ūü•é Koiran aktivointi

Koska en osaa tehdä mitään hienoja ketjun siirtoja (tai millä nimellä niitä lie kutsutaankaan) niin kopioin vaan tän Katiskan jutun tähän linkiksi minkä löysin kun aloin miettimään koiran aktivointijuttuja.

Tuolla oli siis kyllä paljon vastauksia mun mietteisiin mutta kuinka paljon ja millä tavalla kukakin aktivoi koiraansa?
Mulla ku on v√§lill√§ niin huono omatunto siit√§ ett√§ k√§yd√§√§n ‚Äúvaan‚ÄĚ lenkeill√§, harjoitellaan kotona sillon t√§ll√∂n perusjuttuja: istu, maahan jne. ja sit annan ruokaa jostain erikoispurkeista.
Yksi on vaan kiinnostunut aktivointileluista (narttu), urokset ei viitsi edes yrittää :face_with_raised_eyebrow: kaikista nuorin uros leikittää itse itseään pienellä pallolla, joskus haluaa että vieritetään sitä ja juoksee hakemaan ja tuo takas. Mutta eipä oikein muuta.

Laitetaan vielä kuva palloista jotka meillä suosittuja.

Screenshot_20220723_222428

2 Likes

Siis meillähän tuo toinen ei leiki eikä ole kiinnostunut aktivoinnista mitenkään :smirk:.
Jos heit√§n pallon, saan hakea sen itse. Jos yrit√§n aktivoida, saan mulkaisun tyyliin ‚Äúvoi vittu, mit√§ nyt taas‚ÄĚ. Ja koira vaihtaa paikkaa mahdollisimman kauas minusta.

Toinen taas rakastaa tavaroiden etsimisleikkejä, pallojen hakemista jne…

Eli ei meillä kyllä ihmeellistä ole.

1 Like

Mä jäin suorittamaan metatason pohdintaa siitä, minkä itse ajattelen aktivoinniksi ja mikä on vaan tekemistä. Monet kerrat oon ollut jo vastaamassa tähän, mutta on ihan liian vaikea kysymys :woman_facepalming::rofl:

Kun tuo narttuoletettu oli pentu, me hetkellisesti tarkoituksella aktivoitiin sitä iltaisin, jotta se pysyisi hereillä ja käyttäisi energiansa vielä meidänkin ollessa hereillä. Koska se tuppasi nukkumaan illat ja heräsi leikkimään meidän mennessä nukkumaan :joy:

Mutta yleisemmällä tasolla: koira viedään 3-5 kertaa viikossa koirametsään tai sukulaisen metsään, missä se pääsee juoksemaan vapaana. Muina päivinä käydään pitkällä (1-2h) hihnakävelyllä. About joka päivä se pääsee myös lähikoirapuistoon haistelemaan päivän uutiset. Jos käy tuuri ja sinne tulee samaan aikaan kaveri, jonka kanssa tuo juoksee ja leikkii, voi siltä päivältä skipata pidemmän kävelyretken.
Yksi tai kaksi päivää viikossa on sellaisia, että mennään vaan puistoon notkumaan ja tehdään lyhyempi kävelyretki.

Siihen päälle tulee leikkiminen kotona (koira itse tahtoo leikkiä) ja namien tai esineen etsintää. Tuo etsintä on vaihtelevasti eri syistä: yhteistä puuhaa koiran kanssa, ylipäätään väsyttävää tekemistä kun säät ei salli pidempää ulkoilua tai koiralle puuhaa silloin, kun itse ei juuri sillä hetkellä ehdi puuhata sen kanssa.

Oon aikoinaan opettanut sille temppuja ja käskyjä, haluaisin tehdä sitä edelleenkin, mutta kaikki helpot on jo opeteltu. Vaikeampien opettamista en ole osannut opettaa itselleni.

Sillä on aktivointileluja ja kongeja, mutta niilläkään ei ole tarkoitus aktivoida koiraa, vaan antaa sille tekemistä, jota/silloin kun se tarvitsee. Kai tuokin on aktivointia, mutta koska tuo Katiskan juttu käsitteli sitä, että omistajalla saattaa olla taipumus touhuttaa koiraa enemmän kuin koira itse tarvitsee, jäin jumiin käsitteiden viilaamiseen :crazy_face:

Taustana koko koiratouhussa on se, että rotua pohtiessa yksi kriteeri oli, että koiran tulee pystyä ja jaksaa kulkea meidän metsäretkillä mukana. Aikana ennen koiraa me siis miehen kanssa retkeiltiin metsissä vkloppuisin. Lopputulemana olikin rescue, joka vie meitä niin usein metsään, että ne meidän yhteiset retket on aika harvinaisia :joy:

1 Like

Toi on kyllä totta. Periaatteessa vois ajatella että kaikki tekeminen on koiran aktivoimista, myös ne lenkillä käynnit ym metsäilyt.
Mutta miksi pit√§√§ ajatella ett√§ vaan jotkut hienot pelit ja vehkeet olis sit√§ ‚Äúoikeeta‚ÄĚ aktivointia? Mulla siis toi vika ja sit aina unohdan ett√§ kaikki koiran kanssa tekeminen on sit√§ aktivointia loppujen lopuksi.

Meillä pystyny myös vapaana pitää lähimetsässä aiemmin mutta ensin sinne tuli frisbeegolfrata (kiva niille ketkä tykkää) ja kasoittain ihmisiä, (saati sitten ne kerrat kun siellä kilpailut, sillon sinne ei sais mennä ollenkaan vaikkakin siellä on alunperin ollut kylän ainoa kunnon lenkkipolku :woman_facepalming:) sen jälkeen tuli korona ja etätyöt ja taas kaikki halus lenkkeillä just siellä. Plus ne koirat jotka hankittiin sillon, ihmisiä ja koiria alkoi siellä vilistämään aivan liikaa meiän makuun.

Eli meiän koirat ei oo pystyny kunnolla vapaana kulkemaan kuin omalla pihalla ja sit maksullisessa koirametsässä jonne on automatka.

Mä olin koiraa toivonut 30 vuotta ja sit vihdoin kun miehen sai siihen suostumaan niin päätös oli että pikku koira joka helppo napata mukaan eikä mee kierroksille jos ei kerkeä käyttää pitkiä lenkkejä. No saatiin sit se prinsessa joka inhoaa vesisadetta ja niin pois päin :rofl:

Kyllä mä jokaisen kanssa oon käyny muutaman kerran kaikenlaisissa treeneissä: millon agia, millon hoopersia, millon jumppaa ja ollaan yhden kanssa noseakin käyty kokeilee.

Eli nyt kun tätä asiaa mietin tarkemmin niin ehkä juuri alunperin ketjua tehdessä mietin että kun meillä koirat ei saa sitä vapaata liikuntaa niin paljon kuin olis hienoa niin millä tavalla kukakin koiraansa aktivoi kotona, sisällä, aivotyöskentelyn merkeissä väsyttääkseen koiraa?
No meillä kyllä koirat nukkuu ilman väsytystäkin mutta ainahan sitä vois kivoja leikkejäkin keksiä :grin:

2 Likes

Alkuvuodesta kun dieselin hinta nousi pilviin, mietittiin, mitä ajoa voisi vähentää. Miehen työmatkat ja kauppareissut on pakko tehdä, joten harkittiin koirametsään (onneksi sinne ei ole pääsymaksua) ajelun vähentämistä. Mutta ei sekään ollut vaihtoehto, tuo koiruus kun tarvitsee vapaana juoksemista. Joten sinne metsään on pakko mennä.

Meillä on lähellä pelto-metsäalue, jossa monet ulkoiluttaa koiria vapaana. Tehtiin alkuun samaa, kunnes tuo alkoi urpoilemaan jänisten perässä autotielle ja ihmisten pihoille. Nykyään pääsee lähiseudulla vapaaksi vain harvoin ja yhden tietyn, riittävän kivan koirakaverin seurassa.

Seuraava koira saakin sitten olla sohvalla viihtyvä tapaus, jolla ei ole mitään mielenkiintoa mihinkään hajuihin :joy: tai sitten niin lyhytjalkainen, että sen saa juostua kiinni mikäli vietit ylittää mun kyvyn opettaa käskyjen noudattamista.

2 Likes

Pitää kyllä olla todella lyhyet jalat jos meinaat juosten kiinni saada :rofl: tyyliin 2cm :see_no_evil:

Kyllä mä kymmenen vuotiaan westien perässä pysyn, täytyy vaan skipata se tarmokas nuoruus seuraavan oman koiran kohdalla. Tai viedä töppöjalka pöpelikköön, jossa on riittävästi hidasteita :rofl::rofl:

No jos kaikki westiet on sellasia millaisen yhden tunsin niin jopa mä pysyn niiden perässä :rofl::see_no_evil:

Täällä 2 aikuista lapinporokoiraa rivariyksiössä. Meillä käydään agitreeneissä 1-2 kertaa viikossa, kisoissa 1-2 kertaa kuussa. Vapaata metsälenkkeilyä on keskimäärin 5 päivänä viikossa 1-2 tuntia kerrallaan. Muita hihnakävelyjä (yleensä 1-3km) en laske sen enempää liikunnaksi kuin aktivoinniksikaan.

Jäljellä pitäisi reipastua käymään useammin, nyt tahti on ollut muutama jälki vuodessa, mutta kun nyt lumettomaan aikaan edes kerran viikossa saisi itsensä raahattua pellolle jälkiä tallaamaan, niin olis aika bueno.

Toinen koirista rakastaa pötkötellä tuossa pienessä pihassa, ja tarkkailla aidan alta naapureita ja muita kotikadun tapahtumia, sekä tietenkin oravia. Jos ei pääse ulos, tarkkailee ikkunasta. Ei ehkä tässä tarkoitettua aktivointia sekään, mutta tuntuu olevan asianosaiselle tärkeää ja miellyttävää puuhaa.

Mitä enemmän tulee kaikenlaisia juttuja niin sen enemmän alan miettimään että kyllä tälläinenkin asia on varmasti koiran aktivoimista. Tai se aktivoi itse itseään. Tekee sitä mikä sille luontaista ja kivaa.

Meillä spitsejä jotka tunnettuja eritoten haukkumisesta :face_with_hand_over_mouth: ja voisin sanoa että meilläkin jokainen kolmesta aina välillä menee tietylle kohtaa pihalla ja ihmettelee ohikulkijoita ja täytyy niille välillä myös haukkua koska mikäs pihavahti se sellanen olis joka ei omistajalle kerro mitä ulkona tapahtuu :woman_facepalming:
Sisällä eivät näe ikkunasta jolleivat sohvalta ulos katso. Se kiinnostaa vaan jos kuuluu ulkoa jonkun muun haukuntaa ja tietenkin siihen täytyy yhtyä.

1 Like

Meillä aktivoi naapurit kulkiessaan portin ohi :man_facepalming:

2 Likes