita laittaa.
Sanoisin, että jos ei estettä lohelle niin annan ääneni sille.

Niin kauan kun ei puhuta ruokamäärästä, niin antaisin enemmän.

Minulla on ollut aina henkisiä ongelmia Purenatural Activen kanssa. 34/27 ruoka täysin tyypillisellä valmistuslistalla. Se tarkoittaa silloin sitä, että se 10 prossaa lohta on jotain muuta kuin mitä ihmiset mieltävät loheksi. Kun siihen yhdistetään omituisen alhainen kuitumäärä, niin aletaan olla siinä tilanteessa kuin mitä aloituksessa ollaan: rekikoiratyyppinen sapuska ei lihota taviskoiraa. Tuo ei nimittäin ole ensimmäinen josta kuulen.

Minä vaihtaisin ensimmäiseksi kuivamuonan. Oikeastaan mihin tahansa, mutta minun suosikkini on jo aika yleisesti tiedossa :wink: RC:n Medium Puppy.

Rasvoilla on hiukan eroa, mutta syötät jo poikkeksellisen rasvaista ruokaa. Mutta kokemusperäisesti lampaan ja hevosen rasva on huonompaa. Jos kerta ostat Kennelrehulta, niin ota niiden kiloinen lohiöljypurkki. Ja unohda se pötkölohi. Rasvaprosentista riippumalla sen muu sisältö on sellaista, että saatat saada ongelmia, joista ns. nopea suoli on vähäisin.

Joten (mikä on tällä kertaa keskikokoinen?) minä soveltaisin perustaksi jotain tällaista oletuksella, että koira on about 20 kg:

• RC Medium Puppy, luokkaa 4 dl päivässä
  • Kennelrehun 2 kg pötkö, noin kilo päivässä
  • reipas ruokalusikallinen, sellainen jäätelöpallo, lohiöljyä päivässä
  • reipas ruokalusikallinen Lidlin kreikkalaista maustamatonta jugurtia jokaiseen ateriaan
  • ehkä hiukan pellavansiemenrouhetta
1 Like

Koira painaa nyt 18kg, pari kiloa tarvis saada lisää. Syö Pure Naturalia nyt 6dl päivässä.

Koira on muuten hyvässä kunnossa, läskiä tarvis saada lisää.

Kiitos neuvoista Jakke, mutta

• Kennelrehun 2 kg pötkö, noin kilo päivässä - mikä pötkö?

Menin jo tilaamaan rasvaa lihalla, onko se ihan huono sijoitus? Mietin kyllä tuota lohiöljyäkin, mutta päädyin kuitenkin rasvaan.

Nappula menee vaihtoon, miten rasvaista sen pitäisi olla? Olettaen että syö rasvaa tai lohiöljyä lisäksi, riittääkö nappula jossa n. 15% rasvaa?

Miksi juuri RC medium puppy? Näkyy sisältävän maissia ja vehnää yms, ja kieltämättä itsellä hiukan antipatioita kyseistä merkkiä kohtaan :blush:

1 Like

Mitä Pure Naturalia syö?

Nappulassa voi hyvinkin olla 20% rasvaa tuon ikäisellä. RC maxi puppy menee meillä ihan kohta 2 v ikäisellä. Mennyt muitakin RC (vieläkin rasvaisempia) ruokia ja hyvin sopinut ja tarttunut kylkiin eikä tullut kaikki läpi. Toki lihaa myös menee.

2 Likes

Se mikä myydään 20 kilon laatikoissa… Tämä: Jauheliha sika-nauta 20 kg (10*2 kg) | Kennel-Rehu Oy

Riittää ja ei riitä. Riittää, jos kuivamuonan määrä on vähäinen ja varsinainen ruokinta hoidetaan vahvasti lihalla. Mutta rasvaisempi auttaa lihottamisessa – kunhan ei liioitella, eli nuo n, 20 % rasvalla olevat toimivat ihan ok (kunhan ruoka muutoin sopii)

Siksi että se on markkinoiden paras kuivamuona :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ei ne viljat ole ongelma. Yhtä vähän kuin kuin sen Purenaturalin riisi, maissigluteeni ja kaura. RC on ihan yhtä syvältä kuin muut, mutta vahvempia antipatioita minulla on muita kohtaan. Toki RC:n pelleilyt ns. funktionaalisten kanssa haisee, mutta ei se muista eroa. Sama juttu joidenkin junnuruokien kanssa. Vilkaise ehtiessäsi jonkun Golden Eaglen tai Acana/Orijenin satuilua, sekä tuotteiden koostumusta, niin ollaanhan siinä äkkiä tilanteessa, että antipatiat alkaa estämään ylipäätään kuivien käyttöä.

Royal Caninia potkitaan usein ihan syystäkin nilkoille. Mutta silti… kyllähän siinä on mukana kaksoisstandardeja hyvin vahvasti,

Suhteellista. Minusta on, koska se ei ole puhdasta rasvaa, vaan kilpailee lihan kanssa ja sitä on annostettava enemmän, jolloin se vie ikäänkuin tilaa siltä aidommalta lihalta. Mutta jos sillä saa painon nousemaan, niin eihän se silloin ole huono sijoitus.

Aloituksessa lukee, että Activea syö :slightly_smiling_face:.

Hups, olinpas puusilmä :face_with_hand_over_mouth:

1 Like