Koiran kuiva kakka

Koira kakkaa kuivaa kakkaa yksinollessa, mutta muuten kakka on normaalia. Kaikenlaisia ruokia ollaan kokeiltu, raakaruokintaa myös mutta mistään ei ole löytynyt tähän apua, olen miettinyt että voiko tämä vaiva johtua siitä kun koira ei liiku tai juo yksin ollessaan tarpeeksi jonka takia kakka kerkiää ns kuivumaan. Koira syö kaksi kertaa päivässä. Tällä hetkellä 50/50 ruokinnalla. Koira on 2,5v eikä mitään sairauksia ole löytynyt. Kakkaa tulee päivän aikana yleensä 3-4 kertaa päivässä pieniä määriä ja se yksi kerta on semmonen kova kuiva papana.

Muutama tarkentava kysymys:
Onko koira muuten sisäsiisti?
Onko lyhyt- vai pitkäturkkinen.
Kuinka kauan koira on yleensä yksin?
Onko uros vai naaras?
Tapahtuuko tuota kakkaamistä yöllä?
Onko koira ollut teillä pennusta asti ja onko tuota papanointia jatkunut kauankin?

Koira on muuten sisäsiisti ja lyhytturkkinen. Koira vaihtelevasti yksin työpäivieni pituudesta riippumatta 4-8 tuntia. Koira on narttu eikä kakkaamista tapahdu ikinä minun ollessa kotona. Koira tuli meille ihan pentuna kasvattajalta ja kakkaaminen on jatkunut siitä lähtien satunnaisesti, joskus on hyviä kausia jolloin ei kakkaa. Olemme kokeilleet lisätä reilusti liikuntaa ja nestepitoista ruokaa yms.

On se mahdollista. Mutta siitähän selviäisi sillä, että lisää vettä. Tai ruokaa. Tai molempia.

Mutta

Tuo kertoo suoraan, että sulamattoman ruuan määrä on alhainen ja nestettä tuolle tapaukselle liian vähän. Toki varsinainen syy voi olla laiska suoli, mutta sitä ei voi korjata – ruuan voi.

Minä laittaisin 50/50-ruokinnalle, reippaammin lihaa ja antaisin ruuan vain kerran päivässä.

Se tässä onkin jännä juttu kun koira on 50/50 ruokinnalla, kokeiltiin myös täysin raakaruokintaa mutta en huomannut apua siitä. Ennen koira sai kerran päivässä ruoan mutta siitäkään ei ollut apua, mutta nyt olen alkanut turvottamaan nappulat reilulla vedellä joka on tuonut selkeän eron tähän ongelmaan, parin viikon aikana tullut vain kerran kuiva kakka😁

2 Likes

Vesi on tyypillisin tapa fiksata ummetusta – ja siitähän on kysymys, vaikka naama, tai siis kuono, irvessä ei joutuisikaan pinnistämään.

Tosin koiran täytyy olla sisäsiisti eikä sohvien kuittailija :rofl: