🦷 Koiran ien tai hammasvaurio

Huomasin äsken, tottakai perjantai-iltana, että koiran ien on jotenkin vaurioitunut. Ei tuo kai miltään liikakasvultakaan näytä.
En tiedä onko hammas tulehtunut juuresta ja aiheuttanut jonkin paiseen ja se on nyt jotenkin revennyt vai onko tuo “vain” joku viiltohaava jostain.

Miltä teistä näyttää?
Lähtisittekö huomenna päivystävälle eläinlääkärille näyttämään vai seuraisitteko? Varmaa tulehtumisvaara.
Voikohan tuollanen edes parantu ilman että tuolle lirpukkeelle tekee jotain, leikkaa pois eläinlääkärissä, nukutuksessa?
Pitäisiköhän hapaat nyt kuvata, että tietää mitä tuo on? Jos on viiltohaava jostain niin voiko etuhampaan/hampaiden juuret olla vaurioituneet?

:worried:

Mielenkiintoinen. Voi se olla puhjennut paisekin, mutta tuo suu näyttää turhan siistiltä. Vekki sopisi paikkaan, mutta ei se oikein siltäkään näytä.

Mutta se on on siisti ja jos se ei ole kipeä, niin en minä tekisi mitään. Tai jos se on ihan ohut lärpäke, niin saattaisin kylmä avulla jotain tehdäkin. Mutta en kirjoita sitä näkyviin :wink:

Minna kysyi, että onko se saanut nuolla tonnikalapurkin…

Koira on alle 2 vuotias, jos sillä on mitään merkitystä, onhan sitä hammaskiveä jo, mutta olisiko jo joku paise muodostunut juureen, toivottavasti ei… Kai se on käytävä sitten kuvauttamassa jossain.

Ei se ole mielestäni kovin ohut lärpäke. Ite en uskalla tehdä sille mitään. En tiedä onko se tullut tänään, eilen vai jo aiemmin. Oisko nyt sitten turvonnut ja siksi ei ole enää niin ohut lärpäke enää. Ei se kai kovin kipeä ehkä ole, kerta sain kuvattua ja useamman kerran olen sitä ihmetellyt.

Ei ole saanut nuolla tonnikalapurkkia.
Olen miettinyt mitä kaikkea se on pitänyt suussa. Hirvimöykky nahkaluu sillä oli aamulla. Poronsarvea, sonnin sutia ja jotain kahvipuu-puruluuta pureskeli toissa päivänä.
En tiedä, voisiko se olla pihalla jotain terävää jäätä pureskellut, epäilen sitäkin.

En minä kuvauttaisi. En näe mitään syytä.

Hei, pakko kertoa vielä, nyt kun tuli mieleen. Sain tänään idean laittaa joulukuusen koristepalloja lasipurkkiin. Nämä pallot olivat sellaisessa pitkässä muovisessa kotelossa. Tiiättekö, sellaisessa jota taittaessa muoviin jää valkoinen viiva. Tämä tyyppi tietenkin osallistui ja otti tämän muovikitelon mielestä ihan hetkeksi suuhun. Ei kyllä pureskellut sitä. Äsken tutkin sitä muovikoteloa, on siinä kyllä teräviä reunoja, se on vähän revennytkin.
Luulisi kuitenkin että tämä koira olisi jotenkin reagoinut kun sattui, vinkassut tai maiskutellut suuta.
Tämä on nyt kyllä nahkaluita potentiaalisempi vaihtoehto :thinking:

1 Like

Multa myös ääni sille, että on nuollut tai pureskellut jotain kova+ohutreunaista, joika on tehnyt viillon ikeneen :+1:

1 Like

Kyllä se taitaa parantua pikkuhiljaa :slightly_smiling_face:

1 Like