Koiran kanssa vietetty aika

Koiramme-lehdessä oli juttu koiran kanssa vietetystä ajasta ja siitä mitä koira tarvii niin nyt alkaa koiraryhmissä pientä kohinaa kuulua asiasta.

Lehdessä Wiren sanoi että koiralle pitäisi löytyä päivittäin aikaa 5 tuntia. Omakotiasujalle toi kuulostaa tosi isolta määrältä koska ulkoilua voi tehdä myös omalla pihalla pelkkien lenkkien sijasta. Ja aktivointiin harva kuitenkaan käyttää aikaa edes päivittäin.

Kuka luki tämän lehtijutun ja mitä mieltä olette? Ja mihin juttuihin kenelläkin aikaa kuluu ja minkä verran?

Tommy Wirén vai? Just joo ja se siitä. Se jätkä on ammattitaidoton ja jätän lauseen kesken. Ei jatkoon.

Olishan se kiva, että koiralle annetaan 5 tuntia päivässä. Mitäs sitten tehdään, kun koiria on kolme? Siinä jää sitten yöunille ja paskalla käymiseen 9 tuntia — ellei sitten käytä niitäkin koiralle.

Oletetaan, että käy töissä ja on työmatkojakin hieman. Siihen uppoaa 9 tuntia. Jos vaikka siivoaisikin joskus, laittaisi ruokaa ja söisi — ollaan vikkeliä, ja käytetään tunti. Nukutaan se tarvittava 8 tuntia. Aikaa on nyt mennyt 18 tuntia ja jää 6 tuntia.

Tarkoittaa sitä, että puolisolle, lapsille jne voidaan sitten uhrata tunti päivässä.

Miksi ihmiset antaa noille sekopäille aikaa ja palstatilaa? En vaan tajua.

2 Likes

Juurikin hän.
Itse mietin juuri noita samoja asioita.
Jos täältä käy töissä Hkissä tai Turussa niin työpäivän pituus on 10 tuntia, vähintään. Että ei siinä sitten muuta kerkeä kuin käydä töissä ja nukkua.

Luulen että ajatus oli myös kärjistetty koska koiria otetaan hetken mielijohteesta.
Meillä koirat ovat ns. sivussa eläjiä, työ ym asiat ensin ja sitten koirille jäävä aika. Mutta en mä niitä sen kummemmin aktivoi päivittäin (tästä onkin jossain jo ketju), mutta lenkillä käytän kaksi kertaa päivässä: 1 tunnin lenkki ja yksi nopee iltapisu yötä vasten. Rapsuttelua ja muuta huomiota saa sitten samalla kun itse löhöö sohvalla yms.

5h/pv on ihan mahdoton :rofl: toki jos asiaa ajattelee niinpäin, että vuorokaudessa ihmisen hereilläoloajasta tulisi 5h olla koiran kanssa samassa rakennuksessa, eli ettei koira ole yksin muun ajan kuin ulkoilutettaessa, niin joo, onnistuu ja on ihan järkevä ajatus.

Hyvä pointti ja toivottavasti näin. Muuten tuo on täysin aivopieru lause.

Saattaa meillä tuo 5h/pv koiran kanssa tekemistäkin tulla välillä täyteen, mutta se sisältää myös “epäaktiiviset” tekemiset kuten mahan paijaamisen leffaa katsellessä, korvien rapsuttelun aamulla ennen kuin nousee sängystä, turhanpäiväisen koiralle lässytyksen kun se tuijottaa vieressä kun teen ruokaa tms.

1 Like

Minä kärjistän asioita herkästikin, mutta en silti pidä tavasta, jossa kärjistys kohdistuu väärään asiaan, jolloin saadaan kivasti syyllistettyä sellaisia, joita ei kuulu syyllistää.

Kun russeli on jaloissa ja puuhaa mitä puuhaa, tai nukkuu, niin tehdäänkö sen kanssa vai eikö tehdä?

Tässä on sama asia kuin lasten kanssa: ollaanko läsnä vai tehdäänkö jotain? Se, että ollaan läsnä on sitten jossain vaiheessa muutettu systeemiksi, jossa tehdään jotain. Mielellään koko ajan.

Minun tekisi mieli laittaa Wirén samaan pöytään jonkun sopivan aktivointia kannattavan lastenpsykiatrin kanssa keskustelemaan aiheesta ”lapsiperheet ja koira: vapaa-ajan allokointi”.

Tosin — enhän minä tiedä mitä hän on oikeasti sanonut; tuo ajatus vaan sopii siihen mitä ennen on selitelty. Minä kun en lue Koiramme-lehteä, en myöskään Seiskaa enkä Vartiotornia.

2 Likes

Tätä tarkoitin meiänkin kohdalla.

Tämän meinasin laittaa myös itse mutta jätin kerrankin vertaamatta koiria ja lapsia :see_no_evil:

Mä oon joskus lukenu, siinä on ihan mielenkiintoisia juttuja vaikken uskovainen olekaan :sweat_smile:

Oli siinä paljon kaikkea muutakin ja juttu sen verran pitkä etten viitsi kuvakopioitakaan siitä ottaa mutta toi oli asia mitä aloin miettimään.

Koira olisi jo kolmen tunnin jälkeen että voisitko vi**u jättää jo rauhaan. Ja tämä on vieläpä poikkeuksellisen seurallinen koira…

3 Likes