Koiran kokoluokitus

Hieman hämääntyneenä olen seurannut miten koiran koon ilmoittaminen on muuttunut.
Kun itse eksyin koiramaailmaan mukaan niin oli aika perussettiä, että koot olivat pieni (small), keskikokoinen (medium), iso (maxi/large).
Jossain vaiheessa mukaan tuli kääpiö(?) (Extrasmall) ja suuri / jättiläinen ( extra large / giant ).

Näissä vaihteluissa minua hämää miten erilaiset käsitykset eri tahoilla on näiden kokoluokkien rotuvalinnat ja painorajat menee.

Eli toisten mielestä isoihin rotuihin menee bernit ja tanskandogit. Ja toisessa ne luetaan jättirotuihin.

Omaa pakkaani sekoitti se, että oman koirani kyseessä ollessa vastasin sen olevan keskikokoinen. Ja kun jatkokysymyksessä haluttiin mittoja ( paino ja säkä). Kysyjä totesi, että ei ole keskikokoinen vaan iso.

Tässä vaiheessa kukaan ei ole varmaan enää perillä mistä yritän keskustella, mutta ei se mitään, en ehkä tajua itsekkään.
Mutta onko olemassa mitään yhtenäistä järjestelmää jossa olisi luokiteltu koirien koot selkeästi?

Nope, ei mitään kaavaa. Joskus Kennelliitto jakoi niitä rotumääritelmien mukaan – vai muistanko omiani?

Mutta minusta jättejä ovat vaikka sitten dogit. Bernit menee isojen ja jättien välimaastoon. Saksanpaimenet, ja ylipäätään paimenet sekä noutajat, menevät isoihin – kuten kaikki about 30 - 50 kiloiset. Sitten taasen 20 kiloiset menee mediumeihin.

Kääpiöihin minä lykkään kaikki alle 10 kiloiset, ja niissäkin sitten tasoa chihuahua ja muut käsilaukkukoot ovat jotain minikääpiöitä :joy:

Mutta nuo rajat ovat ihan kysyjän mukaisia ja sen takia ne pitäisikin aina määritellä. Eihän tuo koirien ongelma yksin ole, ihan samaahan se on vaatekokojen kanssa ja sen takia kokotaulukot joudutaan laittamaan.

1 Like

Hienoa, että ainakin yksi ymmärsi kysymykseni.
Ja toinen iloinen asia tälle viikolle etten ole ainut joka ihmettelee miten ei ole yhtenäistä koko luokitusta.

Minulla on koirakirja jossa on tasan kolme eri vaihtoehtoa mihin kokoluokkaan ne kertoo koiran kuuluvan. Pieniin, keskikokoisiin ja suuriin :smiley:.
Ja ihan on vuosituhannen vaihteesta tämä minun opas koiramaailmaan.
Silläpä sitä olen sitten kuvitellut, että keskikokoinen tuo koirani on…

Me äitini kanssa aina kiistellään tästä kokojen määrittelystä, hänen mielestä minun isot koirat on samankokoiset koska ne on suunnilleen yhtä korkeat. Mutta ne on rakenteeltaan hyvin erilaiset ja minusta 20 kiloinen ja reilu 30 kiloinen ei todellakaan ole samankokoiset. Sen mielestä myös tyyliin corgi on samankokoinen kuin… no heitetään vaikka italianvinttikoira. En tajua miten joku voi olla noin väärässä :joy:

2 Likes

@ambara ihana, kun sinullakin on juuri tämänkaltaista kokemusta :smiley:.

Ja etenkin tuo, kun samassa perheessäkin on jo erinäkemystä siitä koiran koosta.

Koirien kokoja on kyllä vaikea luokitella, koska samankorkuisen koirat voivat olla hyvin eripainoisia. Tai toisinpäin, samanpainoisilla koirilla voi olla iso ero säkäkorkeudessa.

Collieni painoi 22 kg. Naapuritalossa asui vaalea makkaranmuotoinen terrieri, jonka rotua en muista ja joka painoi saman verran kuin collie. Selkä oli jopa leveämpi, vaikka pötkö ei vaikuttanut läskiltä, vain siltä, että joku on poistanut tavalliselta koiralta jalat. Terrieri olisi mahtunut kävelemään koirani mahan alta. Säältään makkara olisi ollut melko pieni koira, mutta painoltaan keskikokoinen. Rakenne sillä oli kyllä melkoisen liioiteltu. En ole vieläkään tullut tulokseen, minkäkokoiseksi sellaista kutsuisin.

Joskus esitin karkean määritelmän, että jos koiran pystyn (terveenä aikuisena) nostamaan yhdellä kädellä, se on pieni, jos tarvii kaksi kättä, se on keskikokoinen ja jos tarvii kaverin apuun, on koira iso. On mulla ollut tarkempikin jaottelu, mutta se kaatuu jo melkein omaan määrittelemättömyyteensä.

Ihmisille, joilla on pieniä koiria tai ei koiraa ollenkaan, voi parikymmenkiloinen koira näyttää suurelta. Tanskandogin tai mastiffin omistajan silmissä sama koira voi olla melko pieni. Minulla on ollut collie ja belgianpaimenkoira, mielestäni nämä ovat erittäin keskikokoisia koiria. Jos koirat saisivat lisääntyä vapaasti, eikö suurin osa silloin olisi suurin piirtein tämänkokoisia? Myös moni käyttökoirarotu taitaa olla siinä 50 - 65 sentin ja 15 - 30 kilon paikkeilla, jos käyttötarkoitus ei vaadi pienempää tai suurempaa kokoa.

1 Like

Itseasiassa aika hyvä määritelmä.

1 Like

Itseasiassa ei. Niistä tulee 15 - 20 kiloisia pystykorvia kippurahännällä.