Koiran kipu

Juttu on itsessään aika nolla sisällöltään. Sen piti olla aikoinaan aloitus laajemmalle kipusarjalle, mutta dumppasin ajatuksen myöhemmin.

Ehkä ei olisi pitänyt. Nimittäin Katiskan haetuin ja luetuin juttu on miten käyttää ihmisten kipulääkkeitä koiran akuutin kivun hoidossa. Se, että miksi sitä haetaan niin paljon, on aika masentavaa. Se johtuu aivan nykyisestä lainsäädännöstä JA eläinlääkärien haluttomuudesta antaa kivunlievitystä. Kun omistajalla on kotona buranaa äkillistä tarvetta varten, niin koiran kanssa pitäisi lähteä päivystysaikana yksityisen päivystyshintaan hakemaan viiden euron arvosta kipulääkkeitä.

Siis jos edes pääsee lääkärille, edes rahalla. Suurimmassa osassa Suomea ei pääse. Tämä on asia, jonka esimerkiksi Ruokavirasto voisi ottaa silmätikukseen.

Laki määrää, että koiran kipua on hoidettava. Mitä tehdään, kun se on mahdotonta eläinlääkestatuksella?

Täällä Metassa taasen eniten haettu ja luettu aihe on Onko gabapentiini kipulääke. Se taasen kertoo siitä kroonisen kivunhoidon tarpeesta, sekä jossain määrin myös vaihtoehdottomuudesta, joka koirien kivunlievitystä piinaa. Vaihtoehtoja on vähän, ja usein ne ovat toinen toistaan huonompia.

Ei sen puolesta, en minä tiedä onko ihmisilläkään asiat sen paremmin. Turhan usein törmää aiheeseen, että lääkärien ei koeta suhtautuvan riittävällä vakavuudella kivun lievittämiseen ja hoitoon. Minulla ei ole omakohtaista kokemusta kuin kahdesta kerrasta, enkä kummallakaan kertaa saanut apua enkä lievitystä — ainoastaan kannustavan ja väsyneen kehoituksen yrittää kestää.

En ole aina ihan niin varma, että tukeeko lääkärien pääsykoevaatimusten matemaattinen osaaminen eräänlaista työssä vaadittavaa empaattista asiakaslähtöisyyttä — kun naiivimpi voisi kuvitella, että lääkärit ovat potilaita varten, ei päinvastoin.

Aina sanotaan, että koiran kipua on vaikea lukea. Ei se ole, mutta sitä pitää lukea hieman eri tavalla kuin ihmistä. Siksi toiseksi, kuinka hyvin muka ihmisistäkään aina kipua näkee?

3 Likes

Kyllä vois tietyt koirien lääkkeet olla reseptivapaita ja apteekista saatavia. Aina on jokaisella omistajalla joku tuntuma oman koiran painosta.
Ja annetaanhan me aikuiset ihmiset myös pienille lapsille särkylääkettä eikä ne puhumattomat lapset osaa kertoa mihin sattuu joten eiköhän koiran lääkitys onnistuisi myös ilman elliä.

Mä en usko että kovinkaan moni näkee vaikka mun selkäkipuja. Niihin on itsekin jo niin tottunut kun menee hammasta purren päivästä toiseen ja vasta kun lattialta ei pääse ylös niin tulee mieleen että pitäiskö ottaa vähän Buranaa.
Lääkäriin turha mennä kun sanoo vaan että otapa lisää sitä Buranaa ja pikkusen vahvempaa vaikka :woman_facepalming:

2 Likes

Mä oon miettinyt tätä melkein aina kun selkäkipukausi on päällä. Pystyn töissä pitämään kivut omana tietonani ja poissa näkyvistä noin 2 viikkoa, sitten alkaa jo väsyttämään ja vituttamaan niin paljon, että kerron muille. Koska vitutus näkyy naamasta, vaikka kipuja ei edelleenkään kukaan näe.
Joten jos oletuksena on, että eläin pyrkii pitämään kivut piilossa, yhtälailla oletan, että kivun huomaaminen ei aina ole itsestäänselvyys.

Toki erona on se, että tunnen koirani paremmin kuin työkaverit tuntevat minut. Hankaluus on tilanteissa, joissa joutuu arpomaan, että onkohan koiralla kipuja vai johtuuko sen hieman poikkeava käytös jostain muusta. Silloin ei haittaisi, jos asiaa voisi testata kipulääkkeellä.

1 Like

Erilaisia kipu-ketjuja on niin paljon ja tämä valikoitui nyt tälle kysymykselle:

Kun koiralla on selkeitä kipuja (todennäköisesti polvet ja toinen ranne) ja olo helpottaa metacamilla ja kun en sitä voi luitenkaan itsenäisesti koiralle ikuisuuksia syöttää niin millä tavalla ell diagnosoi koiran kivun?

Haluaako se että koko koira röntgenkuvataan jotta näkee missä kaikkialla olis esim nivelrikkoa vai mennäänkö vaan sillä tiedolla mitä omistaja kertoo ja lääkäri hieman kopeloi jos saa jotain tuntumaa? Ja niiden jäljiltä sitten määrää jonkun lääkkeen minkä ajattelee että olisi sopiva.

Voit sitä syöttää niin kauan kunnes lääkkeet loppuu ja joudut riitelemään eläinlääkärin kanssa. Tai kunnes tulee vatsavaivoja. Eli homma toimii tismalleen samoilla perusteilla kuin oman kivun kanssa, paitsi että ihmisille kipulääkkeet ovat käsikaupan tavaraa apteekissa. Koirilla samat lääkkeet ovat suunnilleen heroiinista seuraavia.

Onko havaittavissa pientä kitkeryyttä nykytilasta?

Riippuu eläinlääkäristä. Osa antaa purkin kun vaan pyytää. Osa vääntelee, kääntelee ja palpoi ja jos saavat kipureaktion, niin antavat kipulääkkeen. Osa haluaa täydellisen verenkuvan, tähystyksen ja kattavan röntgenin, mutta joskus jopa magneetin — nuo ovat toteutuneita tapauksia koirasi tapaisissa tilanteissa. Osa sitten antaa Neurontinia tai käskee syöttää pikkulasten kuumelääkkeitä, eli eivät hoida kipua ja IMO rikkovat hoitovirhetasoisesti eläinsuojelulakia.

Minä en menisi kahdelle viimeiselle. Pyrkisin sellaiselle ensimmäisen tyyppiselle.

Mutta hyvä muistisääntö on, että perustason kivunlievityksessä kannattaa pysyä ihan helvetin kaukana Evidenssioista.

No eihän täällä muuta olekaan.
Ja todennäköisesti riippuu kenelle lääkärille siellä pääsee niin osa voi kuunnella mua ja antaa sen perusteella mutta osa haluaa tehdä kaiken mahdollisen.

Metacamia on kaksi pulloa, niillä pärjätään aika kauan kun paino on huikeat 4kg. Mutta uskaltaako/voiko sitä antaa samalla annostuksella koko aika vai laskea sitä jos pienempi riittää? Omaan kipuun otan pari viikkoa aina samaa annosta ja sit pidän taukoa kun kipu yleensä sillä aikaa helpottaa mutta mulla ei olekaan nivelrikkoa. Glukosamiinia tälle annan myös, mutta annos on aivan minimaalinen koska närästys :woman_shrugging:

Kai ylipäätään idea on, että käytetään vain tarpeeseen sillä annoksella, joka riittää.

Mutta jos kipua on koko aika niin pakko antaa jatkuvasti. Tai voi sitä viikon tauon pitää mutta ei se mitään hyödytä. Ainakaan koiraa. No tää on asia jota mun pitää ihan kirjata ylös jotta on jotain faktaa kun ellille menee.