Koiran hilseilevä iho

Aloitan ketjun koiran kuivasta ja hilseilevästä ihosta hieman irtonaisella lainauksella ja hyppäämällä yleisestä yhteen erikoistapaukseen: valkoinen staffi, jolla on kovin kuiva ja hilseilevä iho.

Mutta totta ihmeessä ketju on ylipäätään aiheelle kuiva ja hilseilevä iho.

Minua opastettiin:

tiesitkö Jakke että valkoisilla koirilla ihon hilseily on yleisempää ihan ilman ruokavalio ongelmiakin. Näin ollen hilseilyyn ei välttämättä ole ollenkaan hoitoa ruokaa vaihtamalla. Laadukkaista hoitoaineista ja öljypohjaisista shampoista voi löytyä helpotus. Ja jotku hieroo koiransa iholle myös kookosöljyä viikoittain jos ei huonekalujen lievä öljyyntyminen koiran touhutessa häiritse.

Tiesinhän minä tuon. Itse olisin kuitenkin muotoillut asian toisin. Kuten että joillain roduilla valkoisilla on heikompi turkki ja huonompi iho. Mutta ei se todellakaan valkoiseen väriin liittyvä automaatio ole. Löytyy sitä muistakin, kuten isabellalla, osalla sinisistä, ruskeista ja merleistä.

Tiedän myös sen, että kookoöljyn, ja minkä tahansa muunkin nivean, hierominen turkiin on hyödytöntä puuhaa.
Koiralla on erilainen iho kuin ihmisellä, eikä ime samalla tavalla rasvaa sisälleen. Ainoa mitä tuolla saadaan aikaiseksi on ihon liimaaminen rasvalla, ja se on yksi oudoimmista laastareista - meikataan ongelma hetkeksi piiloon, ja jätetään aito syy korjaamatta.

Ja kyllä on hoito. Tarvitaan vaan enemmän ruokapuolelta kuin tavallinen koira kaipaisi. Se, että ihmiset ei onnistu siinä johtuu niin simppelistä asiasta kuin että tehdään vääriä asioita. Kuten että käytetään suun kautta kookosöljyä (joka on muutenkin ympäristörikos, ei ruokaa) tai muuta kasviöljyä tai kalaöljyä. Ja jätetään hoitamatta prosessiin tarvittavat vitamiinit ja unohdetaan protsku. Plus aika usein sössitään myös nestetasapaino.

1 Like