đź«€ Kohonnut kolesteroli verikokeessa

Tämä on eräällä tavalla rinnakkaisketju aloitukseen sykkeen hetkellisestä noususta ja sydämen tykytyksestä.

Kävin sykkeiden ja verenpaineen takia verikokeissa. Itse halusin niitä siksi, että olin aika varma nopeiden syke- ja verenpainevaihteluiden johtuvan kilpirauhasesta. Lääkäri taasen taisi haluta niitä siksi, että olen 58 vuotias tupakoiva mies, jonka molemmat vanhemmat ovat kuolleet sydänongelmiin (oikeammin vain isä, äidillä oli kyse enemmänkin alzheimerin seurauksesta). Niin tai näin, niin ne otettiin.

Kilpirauhanen oli selvä keissi. Kun vT4 on 15 ja TSH 0,81 niin minkäänlaista liikatoimintoa ei ole. Itseasiassa olin jopa einen alakanttiin.

P-KOL/P-KOL-HDL/P-KOL-LDL

Mutta sitten lääkäri innostui:

• kokonaiskolesteroli 6,6 (viitearvo <5)
  • hyvä HDL 1,39 (viitearvo >1)
  • huono LDL 5,7 (viitearvo <3)
  • kokonaistriglyseridit 0,85 (viitearvo <2)

Olen tunnettu siitä, että potkin eläinlääkäreitä nilkoille, mutta harrastetaan sitä tasapuolisuuden nimissä humaanipuolellekin.

Ensin lääkäri käski aloittaa laihdutuksen. Minä olen 186 tietämissä ja painan noin 77 kg, viikosta riippuen hiukan alle tai hiukan yli — joten tarkkaan ottaen mistä lauhduttaisin?

Sitten käskettiin aloittaa liikkuminen ja kasvattaa kuntoa. Minulla on aika vahvasti dataa liikkumisestani. Toki voisin, ja varmaan taas pitäisikin, nostaa aktiivisten minuuttien ja kilometrien määrää, mutta minä liikun nyt jo huomattavasti yli sen mitä ikäisilleni korkean kolesterolin tapauksille suositellaan, että saisi LDL:ää hiukan alas.

Siihen, että kunto ei nouse, ei sitten kajottu. Minä itse pidän sitä tärkeänäkin kysymyksenä.

Minulla ei ole varsinaisesti korkea kolesteroli. Minulla on hieman koholla oleva kolesteroli, jos sitä verrataan koko kansan eräällä tavalla keskiarvoistettuihin tavoitteisiin.

Kun minua aletaan (tarkoitushakuisesti) pelotella, ja geneeriset jatkotoimet ehdotetaan minua kuuntelematta, niin minulle nousee päällimmäiseksi tunteeksi turhautuminen. Ja koska on paha ihminen ja vaikea luonne, niin turhautuessani kellään ei ole kohta kivaa.

Olen ennenkin sanonut, ja sanon taas. Lääkärikoulutuksen, eläinlajista piittaamatta, suurin vaje on tarkoituksettoman matemaattisen osaamisen yliarvostaminen ja sosiaalisten taitojen täydellinen ohittaminen. Ja tuo näkyy.

Jos joku lääkäreistä nyt pahoitti mielensä, niin voit lohduttautua selittämällä itsellesi, että olet niitä poikkeuksia, joita pidetään hyvinä lääkäreinä — ohitetaan kirurgit, he eivät ole vuorovaikutuksessa potilaiden kanssa.

Toki hän totesi, että täytyy tehdä seurantaa ja riskiarviointi. Säästi aikaa. Ikä huomioiden, ja koska systolinen verenpaine — noita satunnaisia rytmihäiriöitä lukuunottamatta, joihin ei tullut verikokeesta selvyyttä ja nyt odotellaan holteria — on 109 … 124, niin vanhempien painolastista ja tupakoinnista huolimatta riskini saada sydäninfarkti tai sepelvaltimotauti on alle prosentti korkeampi kuin saman ikäisillä tai koko väestöön verrattuna.

Minulla niin kutsutut ”hyvän” HDL-kolesterolin (se ei oikeasti ole kolesteroli, vaan kuljetusproteiini, joka kuljettaa kolesterolia takaisin maksaan) määrä ei ollut taivaissa, mutta riittävä kuitenkin. Hyvä arvo merkityksessä alin kuolemanriski olisi miehillä keskiarvoisesti 1,9 ja minun ikäisilläni hieman matalampi.

HDL on muutenkin asia, johon ei voida edes suuremmin vaikuttaa. Se on osa elimistön omaa säätelyä. Sitä saa hieman parannettua laihduttamalla juurikin keskivartalolihavuutta, kehittämällä aerobista kuntoa ja lopettamalla tupakoinnin. Itseasiassa se, että minulla HDL ei ole hyvä, vaan keskinkertainen, selittyy vahvasti tupakoinnilla.

Minulta on kolesterolit mitattu viimeksi aika tarkkaan 10 vuotta sitten. En ollut vielä ihan rapakunnossa silloin, mutta en liikkunut vastaavasti kuin nyt — se mikä tuli, tuli työstä ja koirien treenaamisesta. Painoin silloin noin 20 kg enemmän kuin nyt. Söin rasvaisempaa ruokaa, ja muutakin turhaa aika paljon enemmän kuin nyt.

Silloin HDL oli sama kuin nyt, mutta LDL hieman alempi huonommilla elämäntavoilla: 5,2.

Kysyin lääkäriltä, että kuinka nopeasti tai paljon kolesteroli muuttuu päivätasolla tai ruokailun perusteella. Vastaus oli minulle tuttu 1 - 3 kk. Mutta kun tuo on vain osatotuus. Se riippuu täysin siitä, että paljonko elimistö valmistaa itse kolesterolia, ja se taasen riippuu siitä paljonko ruuasta saadaan. Siksi kolesteroliin vaikuttaminen on itseasiassa aika vaikeaa.

Kun ruuasta, eli ruuan kovasta rasvasta, saadaan kolesterolia, niin elimistö ei valmista sitä itse. Jos ruuasta ei ole saantia, niin oma tuotanto käynnistyy välittömästi. Ei huomenna, ensi viikolla tai seuraavan kvarttaalin aikana. Mutta ihmiskeho on kehno estämään tai edes poistamaan ruuasta saatavaa liikaa määrää.

Joten kolesteroli vaihtelee määrätyissä rajoissa ja alarajan määrää oma metaboli.

Ongelman tynkää on siinä, että minä syön perin vähän kovaa rasvaa. Mutta ennen verikoetta olin kaikenlaisten kiireiden ja laiskuuden takia syönyt siankylkeä, ranskalaisia, grillimakkaraa ja kolme pakettia Koskenlaskijaa.

Lääkärin mukaan se, että olen syönyt kuukausitolkulla hyvin vahvasti kuten kolesterolipotilaan kuuluisi, oli se mikä nosti kolesterolia ylös. Ei nuo muutamana päivänä ahmitut raskaasti kolesterolia sisältävät ruuat.

P-TRIGLY

Kolesteroli ei ole ainoa arvo, jota seurataan pelättäessä riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin. Yksi merkkiarvo on triglyseriinien määrä. Yksinkertaistettuna paljonko rasvaa ui verisuonissa.

Minulla oli 0,85 ja raja-arvo on <2 mmol/l.

Tuolla arvolla on oikeastaan merkitystä vain jos se on korkea. Muutoinhan triglyseridipitoisuus kertoo enemmälti vain siitä, että keholla on varaenergiaa käytössä.

Triglyseridit on siitä hankala mittari. Se kertoo tietysti paljonko on tullut syötyä rasvaa, ja varsinkin kovaa rasvaa. Mutta se nousee myös syötäessä hiilihydraatteja, alkoholi nostaa helpostikin ja ihan vain vyötärölihavuus pitää sitä ylhäällä.

Aika usein triglyseridit mitataan paastoarvosta, eli 10 tunnin syömättömyyden jälkeen. Minulla taisi tulla 12 tuntia täyteen. Mutta silti triglyseridit ovat pitkään koholla syöminkien jälkeen, jopa viikon verran. Pieni känni voi nostaan arvot kahdeksi viikoksi.

Minä olin syönyt edeltävinä päivinä reippaastikin hiilihydraatteja sekä rasvaa. Silti arvoni oli jopa jossain määrin hyvä. Tuo itseasiassa saattaa juoruta siitä, että olen kaikesta huolimatta ollut kalorivajeessa — joka osaltaan selittää paino-ongelmani laihtumisen suhteen.

Jos tuota haluaisi laskea, niin minun pitäisi

• syödä vähemmän, niin hiilihydraatteja kuin rasvaakin (entäs tuo paino?)
  • juoda vähemmän alkoholia (jota en muutenkaan juo kuin joskus ja jouluna)
  • laihduttaa vyötäröä (jota olen yrittänyt nyt pari vuotta)
  • kasvattaa aerobista kuntoa (jota olen yrittänyt ja joka ei onnistu)
  • lisätä lihasmassaa (jota olen yrittänyt ja vaan vähenee koko ajan)
  • lopettaa tupakointi (minulla ei ole kiirettä hautaan)

Mitä sitten?

Kysyin lääkäriltä, että mitä nyt tehdään, kun

• HDL on riittävän hyvä
  • LDL on huono
  • triglyseridit ovat hyvät

niin en saanut vastausta. Muuta kuin että minun pitää syödä vähemmän rasvaa, liikkua enemmän, lopettaa polttaminen ja sitten vaan seurataan.

Mutta miksi? Siihen en saanut mitään vastausta.

2 Likes

Mulla noi kaikki arvot oli talvella noussu sellaisiksi ku ei pitäis. Tätäkin seurattu useampi vuosi. Kunto ei kovin hyvä, ylipainoa ja suklaata syön. Painoon ei voi vaikuttaa ku kuntoa kohottamalla ja sit suklaan vähentämisellä.
No sain kolesterolilääkkeet. Tänään uudet kokeet, saa nähdä onko vaikuttanu.
Lääkkeiden antoon vaikutti se että mulla on jo verenpainelääkitys sekä testissä diabeteslääkitys koska yönjälkeinen paastoarvo on lääkärin mielestä liian korkea (muutaman kerran ollu vuosien aikana 7 tai max 7.3). Ja mikään muu ei, ainoastaan se. Mutta se ollu aina. Viimeiset 23v mitä sitä seurattu. Eikä se mielestäni oo sillä lääkkeellä laskenu kovinkaan paljon.

Paitsi että painoon ei vaikuteta liikkumisella, ei kun puhutaan laihtumisesta. Se tapahtuu vain ruualla, vaikka sitten suklaata vähentämällä.

Aidosti se tehdään ihan tavallisella ruualla. Ja että Pätkisjäätelöä ei syödä joka päivä litraa tai kahta. Ja kun syödään, niin syödään sitten yhtenä päivänä ähkyyn ja huonoon oloon asti :wink:

Mutta kyllä sinä tuon tiedät.

Eli olet löytänyt itsesi riskiryhmästä. Meinaako lääkäri, että olet… mikä on oikea termi… pre-diabeetikko? Eli olet metabolisen oireyhtymän kynnyksellä, tai jo siellä.

Pari tuttua on menneet kolesterolilääkityksellä pitkään. Ei sen suurempaa apua.

No juu tiedän enkä pätkis jäätelöäkään syö joka päivä. Itse asiassa puolet on vielä syömättä :sweat_smile:
Mutta jotenkin sitä aina ajattelee että kun liikut niin painokin vähenee vaikka oikeasti tässä vuosien varrella ei niin ole käynyt kertaakaan. Syömiset pitäis saada kuntoon niin jojoilu loppuis mutta oon aina ollu huono syömään ruokaa. Vaikken söis herkkuja niin korvaan ruuan leivällä aika helposti ja useamman päivän putkeen :woman_shrugging:

En tiedä millä nimellä sitä kutsutaan, ehkä esidiabetes. Ja se ollut esikoisen syntymästä asti koska raskauksien aikana ollut sokerit koholla ja niitä tutkittu sen 23 vuotta. Mutta synnytyksen jälkeen homma yleensä normalisoituu niinku mullakin ollu mutta sitten sattunut olee sellanen ruokailupäivä edellisenä päivänä verikoetta että paasto arvo koholla. Pitkä sokeri mulla aina ollu hyvä eli sitä jos seuraa niin ei mulla mitään ongelmaa ole. Lääkärit takertuu liikaa pieniin yksityiskohtiin tietyissä asioissa.
Mutta tiedän itse että on MBO, muttei lääkärit siitä koskaan puhu. Mutta kaikissa mulla myös sukurasite.
Ja jos oon oikein ymmärtänyt joskus lukemaani niin mbo:ään ei lääkkeet auta, verenpainelääkitys taitaa olla ainoa, liikunta, ruokavalio ja painonpudotus ainoat hyväksi havaitut keinot.

Joo, ei ole metabolisessa oikotietä onneen. Ja kuten aina, niin geneettinen painolasti on ihan tolkuttoman vaikea fiksata.

En ihan ymmärrä miksi lääkärit ohittaa MBO:n niin helposti. Liian vaikea asia vissiin. Hiukan kuin koirien ruuansulatusongelmat eläinlääkärille — ei hymiötä, koska nyt tarkoitan tuota.

2 Likes

Mun työviikosta 25-30h on ollut kävelyä ja seisomista. Joka aamuisella kuormanlajitteluoperaatiolla sai hien pintaan ja lihaksille tekemistä. Kahden kuukauden saikun aikana paino nousi 5kg. Nyt kun aloitan täysipäiväisen koulunpenkissä istumisen, oon varmaan jouluun mennessä lihapulla kahden tikun päässä. Mutta jätskistä en luovu! :joy:

Opiskelijabudjetti tosin varmasti vähentää Mexicoburger-aterioiden tilaamista läheisestä pizzeriasta. Ja karkkien ja herkkujen määrää :cry:

Liittyy aiheeseen sen verran, että nuo arvot kiinnostaisi selvittää. Ja toisaalta ei kiinnosta, koska tieto saattaa lisätä tuskaa.

1 Like

Haluatko ehkä avata aihetta lisää :drooling_face:

Mielelläni! :yum:

Sama setti löytyy lähi Pizza Expressiltä nimellä Hot burger. Oli ennen myöskin Mexicoburger. Ja molemmilla valmistajilla oli kastikkeena muu kuin normi hampurilaiskastike.

Ollaan kesän aikana laskeskeltu jalapenojen määrää: talvella ja keväällä niitä oli niin paljon, että nypin osan pois. Nykyään on 3-5kpl. Mistä tuli mieleen, että ehkä se kastike on sittenkin ollut aina samaa, tuo jalapenojen määrä on vaikuttanut sen verran, että nykyään hamppari on jo melko pliisu.

Myös tomaatin ja salaatin määrä on vähentynyt alkuvuodesta.

Mutta kun väliin pursottaa aiolia, niin täytteiden määrällä ei ole enää väliä :drooling_face::drooling_face::drooling_face:

Kysyin lääkäriltä, että mitä nyt tehdään, kun

Siis pääsitkö ihan vastaanotolle vai soittiko se sulle noi tulokset?
Ihan sillä mielenkiinnolla, että kuunteliko ( ei ne mitään kuuntele) se oikeasti noita perusteluja mitä sille sanoit?

Huh, onneks täällä ei oo lähellä tällästä paikkaa. Tai no hamppareista en tykkää mutta muut menis.

Eiku onhan tossa kylällä minne 5min matka mutta kun tilauksen saamiseen menee sellaset 1-2 tuntia, ruuhka-aikana varmaan 3 ja ruoka on jo kylmää kun kerkeet kotiin niin ei kyllä houkuta lähtee ostamaan :woman_shrugging:

Ps. Toi Lafalin laittama kuva ei näy muutakuin sitä klikkaamalla, muuten on pelkkä valkonen kohta :thinking:

Puhelinaika. Ei noista koskaan pääse vastaanotolle asti.

Tuon kolesterolin takia joudun luultavasti kuuntelemaan esitelmän ravinnosta ja liikkumisesta, jos kardiologi löytää holterista jotain — teipataan rintaan kiinni ensi viikolla.

Mutta… ei minulla ole ollut mitään enää mitään. Olen nostanut painoa parilla kilolla ja ollut laiskana. Palaan omassa maallikkodiagnoosissani koko ajan hematokriittiin ja elektrolyytteihin (koska oma suosikki, kilpparin liikatoiminta, kaatui).

Juu, joku siinä kiusaa. On ihan sama muokkaanko sitä tai en, niin se näkyy jonkun sekunnin ja sitten esikatselu häviää. Jos lisään jonkun toisen valkovoittoisen, kuten vaikka kuvakaappauksen tästä sivusta, niin sekin häviää. Mutta jos lisään tuohon Lafalin postaukseen tavallisen valokuvan, niin ne jää näkyviin, mutta tuo häviää taas.

Todella outo. Mutta jäädään ihmettelemään jos noita tulee enemmän.

Se nimittäin häviää minultakin.

3 Likes