Koiran jumit ja hieronta

Meillä on yhtä koiraa käytetty aika useasti hierottavana kun menee hirveän helposti aina jumiin. On kotikoira eli ei harrasta mitään paitsi sohvalla makoilua, ohikulkijoiden haukkumista ja tavallisia kävelylenkkejä, joskus lenkillä pääsee olemaan vapaana, omalla pihalla kulkee aina vapaana.
Nyt aloin miettimään kun ollu taas hirveän jumissa että mistä tuollainen lihasten jumitus johtuu? Ja voiko sitä korjata jollain (ruokailu, vaatetus, panta/valjaat) vai onko hieronta ainoa mahdollisuus?

Yksi hieroja sanoi kun kysyin, että se on täysin yksilöllistä, kuinka paljon jumiutuu. Mun koirilla luonnollisesti on ollut enemmän jumeja talven liukkailla, helpottaa aina keväästä syksyyn.

Jos lenkillä on paljon vetämistä, riehumista ja hihna kireällä kulkemista, jumiutuu enemmän. Jos lenkkeily on rauhallista ja on rentoa palauttavaa ravia enemmän, kropan tilanne on parempi.

Pukeminen vaikuttaa, kylmä, kostea ja tuulinen vaatii takin.

Näinhän se taitaa olla, samasta ollaan taidettu meiänki hierojan kanssa puhua.

Meilläkin tää koira joka helposti jumiutuu niin oli nyt hirveän jumissa ja liukkaat ilmat on taatusti vaikuttanu ja vaikka takki päällä niin silti kylmä ilma vetää kankeaksi.

On myös huono itse venyttelemään ja pitäis aina muistaa venytellä sitä.

Mut mietin myös että onko olemassa jotain lisäravinnetta/vitamiinia/hivenainetta mikä vois auttaa hieronnan ja venyttelyavun lisäksi? Esim vaikka magnesium. Mahtaako olla apua jumeihin?

Ei.

Tämä on nopeimmin luettu:

Tähän menee hetki kauemmin:

Muutoin… aiheeseen täytyy palata hieman myöhemmin; just nyt ei jaksa ja tekisi mieli mennä nukkumaan (ei, en vietä vappua :joy: )

1 Like

Mä olin jo tohon aikaan nukkumassa :sweat_smile:

Lukasempa noi läpi ensin, kiitti :+1:

Luettu ja nämä nyt meillä vois tän tyypin jumeihin vaikuttaa:
-liukkaat laattalattiat vaikka yleensä kyllä kävelee ja lattioiden takia meillä ei sisällä heitetä esim palloa
-molemmat polvet on ykköset joten se voi tuoda osaltaan myös liikkumiseen haastetta
-mennyt talvi liukkaine keleineen
-käytössä ollut pelkkä panta (pehmustettu kyllä ja leveä)
-ruoka? Joskus ollut närästystä mutta se saatu kuriin tarkalla ruualla mutta voisko se silti vaivata enkä vaan huomaa sitä jos on niin vähäistä.

No kotikonstit joilla oon yrittäny vähentää jumeja:
-viileillä ilmoilla takki päällä
-kotihieronta (ihan liian harvoin tullut tehtyä).

Vuosi sitten päästiin siihen pisteeseen että riitti käydä hieronnassa 2 kertaa vuodessa. Nyt käytiin ja viimeksi loppuvuonna ja kuukauden päästä mennään uudestaan. Nyt täytyy mun tehostaa tota kotihierontaa niin näkee mikä vaikutus.
Mutta nyt ei ole enää myöskään liukasta.
No ehkä se tästä.

Syitä on jo tullut ketjussa. Mutta liukastelu ja se miten liikutaan ulkona, ovat yleisimpiä syitä. Sitten tulee myös rakenne — mitä suoremmat tai ylikulmautuneemman takajalat, niin sitä helpommin menee jumiin. Samaten rankka etupaino altistaa, mutta se ei taida koskea sinua.

Eläinlääkärit eivät tiedä koulutuksensa ja ammattinsa perusteella mitään aiheesta. Ollaan samassa ytimessä kuin ruuan kanssa. Siksi heidän uskomuksensa vaikka välimuotoisesta lannenikamasta jumien ja kipuilujen aiheuttajana on pääsääntöisesti väärä. Paras huonoin mikä minulle on tullut vastaan oli eläinlääkärin väite, että häntämutka aiheuttaa liikevirheitä ja jumeja.

Se, että miksi niin moni fysioterapeutti on yhtä lailla eksyksissä, onkin sitten mystisempää. Oma veikkaukseni on, että se(kin) pohjaa heidän koulutukseensa. Vaikka ollaan opeteltu luiden, nikamien ja lihasten nimet, niin ei olla ymmärretty niiden funktiota liikeessä. Plus heidän oppinsa perustuvat vahvasti onnettomuuksista, tapaturmista ja sairauksista kuntoutumiseen — joka on eri asia.

Työfyssalla käyneet ymmärtävät aika pitkälle mitä ajan takaa.

Hierojat ovat sitten vielä villimpi ammattikunta. Heistä ei tiedä mitään pelkän tittelin perusteella.

Ja ennen kuin puhistaan raivosta, niin kyllä — minä yleistän. Kun on saanut verenpaineensa laskemaan, niin kannattaa edes pyrkiä pohtimaan objektiivisen kylmästi miksi minä pystyn tuon yleistyksen tekemään.

Mistähän minun piti kirjoittaa, ennen kuin eksyin sivuraiteille… nyt ei ihan muista.

Luultavasti ajatuksenjuoksu oli kahdessa:

• lihashuolto pystyy tekijän taitojen rajoissa korjaamaan ongelmia, mutta heikommin estämään niitä ja löytämään perussyyt
  • lihashuollossa on tarve generoida liikevaihtoa

Ensimmäinen pitäisi olla selviö, mutta niin kauan kun selitellään LTV:tä tietämättä edes millaisissa maastoissa koira kulkee, paljonko se raivoaa naapurin rakille valjaissaan, liukasteleeko koira jatkuvasti parketilla, muovimatolla ja klinkkerillä tai kuinka paljon se jahtaa jalkapalloa pihalla, niin onhan ne arvaukset aika kevyin perustein tehtyjä.

Jälkimmäinen on inhottavampi, mutta valitettavaa realiteettia. Jokaiselta koiralta löytyy aina jotain sanomista niskan sään alueelta, kuin myös lantiosta. Aivan kuten omistajaltakin. Tarkoittaako se sitten sitä, että koira vaatii ehdottomasti hierojalta 10 kerran sarjakortin — itseasiassa aika harvoin kotikoirilla. Se mitä pitäisi tehdä, olisi hahmottaa alkusyy ja puuttua siihen jos koiralla on selvä liikevirhe. Ja se voikin sitten olla astetta vaikeampaa.

Valjaat muuten aiheuttavat aika paljonkin jumeja. Sitä voi verrata vastaavaan kuin mitä naisten (liian painavat) olkaveskat tekevät, tai huono reppu.

Tennispallon heittely ei välttämättä ole aina hyvä asia.

Kahden koiran painileikit, haastamiset ja muut hepulit, varsinkin liukkaalla nurmella, voivat aiheuttaa kaikkea hassua.

Lumitalven jälkeen maastossa liikkuneet ovat säännöllisesti jumissa.

Aika monet uitetut ovat jumissa, kroonisesti. Ja sitten niitä uitetaan lisää.

Ruokapuolella jumeja merkityksessä kehno lihastonus tulee useimmiten liiasta tai liian vähäisestä juomisesta, liiasta proteiinista, tai liiasta elektrolyyttien antamisesta. Nuo kaikki pohjaavat aina samaan seuraukseen: nestehukkaan virtsan kautta, ja samalla elektrolyyttihukkaan.

Joskus ongelma on koiran hoikkuudessa. Jos koiralla on timmi, ja liikkuu paljon, niin se menee huomattavan helposti jumiin. Läskit koirat sen sijaan eivät mene juntturaan liikkumisen takia, koskaan. Lihava ei vaan jaksa eikä halua liikkua niin paljon, että se muuttuisi kysymysmerkiksi. Kannattaa myös muistaa, että omistajan käsitys koiran vartalosta ei aina ole ihan realistinen :wink:

Sitten on se ketjussa jo mainittu palelu. Kulkekaa itse viluissanne hartiat korvissa ja keskustellaan sen jälkeen uudestaan vetääkö moinen hartianseudun jumiin.

Mitä enemmän koira käyttää voimaa ja nopeaa voimaa — eli menee niin sanotusti hapoille — niin sitä helpommin se jumittuu. Silloin perussyy on liiassa rasituksessa liian usein. Mutta, taas, jos koira riehuu joka päivä, niin onhan sen kunto ja kroppa jo sopeutunut siihen — se on eräällä tavalla treenannut jo itsensä kuntoon. Silloin mietitään miten koira liikkuu — liukasteleeko se paljon, tekeekö paljon äkkipysähdyksiä ja -käännöksiä, hyppii jne. Miten noihin sitten voi vaikuttaa… omien kokemusten mukaan ei mitenkään.

Aivan samoin kuin että jos omistaja malttaa venytellä ja jumpata ja sillä pääsee jättämään väliin hieronnan, niin koiran kotivenyttely ja hieronta vähentää hierontakuluja. Itseasiassa se kuuluu samalla tavalla koiranomistajan perustehtäviin kuin kynsien leikkaaminen tai turkin perushoito.

Tätä voi soveltaa:

1 Like

Tämä on asia jota en yhtään osaa. Ei käydä näyttelyissä ja koiraelämää takana vasta sen verran vähän ettei mitään hajua näistä asioista.

Asian kanssa ei olla siellä edes käyty juurikin tuosta syystä. En viitsi maksaa 300 euroa siitä että elli sanoo joo onhan se jumissa tehkää näin tai sanoo menkää fyssarille. Hierojalla ollaan siis käyty muutama kerta 3 vuoden aikana.

Neuvoa kun kysyy niin ei parane puhista raivosta vaan ottaa neuvot vastaan :+1:

80% kuljetaan metsässä poluilla, loput on asvalttia, hiekkaa tai metsässä rämpimistä.
Raivoaa mutta pannassa. Mutta vastaantulee harvoin muita ja nameilla helppo saada kontaktiin. Ei liukastele sisällä, osaa kävellä rauhassa, välillä tietysti voi innostua. Palloa meillä ei sisällä heitetä juurikin liukastelun estämiseksi.

Tämä on lohduttavaa tietää.

Ja tämä mulle aivan tuntematonta aluetta. Ehkä pitäis jonkun viisaamman koiranomistajan kanssa katsoa koiran liikkeet läpi.

Tämä koira ei leiki muiden kanssa. On sellanen välituntivalvoja joka puuttuu helposti myös muiden liialliseen ilonpitoon :see_no_evil:

No tämän arvelinkin että jotain sentään tiedän :sweat_smile:

Tätä ei pitäisi olla mutten voi olla varma.

Mä luulen että meillä kaikki koirat on hieman pullavia :rofl:

Tämä on aika löntystelijä, hissukseen kulkee ja haistelee. Vaikka ikää vasta 4.5v niin ollaan puhuttu muutama vuosi jo vanhasta rouvasta. Sen eleet ja käytös on kuin vanhalla koiralla joka tietää ja tuntee arvonsa.

Tätä olen miettinyt. Mutta olevinaan ei oo aikaa. Mutta täytyy ottaa tavaksi kynsienleikkuu yhteyteen tehdä hierontahetki, ei siinä kauaa mene.

Jos tätä nyt ynnäilen niin ehkä tässä parin päivän päästä hokaan mistä se jumit itselleen kehittelee :+1:

Edit. Tämä unohtui:

Hyppii ja pomppiihan se innoissaan kaikkia vasten :woman_facepalming:

Mie olen hieroja. Ihmishieroja. Olen tehny sitä hommaa 15 vuotta. Nyt olen eläinpuolen koulutuksessa, jossa käytiin muutama tunti läpi koirankin hierontaa.

Potentiaalisesti aika raflaava kysymys. Onko hieronnasta ylipäänsä merkittävää apua?

Ihmispuolella kokemuksen karttuessa koin, että hueronnalla saadaan tuloksia aikaan vain aika spesifeissä tapauksissa ja silloinkin etupäässä kivun vähenemisen kautta. Älyttömän paljon enemmän merkitystä on sillä, miten keho palautuu. Tai miten sille annetaan mahollisuus palautua.

Jos ihminen on ”koko ajan” jumissa, syy löytyy lähes aina peilistä. Näissä tapauksissa hieronnan merkitys on, minun kokemuksen mukaan, nolla. Jos koira on ”koko ajan” jumissa, auttaako siihen hieronta? Ei ole tarkoitus provota, tämä on ihan aito kysymys.

1 Like

Auttaa, kunnes jumiutuu uudestaan.

Eli ollaan syvällä aiheessa, että jumien ja jäykkyyksien syy täytyy tunnistaa, ja jos voidaan, niin se korjataan. Eikä korjausliike ole koskaan hierojien suosittelemat magnesium ja B-vitamiinit.

Mutta eihän hieronta hyödytöntä ole. Toki se voidaan välttää esimerkiksi sillä, että ei tee mitään staattista tai sinänsä rasittavaa — mutta mitäs sitten jos ja kun noita ei voida välttää? Kuten vaikka töissä.

Tai urheilussa, niin ihmisillä kuin koirillakin — syy on tietysti se treeni ja suoritus, mutta olisi aika radikaalia todeta, että vaihda juoksemisesta kuntokävelyyn, koska shakissakin voi niskanseutu jumiutua :wink:

1 Like

Yritän viedä koirat pari kertaa vuodessa osteopaattiseen hierontaan, tai miten se sanotaan.Käy rangan läpi samalla aukoen lukkoja.Juteltiin siinä mun koiran asioista ja tuli närästys puheeksi.Hierojalla oli kokemuksia siitä miten koira oli joka kerta ollut ihan jumissa kropastaan. Koiralla oli ollut pitkään närästys kiusana ja kun se sitten saatiin kuriin ja hoidettua, oli koiran kroppa sen jälkeen parhaassa kunnossa ikinä.Rennot ja pehmeät lihakset.

1 Like

Osalla hieronta auttaakin, koska ei se jos ristiselkä tai vatsanlihakset on totaalisen jumissa, ainakaan paranna tilannetta.

Mutta silloin pitäisi korjata myös se syy miksi koira menee jumiin.

Minulla on osteopaattien kanssa henkinen ongelma, koska selkänikamissa ei ole lukkoja. Jostain kumman syystä he eivät voi kertoa käsittelevänsä lihaksistoa. Tai siis osa ei voi kertoa, osa taasen selittää ja tekee ihan järkeviä asioita.

Maailmalla sitten osteopaatit ovat onnistuneet halvaannuttamaan potilaita ja vissiin ainakin pari on todistettavasti kuollut käsittelyyn. Mursivat selkänikamia.

1 Like