Koira söi vessapaperirullan hylsyn

Muualla kysyttiin:

Luin juuri tuosta veteen sulavasta wc-paperi hylsystä, että on aiheuttanut suolitukoksia. Minun 3 kg Yorkki söi sellaisen. Haki siis ihan omatoimisesti vessan rullapidikkeestä oven jäätyä auki.

Tässä nyt pohdin mahdollisia seurauksia.

Kysynkin, onko näitä tukoksia tullut kuinka usealle vastaavan syönnin jälkeen.

Ja mikä nyt olisi se hyvä ensiapu, ettei tukosta syntyisi.

Muiden antamat ohjeet olivat ruokaöljyä, parafiiniöljyä ja lääkärille lähtö. Jokunen ehdotti oksettamista vetyperoksidilla.

Ruokaöljyistä ei ole apua, koska ne imeytyvät. Voihan niitäkin antaa rasvaripuliin asti, mutta siinä ei ole mitään järkeä.

Parafiiniöljy toimii, mutta kun nimenomaan pelätään moisen totkun pääsemistä suolistoon, niin toimivuudesta huolimatta se ei ole omistajalle toimiva neuvo. Parafiinilla pystyy oksettamaan, mutta en neuvo kokeilemaan. Se on lähes yhtä epäluotettava kuin suolalla oksettaminen, mutta parafiiniöljyoksennusten siivoaminen on… ei niin kivaa.

Minulla lähestymistapa oli toinen:

Taitaa tukokset olla enemmänkin pelotteluasteella.

Kysyjä tajusi mitä ajoin takaa, mutta oksennutti koiransa onnistuneesti vetyperoksidilla. Koska ongelma oli jo ratkottu, niin siirryttiin enemmänkin meta-akselille.

Jakke Lehtonen se voi olla totta, mutta vanha sanonta ”parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan” sopii minun sielun elämälle tällä hetkellä parhaiten.

Minä tein sivuaskeleen aiheissa

• miksi koirien kanssa ylipäätään tehdään jotain, ja
  • kuinka vaarallisia nuo ”sulavat” vessapaperirullan hylsyt aidosti ovat

Ilman sarvia ja hampaita, mutta yleensähän asioita tehdään juurikin omistajan sielunelämän takia. Ei siksi, että koira tarvitsisi. Eikä siinäkään mitään pahaa ole, kunhan koira ei maksa laskua.

Nuo ovat aiheuttaneet ongelmia hamstereille ja tukkineet viemäreitä. Koira ei ole hamsteri (no, lapukoiden perimästä en ole aina niin varma) ja viemäreissä ongelma oli määrä.

Minun kantiltani katsoen pääsit treenaamaan oksetustaitojasi. Suurin osa ei osaa sitä.

Tässä ollaan hieman vastaavissa pelkotiloissa kuin vaikka broilerin luiden kanssa, kypsänä tai raakana.

Nuo ”sulavat” (hipsut, koska ne eivät sula liukenemisasteeseen saakka kovinkaan helposti, vaan mössööntyvät) hylsyt ovat kuin paperinenäliinoja. Koirat ovat iät ajat syöneet nessuja, talouspaperia ja juurikin kartonkia vessa- ja talouspaperihylsyinä tai munakennoina. Ihan ilman ongelmia.

Se, että hamsterit sekoilevat noiden kanssa, on oma juttunsa. Mutta suurin vaikutus maailmaan ei ole niitä syövät koirat, vaan että päiväkodeilta vietiin yksi askartelumahdollisuus.

1 Like