Koiran IMHA

Meidän lappari menehtyi 2020 hyvin rajuun IMHA:n ( immuunivälitteinen hemolyyttinen anemia). En tiedä mitä tällä haen, ehkä vertaistukea…

Koira kuoli kolmen päivän päästä dg:sta teholla. En pääse ajatuksesta miten en huomannut mitään oireita. Punasoluprofiili oli ihan pielessä, niin kuin taudin kuvassa on. Edelliset verikokeet oli otettu 10/2020 kaikki ok ja 12/2020 IMHA. Koira vaan yht’äkkiä tuli korkeaan kuumeeseen ja romahti ihan täysin. Helvetillinen sairaus! Tietoa tästä myös vähän suomeksi, kahlasin tietysti englanninkielisiä julkaisuja.

Onko kellään kokemuksia IMHA:sta? Nyt ehkä tulossa koiranpentu syksyllä ja etukäteen jo pelottaa, että sekin saa jonkun karmean sairauden.

IMHA/AIHA ovat hankalia. Jos ne kehittyvät nopeasti, niin ei niitä oireita ihan helposti huomaakaan. Tämä on ihan typerä vertaus, mutta kun minulla oli aikoinaan kilppariarvot taivaissa, paha rytmivika, väsytti ja vitutti, niin ei siihenkään muut reagoineet puoleen vuoteen. Ei edes lääkäri. Joten ei moisten huomaaminen ole aina niin helppoa.

En minä tiedä miten voisin sinuun ladata tulevaisuuden uskoa, mutta todennäköisyydethän ovat sinun puolellasi. Ehdoton valtaosa suomalaisista koiranomistajista ei koskaan elinaikanaan törmää tuohon autoimmuunitautiin. Käytännössä riski siihen, että salama iskee kahteen kertaan samaan puuhun tämän suhteen on nolla. Tai ainakin melkein nolla — kunhan en osta pentua samoista linjoista (itse saattaisin jopa vaihtaa rotuakin).

1 Like

Kiitos

Kokemuksia… IMHA on usein kohtuullisen hyvin hoidettavissa, jos se kehittyy hitaammin. Ärhäkkä akuutti vie hautaan. Mutta valitettavasti IMHA on elinikää laskeva, vaikka vastaisikin lääkitykseen.

Mutta yksi asia on syytä sisäistää: se ei koskaan-ikinä-milloinkaan johdu jostain mitä omistaja on tehnyt tai jättänyt tekemättä. Kyseessä perinnöllinen tai synnynnäinen (nuo ovat kaksi eri asiaa) autoimmuuniongelma.

Valitettavasti sama tarkoittaa sitä, että kotikonstein on vaikea tehdä mitään. Toki ruokinnallinen tukihoito aloitetaan, mutta kun sitä kautta voidaan vain tarjota elimistölle työkalut — ja jos niitä ei käytetä, tai kroppa hyökkää itseään vastaan, niin eihän siinä paljoakaan työkalut auta.

Painotan edelleen, että IMHA on suhteellisen harvinainen.

Jakke, juuri näin . Järki selittää, mutta sitten taas alkaa pyörittelemään ajatusta, että olisihan mun pitänyt jotain huomata…

1 Like

Viesti yhdistettiin ketjuun: Kilpirauhasen liikatoiminta ja sydänongelmat

Tämä on loputon kehä jota voi pyöriä loputtomiin monessakin eri asiassa :expressionless: sitä tulee itsekin siis tehtyä tuon meidän ensimmäisen koiran kohdalla. Toiveissa on, että joskus tulevaisuudessa pääsisin nopeammin kehästä ulos. Edes sitten tokan koiran kohdalla, jos ei tämän nykyisen.

Mutta tuo teidän tilanne oli tuon sun aloituksen perusteella sellainen, että ei siinä mun mielestä ollut mitään, mitä olisi voinut huomata.

Aloituksen asenne huomioiden tämä on ihan hemmetin vaarallinen kommentti, mutta akuutin äkkinäisessä ei ehditä reagoimaan tarpeeksi nopeasti. Hitaammassa, joka muuttuu siksi krooniseksi, ongelmat on nähtävissä. Se on sitten eri asia, että miten matala tai korkea kynnys omistajalla on, mutta niiden näkyvien ongelmienhan takia lääkäriin lähdetään ja saadaan se diagnoosi.

En olisi, mutta ihmismieli on välillä hölmö, vatvoo vaan. Järjetön ikävä on :heart:

2 Likes