Koira stressaa autolla matkustaessa

Käytiin viikonloppuna reissussa ja yhdellä koiralla on takakontissa matkustaessa ollu stressiä aina. Tai näin tämän tulkitsen. Nyt selkeästi pahentunut. Se näkyy läähätyksenä ja kyvyttömyytenä rauhoittua nukkumaan. Tai tämäkin sellaista että iltaa ja yötä kohden vaivaa ei välttämättä ole. Kontissa ei pitäis olla kuuma koska muilla ei ole mitään ja autossa yritetään pitää ilma viileänä.
Etupenkillä ollessa ei tiettävästi ongelmaa, siinä ollut vaan lyhyitä matkoja mutta käyttäytyy eri tavalla jo matkan alkaessa.
Tilasin nyt testiin kunnolliset valjaat jotta voi testata matkustamista takapenkillä.

Miten muut ootte tälläset tilanteet järjestäny? Vai jääkö mulla nyt joku asia huomioimatta tässä?
Pidemmille reissuille vois tietysti yrittää saada hoitopaikan mutta aina se ei oo mahdollista ja pakko ottaa mukaan. Myöskään tunnin välein pysähtely ja pitkä 30-60min tauko venyttää matka-aikaa kohtuuttomasti.

Tuohon kun keksit jonkun fiksun ratkaisun, niin patentoi ja kaupallista se.

Minulla on useimmiten toiminut peitetty häkki. Mutta vuosien saatossa on ollut pari, joilla ei ole auttanut mikään — edes lääkitys. Se mitä noilla en kuitenkaan koskaan kokeillut, koska silloin en tullut ajatelleeksi, on korvien tukkiminen pumpulilla. Saa vaimennettua äänimaailmaa, jos hermostuminen johtuisikin jostain korkean tai matalan taajuuden äänistä.

Meillä ei oo häkkiä vaan veräjä mutta kyllä senkin varmaan sais jollain tavalla tehtyä vähän niinku majaksi.
Mutta toi korvien tukkiminen, sitä vois myös kokeilla mikäli ei revi pois pumpulia, koska onhan kontissa kovempi ääni kuin auton sisällä vaikka loppujen lopuksi samaa tilaa onkin.

Yksi mitä mietin myös niin pahaolo, mutta ei se kuolaa joten tuskin johtuu siitä. Ja ulos näkee samalla tavalla kuin etupenkiltäkin.
Harmittavaa kun tulee vasta 3 vuotta ja monet reissut olis vielä edessä.

Meillä koira alkaa joskus automatkalla tärisemään, läähättämään sekä kuolaamaan. Oon aatellut sen olevan pahoinvointia, jonka johdosta oon aatellut myös “pelkän” läähätyksen ja tärinän olevan pahoinvointia. Näitä kahta on useammin kuin kaikkia kolmea. Vasta tämän aloituksen jälkeen aloin pohtimaan, josko kyseessä olisikin stressi.
Noita tulee kausittain, eikä ole mitään käsitystä siitä, mikä sen laukaisee. Välissä on usein useampi kuukausi ilman ongelmia.

Koira matkustaa takapenkillä turvavyötettynä. Pahoinvoinnin takia luovuttiin kokonaan ajatuksesta laittaa häkki takakonttiin. Tärinäläähätyskuolaaminen loppuu vauhtia hidastamalla, oiskohan alle 80km/h ollut riittävä. Tärinäläähätykseen auttaa kun avaa takaikkunan rakoselleen sen verran, että koira saa nuuhkittua raosta. Meillä on sen verran korkea rekku, että 1,5cm riittää.

Tästä oon eri mieltä. Istuin itse takapenkillä 750km matkan, eikä sieltä näe juuri mitään verrattuna etupenkkiin :joy:
Meillä koira tykkää änkeä etupenkkien väliin nojailemaan käsitukeen, koska penkkien välistä näkee parhaiten ulos. Kun hätistän sen takaisin takapenkille, se jää keskelle istumaan, jotta edelleen näkee etuikkunasta.

Tänä kesänä saatiin uusi ongelma automatkustamiseen: koira ei enää nuku autossa. Se on iso ongelma jos autossa vietetään valtaosa päivästä. Lomareissun menomatkalla pidettiin taukoja, jotta koira (ja me ihmiset) päästiin jaloittelemaan. Kotimatkalla pidettiin tauko, jotta koira pääsee päiväunille :expressionless:
Erityisesti kotimatkalla koira yritti pöngetä penkkien välistä eteenpäin ja pyrki pitämään päätä sen verran korkealla, että näkee myös tien. Tai näin tulkitsin asian, kun se jatkuvasti kurotteli ylöspäin. Yritin tuota metelin vaikutusta miettiä: meillä on uudet kesärenkaat, joten äänimaailmaa saattaa olla eri kuin viime kesänä. Mutta toisaalta, kun 90h/km vauhdissa pitää ikkunaa auki, meteli on kovempi kuin ikkunan ollessa kiinni.

Tuohon nukkumisen mahdottomuuteen olisi hirmu kiva löytää jokin ratkaisu, muuten täytyy vaihtaa asuntovaunu mökkiin :woman_facepalming: tai matkailla vain 300km säteellä.

@Jonnap Onko kyseessä narttu vai uros? Teillä taisi olla molempia?

Tuo meidän narttuoletettu alkoi tiputtelemaan verta tänään, joten nyt on optio, että tuo sen autossa nukkumisen vaikeus johtui hormoneista, jolloin se ei olisi jatkuva ongelma :crossed_fingers:

Taas saan tuntea itseni fiksuksi omistajaksi, joka osaa lukea koiraansa: veikkasin eilen, että sillä alkaa vuoto viikon tai parin päästä :woman_facepalming:

Minulla on ollut muutama huono matkustaja. Edesmenneelle russelille ei auttanut mikään, mutta muut ovat tulleet kuntoon sillä, että eivät todellakaan näe ulos millään tavalla — tai että näkevät ulos todella hyvin. Mikään siltä väliltä ei toiminut, oli jokotai.

Edesmennyt kissa reagoi erittäin voimakkaasti autolla matkusteluun, huusi, pissasi ja oksensi, pelkäsin ettää saa sydänkohtauksen ja kuolee :slightly_frowning_face: El kirjoitti diapamia, annostuksesta ei ollut juurikaan kokemusta- kissan jalat meni alta kun saavuttiin kohteeseen…
Nykyiset katit pysyy rauhallisina häkissä kun se on peitetty.

Uros. Ja tuntuu että pahentuu vaan koko aika :thinking: