Koiran ilmeet ja otsan ryppy

Alunperin julkaistu chat-kanavalla Chatti*
Jonnap

Lehdestä luettua ja kategoria omat johtopäätökset, jälleen :grimacing:
Hesarissa oli joku juttu koirien ilmeistä. Yhtenä oli kipuilme ja siihen liittyvä otsassa oleva kurtistus pystypäin. Heti olevinaan yhdellä koirista tälläisen näin ja menin kopeloimaan sen päätä. Sillä oli ns aukile/kuoppa/viiru tossa otsalla. Kahdella muulla ei ollut mutta ovat pienempiä. En ole kopeloinut koskaan kenenkään koiran päätä joten onkohan tollanen normaalia :see_no_evil:

Lafal

Kuva ois kiva :sweat_smile:

Tässä linkki juttuub

Jotain tän tyyppistä kuoppaako tarkoitat?

PÖÖ!

@Jonnap sun profiilikuvassa keskimmäisellä koiralla tosiaan on krooniselta näyttävä kipuviiva :joy:

Jonnap

Joo just toi juttu ja juu just kyseinen tyyppi :rofl:

Ja joo, tollanen kuoppa mutta koska pienempi pää sillä ku tolla sun koirulilla niin se on enemmän sellanen kapea viiru. Kaikkea sitä kerkeeki taas miettimään ku on lomalla :woman_facepalming:

Mutta siis noilla mineillä ei sellasta ole joten liittyy varmaan jotenkin kallon kokoon tms

Niillä ihan tasainen koko otsa. Meneepä selittelyn puolelle taas :grin:

Jagster

Jos se pystyryppy on kipuilme, niin noin 80 prossalla koirista on jatkuvia kipuja.

Mua alkoi kiinnostamaan vaikuttaako asiaan koko vai rotu niin menin kaivelemaan kuvia sirpan kavereista :joy: dalmiksilla, lapukoilla ja rhodesialla oli kuoppa, tästä ei ota selvää:

Screenshot_20221017-204529_WhatsApp

Googlesta katselin mäyräkoirien kuvia, niilläkin oli. Lopulta keksin fiksumman tavan: googleen “koiran kallo” :rofl::rofl:
Screenshot_20221017-204742_Google
Tuo on ison koiran kallo. Joten voisin vetää johtopäätöksen, että rotu ei vaikuta.

Mäki yritin katsoa googlesta mutta eipä tullu sellasia kuvia että olis selkeästi sen huomannu.
Mutta tosta kallon kuvasta kyllä sen näkee.
Eli ihan on normaalia :face_with_hand_over_mouth:

Tässä vielä esimerkkikuva koirasta jolla on kipuja

20221017_205633

Screenshot_20221017-205714_Samsung Internet

1 Like

Öööh…. Millä hemmetin ilveellä tuosta saadaan kipuilme :thinking:

No just. Telkänranta. Olisihan tuo pitänyt arvata.

Kerro lisää! Mä oon mielipiteen muodostuksessa vaiheessa “ihan kiva tutkimus, hyvä kun tutkitaan, mutta jokin tökkii.”

1 Like

Mä veikkasin tyytyväisyyttä :woman_shrugging:

Mä oisin veikannut vihaisuutta, mutta koska chatissa oli jo mainittu kipuviiva niin veikkasin kipua :sweat_smile:
Liittäisin tuon mihin tahansa stressaavaan tilanteeseen.

Edit. Kipuviiva mainittiin myös tuossa jutussa ennen sitä testiä :see_no_evil:

Mun silmiin se ei näytä yhtään vihaiselta. Tässä taas huomaa tän “kokemattomuuden” koirien kanssa :grimacing:

Telkänrannalla on aina ollut hieman… omankaltaisensa käsityksensä käytöksestä. Joku voisi jopa luonnehtia poikkeuksellisiksi.

Muotoilen diplomaattisesti näin — tuolla aihealueella on sopivilla suhteilla ja PR:llä helppo edetä akateemisilla portailla, koska haastajia ei ole. Ja että häntä siteeraa eniten ehkä kaiken naksuttelijat.

"HELSINGIN yliopiston Tunnetiede-tutkimusryhmä ja tutkimusyritys Arador Innovations järjestivät kesällä Korkeasaaren eläintarhassa tutkimuksen. Siinä selvitettiin, mitkä seikat vaikuttavat ihmisten kykyyn havaita ja ymmärtää eläinten tunnetiloja.

Korkeasaaren kävijät saivat halutessaan katsoa sarjan videoita, jossa oli eläimiä esimerkiksi innostuneina, levollisina ja pelästyneinä.

Tutkimusta tekevät Sonja Koski ja eläinten käyttäytymistieteen tohtori Helena Telkänranta kertovat, että kohteiksi valikoituivat villieläimet, jotta vastaajat ovat samalla viivalla kokemuksen suhteen. Moni tarkkailee kotonaan koiraa tai kissaa, mutta harvempi kierteissarvivuohta.

Vaikka yli tuhannen vastauksen analysointi on kesken, lopputuloksesta on jo vainu. Olemme aikamoisen kujalla eläinten tunteista."

Mua häiritsee tämä osuus. Tavallaan ymmärrän, että on tarve laittaa kaikki samalle viivalle. Mutta eihän ihmislapsikaan heti tunnista/osaa tulkita toisen ihmisen ilmeitä, vaan se oppii. Joten miten kukaan ensimmäistä kertaa kierteissarvivuohen eleitä ihmetellessä pystyisi osata tulkitsemaan niitä?
Tältä kantilta koen tutkimuksen aika turhaksi. Tai ainakin tässä Hesarin jutussa esitellyn osuuden, siinä ei vielä kerrottu että mitkä ne seikat on, jotka vaikuttaa eleiden tulkinnan osaamiseen.

Minulla on edelleenkin vaikeuksia lukea hevosta. Kun arvaan väärin taaksepäin kääntyneiden korvien merkityksen, niin akateeminen näkemys on, että ihmisillä on vaikeuksia lukea eläinten ele- ja ilmekieltä.

:man_facepalming:

No shit sherlock. Mutta onneksi sitten se ihmiseen tottumaton villihevonen osaa lukea minua. Vai?

Ja tuosta sitten päästään siihen, että taaksepäin kääntyneet korvat ja etuhampaiden näyttäminen on kipureaktio. Jos siis Telkänranta näin väittäisi.

Mutta tokihan hän osaa lukea eläinten eleitä, koska on professori. Ja jokainen tuhottomasti useamman eläimen kanssa elänyt, kuin Telkänranta, on sitten automaattisesti väärässä.

Aletaan olemaan aika syvällä siinä ongelmassa miksi en yleisellä tasolla arvosta kovinkaan korkealle eläimiin liittyvää suomalaista akateemisuutta.

Tästä on hyvin lyhyt askel DOGRISK-sumutukseen, mutta ei sotketa sitä tähän ketjuun.

1 Like