Koiralle maksapullia ja vitamiineja

1 Like

Asioitahan saa varioida. Minä olen tunnetusti laiska ja haluan päästä ruokinnassa helpolla, niin en minä noita jaksa kokkailla. Joten muutetaan ideaa hiukan ja hyödynnetään tietoa, että 400 gramman maksalaatikko riittää A-vitamiinin suhteen 30 kg koiralle.

Jätetään maksa kauppaan ja ostetaan maksalaatikkoa. Sotketaan siihen peruslisät, kuten sinkki, kalkki ja E-vitamiini.

Jaetaan maksalaatikko viiteen osaan (saa sen seitsemäänkin jakaa, mutta viiteen osaan menee helpommin). Annetaan aina arkipäivisin.

Tuo kelpaa kokoluokissa 15 kg - 40 kg, noin. Pienemmille annetaan sitten vähemmän ja isommille enemmän.

2 Likes

Ja viel√§ helpommalla p√§√§see, kun antaa maksalaatikon omanaan ja lis√§t purkista ‚Äď tied√§n, itsest√§√§nselvyys :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Oikeastikko valmiissa maksalaatikossa on riittävästi A-vitamiinia?

Entä ne muut mitä valmiissa maksalaatikossa on, mistä aina varoitellaan. Esim. sokeri?
Ja kuinka paljon siinä on oikeasti maksaa?

Onko kuivatussa maksassa A-vitamiini tallella?
Minulta löytyy kuivattua hevosen maksaa jota annan silloin tällöin ja ehkä joskus jouluna makupaloina, mutta onko ravinnollisesti pelkkää turhuutta?

Oikeasti.

Et viitsinyt aukaista sitä linkkiä :wink: 50 - 60 grammaa.

On niitäkin. En vain tiedä miksi niistä varoteltaisiin. Maitojauhe on vain terveellistä, siirappi on helposti käytettävää energiaa, riisi on ylikypsää elintarvikelaatuista ja suolalla - sillä vähällä mitä siinä on - ei ole merkitystä. Joten mitä siinä pitäisi pelätä?

On. Kuivauksesta ja säilytysajasta riippuen noin jotain välillä 80 - 90 %.

Nope. Vastannee naudanmaksaa.

1 Like

Nonni. Kiitos taas tästä ja nopeasta vastauksesta.

Eli voin hyvällä omalla tunnolla antaa kaupan maksalaatikkoa, vaikka ellit ja koiranruokafirmojen asiantuntijat tyrmäävät ne täysin. Suunnilleen aiheuttaa koiran ennen aikaisen kuoleman, hampaat reikiintyy ja tulee diabetes ja haimatulehdus.
Näin yksinkertaisestuna meitä on koulutettu.

Jos jätetään nuo pelottelut, ja pysytään hampaissa, niin miten selitetään raakaruokittujen hammaskivi :wink:

Kysymys on vain siit√§, ett√§ koira sy√∂. Ei siit√§ mit√§ se sy√∂. Tyyppiesimerkki tapauksesta, jossa koiraa selitet√§√§n koska ihminen ‚Äď ja ohitetaan sellaiset pikkujutut kuin

• sekasy√∂j√§n t√§ysin erilainen ravinto
  • sekasy√∂j√§n erilainen suun entsyymi- ja bakteerikoostumus
  • sekasy√∂j√§n tapa pureskella ruokaansa
1 Like

Mitä pitää muuttaa pullien reseptissä jotta ne on ok 30kg tiineelle nartulle?

1 Like

Ei mitään tarvitse muuttaa. Kantoaikana voi antaa hiukan enemmän ja heti synnytyksen jälkeen vierotukseen asti tuplamäärä.

Tästä on ollut jo pitkään puhetta, mutta laitetaan se näkyville:

Pullien pyörittäminen on työlästä. Kun taikinan levittää pellille levyksi ja jakaa sitten veitsellä kuutioiksi, niin pääsee paljon vähemmällä.

Jos paistaa, niin jako kannattaa varmaan tehdä vasta paiston jälkeen.

1 Like

Nyt on jotenkin omat aivot aivan jumissa niin pakko tulla viel√§ varmistamaan ja kysym√§√§n, ett√§ jos resepti on 10kg koiralle ja teen itse ‚Äútaikinan‚ÄĚ 30kg koiralle ja laitan aineksia kolminkertaisesti niin:

1. Onko ihan tavallisen kuuloista että esim pellavaa tulee 1kg, kuten maksaa, ja sinkkipillereitä saa heittää 3 purkkia? Haluan vain varmistaa että isolta kuulostavat määrät ovat ihan normaalit!

2. ‚ÄúTaikinasta‚ÄĚ t√§ten tulee varmaankin 3 kertaa isompi kuin 10kg koiralle, teenk√∂ kolme kertaa isompia pullia vai tuleeko pullia vaan 3 kertaa enemm√§n?

Anteeksi jos kysymykset on vähän hölmöjä, ensikertalainen liikenteessä ja haluan etten tee mitään tyhmiä virheitä heti alkuun!

Laita kolminkertainen m√§√§r√§ maksaa, vitamiineja ja hivenaineita, muita tuo ohjeenmukainen m√§√§r√§. N√§in saat ‚Äúvahvempia‚ÄĚ pullia samankokoisella taikinalla.

Tai sitten teet koko ohjeen kolminkertaisena ja leipaiset joko kolminkertaisia pullia tai annat kolme pientä pullaa kerralla, kuten kohdassa kaksi ehdotit :blush:

Jompikumpi. Jos teet kolme kertaa enemmän pullia, niin täytyy antaa kolme kertaa enemmän. Jos teet kolme kertaa isompia pullia, niin sitten annat yhden. Koko ajan kyseessä on kuitenkin sama asia - annat taikinaa kolme kertaa enemmän :wink:

Minä tekisin ihan ohjeen mukaan ja antaisin sitten kolme kertaa enemmän, jolloin satsi kuluu kolmanneksessa lasketusta ajasta. Ihan siksi, että muutoin siitä taikinasta tulee ihan tolkuttoman iso…

Ja konditionaali, koska en tekisi ylipäätään noita pullia. Paljon helpommalla pääsee, kun antaa maksan maksana (tai maksalaatikkona) ja lisät omista purkeistaan.

Toinen satsi näitä tehtynä, toivotaan että edelleen koirille maistuu.
Mutta nyt vasta aloin lukemaan tarkemmin tota ohjetta ja heitin glukosamiinia sen 60g vaikkei mitään ongelmaa koiralla ole mutta pääsin purkista eroon. Koittaako tästä nyt jotain haittaa :woman_facepalming:
Puoleksi vuodeksi pellillinen taas riittää, pikku koirille en jaksa olla pilkkomassa lisiä kymmeneen osaan :woozy_face: voihan se olla että joku päivä en jaksa enää näitä väsäillä vaan keksin jonkun muun ratkaisun, ihminen ku haluaa helpommalla aina päästä :grin:

Ei. Moista kutsutaan myös jätteiden uudelleensijoitukseksi.

Juuri tuosta syystä itse en noita tee. Olen tehnyt sen kaksi kertaa: kokeillut ja sitten jutun takia. Liian työlästä minun makuuni. Mutta minä en myöskään pelkää purkkeja keittiön tasolla :wink:

En minäkään mutta isäntää ärsyttää :see_no_evil:

Kaikki muut lisät oon saanu mietittyä kuntoon jos yksittäin antais mutta pohdinnassa vielä antaisko A:n maksana vai tippoina. Puoli vuotta mulla aikaa sitä miettiä :rofl:

Eikös tätäkin voi antaa tuon 0.5g/kg :thinking:

Screenshot_20211021_174600

Yksi mitä mietin myös niin paras jodin lähde, mineraalisuolako? Merilevä alkaa omaan nenään haisemaan liian äkkiä turkasen kalaiselta :nauseated_face:

Meillä on käytössä mineraalisuola ja joditabletit. Kippoon menee jompi kumpi, yleensä se jonka ensimmäisenä bongaa hyllystä. Tai sitten se kumpaa siellä sattuu olemaan.

Juu, ihan samaa kalsiumkarbonaattia se on. Mitä nyt hinta nousee kun se purkitetaan koirille sopiviin 150 gramman pikkupurnukoihin, jotka maksavat noin 3x enemmän kuin tuo 40 kiloa…

1 Like

Minusta joo. En jaksa leikkiä joditablettien kanssa, kun haluan aina jotain muutakin. Kai tuo on joku freudilainen piilotettu kaipuu yrittää saada yhdestä purkista kaikki :rofl:

2 Likes