Koiran kuivaruuan kesto

En nyt löytänyt haulla kysymääni asiaa, mutta jos joku löytää niin linkittäkää tämä siihen.

Jos avattu koirankuivaruokasäkki säilytetään tiiviissä astiassa valolta suojattuna viileässä tilassa ( rasvaa 19%, jos merkitystä ) niin mikä on noin keskimääräisesti tuon avatun tuotteen käyttöikä?

Juu, mulla on silmät päässä ja ne näkee sekä nenä joka haistaa :joy:.

Mutta ihan kysyn, koska olen ostanut aiemmin pienemmissä pusseissa kun kulutus on noin 2-4 dl päivässä kahden ison koiran kohdalla. Eikä aina mene tuotakaan.

Nyt pussikoot on muuttunut ja saatavilla on 2 kg ja 12 kg säkkejä. Eli tuo meidän välimuoto säkki on poistunut ja pohdinkin onko järkevää ostaa isoa säkkiä jos se kestää ikuisuuden.

1 Like

Jos saa unohtaa lakipykälät ja puhutaan aidosta säilymisestä, niin pari vuotta — jos avataan myyntiajan puitteissa.

Mutta joskus saattaa mennä aistinvaraisesti huonommaksi jo aiemmin. Silloin ongelmanjuuri ei ole omassa säilytyksessä, vaan mitä on tapahtunut valmistuksessa, rahdissa ja varsinkin tukkurin sekä vähittäismyynnin varastoinnissa.

Aikoinaan nyrkkisääntö, jota käytettiin (myös minä) sääntönä, oli että myyntiajan loppuessa täytyy olla 80 % vitamiineista tallessa. Tuohan ei aidosti perustu muuhun kuin analyysin sallittuihin toleransseihin, ei sillä ole säilymisen kanssa mitään tekemistä.

Kuivamuonaan suhtaudutaan kuin ylipäätään mihin tahansa kuivattuun ruokaan, ja 20 pinnassa oleva rasva hankaloittaa aika paljon. Väitän, ja taas vahvasti kokemusperäisesti, mutta tukena on hiukan valmistajien ei-julkista dataa, että ruuat, joissa rasva on pelletin pinnassa, menevät paljon nopeammin piloille — itseasiassa jos myydään yliaikaista, niin joutuu miettimään ostaessaan kompromissia mahdollisesti härskiintyneen rasvan ja hinnan välillä.

Säilytys vaikuttaa rasvaan, ei oikein muihin. Toki antioksidantit ottavat hieman itseensä, mutta ei se ole sen suurempi aito kysymys,

1 Like

Hienoa. Kiitos vastauksesta.
Taidan olla rohkea ha kokeilla ainakin yhden säkin tuota 12 kg.
Seuraan miten se kestää.
Tähän mennessä säkit on tullut kuljetuksesta huolimatta ehjinä ja tyhjiössä. Säkit itsessään jotain folio-muovi-sekoitetta eli ei edes hajoa helposti.