ūüíä Koiran kipul√§√§kkeet

Alkuperäinen kysymys oli, onko kaikki koirien kipulääkkeet nestemäisiä, vai saako jotain tabletteina.
Tähän löytyi vastaus googlesta, onhan noita tabletteinakin.

Joten varsinainen kysymys: millä perustelen ensikerralla ellille, että antaa sen Metacam-reseptin tableteille eikä liuokselle?
Taka-ajatuksena tietysti se, että kaapissa olisi aina valmiina kipulääkettä koiralle. On sitä nytkin, mutta näköjään vanhentunutta, se liuos kun on käyttökelpoista vain puoli vuotta pullom avaamisesta :woman_facepalming: ellit ei vissiin ole kovin ymmärtäväisiä tälle ajatukselle?
Koira painaa 27kg, joten yhdellä tabletilla saa lähes yhden annoksen.

Ihan vaan pyytämällä, koska se on helpompi antaa.

Jos haluaa kertoa muunneltua totuutta, niin koira kieltäytyy syömästä ruokaa, jossa on liuosta, ja taistelee ruiskun kanssa niin paljon, että lääkettä on enemmän muualla kuin nielussa.

Lekurit tykkää nesteestä enemmän, koska annostelu per paino on helpompi.

Se muuten säilyy liuoksenakin kauan.

1 Like

Vuosi sitten avattu puteli, en viitsi kokeilla :grimacing:
Eikä ole oikeastaan akuuttia tarvettakkaan, uteliaisuudesta (ja ehkä vähän ylihuolehtimisesta) olisin halunnut testata, onko tuolla kipuja kun juoksut alkoi.

Tää on vissiin se syy, ettei asiasta ole ollut puhetta ellin kanssa.

Asiassa risoo se, että nyt vasta ylipäätään älysin tuon tablettimahdollisuuden. Kun se vuosi sitten hommatun putelin toinen tarkoitus oli se, että olisi aina koiralle kipulääkettä kaapissa.

Noh, edellisestä ellikäynnistä on jo lähes puoli vuotta ja mulla alkaa huomenna talviloma. Jos asiat menee kuten ennenkin lomaillessa, ensi viikolla ollaaan taas päivystyksessän :rofl:

Minä olen kokeillut. Vanhempaakin. Ei se miksikään mene.

1 Like

Mä ainakin kerran sanoin ihan suoraan että voisiko antaa tabletteina niitä että olisi kaapissa valmiina tarpeen tullen. Vastas siihen että juu voi, hän kirjoittaa mutta tarkan annoksen laskemisessa hänellä menee hetki. Sanoin ettei mitään haittaa.
Hinta tais kyllä olla myös kalliimpi jos vertaa määrällisesti tabut ja neste. Ja toi pkt oli myös aika lyhyellä päiväyksellä, ehkä niitä käytetään niin harvoin että sitten helposti päiväykset paukkuu.

1 Like

Hyvä tietää, just nimittäin tossa pöydällä vielä nököttää 6kk sitten avattu puteli, enpä siis viskaa roskiin vaan siirrän kaappiin jos sattuu tulla joku hätä :+1:

Sitä voi muuten ottaa itsekin. Eräs eläinlääkäri, nykyisin erään monopoliketjun suuromistaja, vinkkasi Rimadylin olevan tehokkain markkinoilla oleva krapulaan. En tiedä, kun minulla on niin harvoin.

Oli ilmeisesti omat särkylääkkeet unohtunu apteekkiin :rofl:
Juu ei oo krapulaa mullakaan, elämä paljon helpompaa kun ottaa vaan sopivasti tai pysyy limulinjalla :grin:

Muistatko about kauanko siinä oli käyttöaikaa?

Sen ymmärrän, että liuos tulisi käyttää puolessa vuodessa, mutta en sitä, että tabletti vanhenisi nopeasti. Ihmisten kipulääkkeissä käyttöaika on 2-3v, miksi eläimillä ne ei kestäisi yhtä kauan? Yritetään estää jotain mahdollista väärinkäyttöä tuotantoeläimillä?

Mun mielestä siinä oli vaan vuosi. Ja musta se on lyhyt aika just jos vertaa ihmispuolen lääkkeisiin.

Mutta siis oletan tämän johtuvan siitä että menekki ei oo niin suurta ja mun kohdalle vaan sattui tällänen lyhytikäinen rasia. Tiedä sitten mitä niissä olis jos sais juuri tehtaalta tulleen :woman_shrugging:

1 Like

Kaivelin lääkekaapista vanhoja lääkkeitä pois vietäväksi ja löysin täysin unohdetun Loxicom putelin, joka on määrätty viime heinäkuussa kennelyskään. Voin siis kaiketi luopua vuosi sitten avatusta Metacamista, kun on tuoreempikin kipulääke olemassa :ok_hand:

Molemmissa vaikuttava aine on meloksikaami ja vahvuus on sama. Loxicomissa on lisäksi mainittu natriumbentsoaatti, jota on saman verran kuin meloksikaamia. Ja koska kyse on säilöntäaineesta, onko Metacamissa asia vain jätetty kertomatta, vai onko tuolla jotain merkityksellistä eroa?
Metacamissa on otsikko ‚Äúvaikuttava aine‚ÄĚ, Loxicomissa ‚Äúvaikuttavat ja muut aineet‚ÄĚ.

Koska toinen on luusto- ja lihassairauksiin ja toinen tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin, veikkaan, että näissä ei ole muuta eroa kuin nimi? :laughing:

Nippeli kiinnostaa. Ainakin enemmän kuin tiskikoneen tyhjennys :see_no_evil:

Kaikki muut asiat kiinnostaa AINA paljon enemmän kuin kotityöt :grin:
Sitä vaikka alkaa kaivamaan jotain vähemmän tärkeetä asiaa jostain netin syövereistä ettei tarviis kaivaa vaikka imuria esille!

1 Like

Pyykkikone taisi juuri sammua, mutta nyt on tosi akuutti asia selvittää, mistä koiran turkin värin vaihtelu johtuu! :joy:

Veikkaat ihan oikein. Rinnakkaislääkkeitä. Ihmispuolen tuoteseloste olisi tarkempi. Mutta olen laiska enkä jaksa lähteä penkomaan Metacamin tarkkaa selostetta, kun sillä ei ole merkitystä. Edes sen säilyvyyden suhteen.

1 Like

Mä pengoin koska laiskottaa. Metacam sisältää saman verran natriumbentsoaattia kuin Loxicom.

2 Likes