Kofeiini?

Koska tuntui siltä, niin kävelin tänään matolla:

kuva

Tuo pystysuora nousu johtui (taas) siitä, että kello hukkasi sykkeen. Eiköhän se ole aidosti noussut suoraan ylöspäin.

Koska melkein aina lisään tahtia, kun joku onnistuu liian helposti (tuon määritelmästä voisi keskustella, mutta olkoot), niin laitoin maton vauhdiksi 6.5 km/h.

Merkki #1 on tietty ensimmäinen kilometri kellon mielestä. Siihen aikaa meni 9:53 min joka on vissiin jossain 6 km/h paikkeilla — aidommin alku meni hitaammin ja kun huomasin jarruttavani mattoa, niin aloin siirtelemään jalkoja nopeammin.

Merkkiin 2. km-vauhti oli 9:20 min ja olisi ehkä 6,2 km/h. Siinä vaiheessa tipautin maton vauhdin 6 km/h, koska nilkat puutuivat.

Kolmas kilometri meni vauhdilla 11:10 min ja olisi ehkä 5.5 km/h. Syke ei tipahtanut ja minua alkoi ärsyttämään. Yleensä syke tulee alemman johonkin vihreälle alueelle kun hengitys palaa normaaliksi. Mutta ei tällä kertaa.

Koska ärsytti, niin kolmannen kilometrin täytyttyä päätin, että mennään kunnes syke tulee alaspäin ja pudotin maton vauhdin 5,5 km/h.

Neljäs kilometri tuli täyteen ajassa 12:24 min ja syke ei aidosti ollut tipahtanut. Tipautin vauhdin 5 km/h, joka on jo melkoista maleksimista.

Hissutteluín sitä 500 metriä kellon mukaan ja hyppäsin pois matolta. Osaksi sen takia, että alkoi jo tympiä urakalla, ja osaksi koska maton moottori alkoi tuoksahtamaan. Se ei tykkää matalista nopeuksista ja kävelystä.

Kuten käyrästä näkyy, niin vauhdin tipauttaminen todella hitaaksi alkoi painamaan sykettä hissukseen alas, ja sitten se lähti taas nousuun.

3 minuutin istuskelun jälkeen syke oli jossain 120 paikkeilla, joka sekin oli normaalia einen korkeampi — yleensä olen siinä vaiheessa jossain 100 - 110 välimaastossa.

Ainoa, joka tiettävästi muuttui ennen treeniä, oli doping. Alla oli tyyppilliset kolme kuppia kahvia (joskus on enemmänkin) ja otin vartti ennen 200 mg kofeiinia. Noin 5 min ennen otin henkäyksen Bracyliä.

Minulla syke nousee ihan käsi kädessä hengästymisen kanssa, siis korkeammilla sykealueilla eli kun poistutaan vihreältä, mutta vaikka Bracyl helpottaa hengittämistä, niin se ei vähennä hengästymistä — on vaan helpompi puuskuttaa. Enkä ole koskaan huomannut eroa sykkeessä olin käyttänyt tuota lievää astmapiippua tai en.

En ole vuosiin ottanut kofeiinia lisäravinteena, joten en tiedä miten se minulla vaikuttaa sykkeeseen. Kahvi pitää sykkeen usein sellaiset ehkä 20 pykälää korkeampana. Joten on mahdollista, että nopeasti imeytyvä kofeiini olisi painanut sykettä ylöspäin.

Kaunis teoria vaan kaatuu siihen, että kofeiini vaikuttaa sykealueen alapäässä, ei enää ylempänä. Joten selittelenkö vaan ja koko ajan palataan takaisin samaan: on vaan paska kunto ja syke hermostui siitä, että aloitin normaalia kovempaa.

1 Like

Ihan puhdasta tyhmyyttäni kysyn miksi otit tuon kofeiinin lisänä, kun olit jo juonnut kolme kupillista kahvia?

Koska halusin hieman enemmän henkistä intoa. Siksihän stimulantteja otetaan. Mun toleranssilla kolmella kupilla pysyy just ja just pysyy hereillä – itseasiassa ajattelin ottaa kolme, koska eihän 200 milliä vastaa kuin mukillista.

Spiidiin en koske ja efedriiniä ei ole oikein saanut vuosiin mistään. Ei voimanostajiltakaan :sweat_smile:

1 Like

KOFEIININ VAIKUTUS LYHYTKESTOISEEN- JA
MAKSIMIVOIMAA VAATIVAAN URHEILUSUORITUKSEEN
Liikuntafysiologian cum laude -tutkielma

Mikä on cum laude -tutkielma?

Edit: gradun arvostelu?

Perttu näyttäisi tehneen tuon kandityöksi. Outo tuo “cum laude-tutkielma”, en ole ennen missään nähnyt. :thinking:

Tutkimuksen parasta antia oli sivulla 28, jossa kerrotaan, että oikeestaan mitään ei saatu standardisoitua ja että tämä saattoi pahimassa tapauksessa vaikuttaa tuloksiin :joy:

1 Like

Mites jos pyytäisit nyt kevään korvilla allergiseen nuhaan Duactia, niin ne hörhelötkin tekee :joy:.

@Hukkaputki enkä pyydä, kun meillä on Duactia suunnilleen varmaan kilo kotona — työterveyslekurit on aina määränneet sitä flunssaan. Ihan turha, monessakin suhteessa.

Mutta paskat se syke johtunut kofeiinista. Ihan vaan ubersurkeaa kuntoa se on.

Tämän aamuinen, lähes vastaava:

kuva

X-akseli ei voi kuvana verrata 1:1, koska tein sen kolmannen kilsan täytyttyä vaan 500 metriä vauhdilla 5,5 km/. Piti tehdä muutakin tänään kuin ihmetellä sykettä. Mutta siinä vaiheessa syke olisi jo lähtenyt alas jos olisi ollut tullakseen.

Eli ilman kemiaa ja vaan kahdella kupilla kahvia.

Aiheessa näkyy perisyntini. Yritän aina löytää selityksen liian vaikean kautta, tai ainakin jonkun eksoottiisen syyn mukaan. Joudun tuon suhteen pitämään itseäni aktiivisesti kurissa ihan joka hemmetin päivä.

Ja sitten lässytän asiakkaille miten yleisin syy on todennäköisin ja kavion kopse ei kerro seeprasta — ja omissa hommissa olen täysin vakuuttunut, että kaviot osoittaa asialla olleen nokkaeläimen.

Njooh. Jos nyt sanon, että jatkan tällä taktiikalla pidempään, josko se vaikuttaisi aerobiseen kuntoon, niin noinkohan muutan ylihuomenna taas suunnitelmia…

2 Likes

Pane ne myyntiin :joy::rofl:.

Aini sipulitori vai mikä se olikaan taidettiin sulkea.

Kokeile vaihteeksi vaikka umpihankihyppelyä.
Nyt jos vastaat niistä hevosten hoidosta niin nouset rohkeasti vaan selkää ja ratsastamaan. Laitat kypärän päähän tällä kertaa.

Ai niin, unohdin että et kokeile mitään uutta. Eli jatka samaa malliin :wink:.

1 Like

Ihan uteliaisuudesta - mitä ihmeen iloa Duactista pitäisi olla tai tulla?

Hankihyppelystä… muistan vielä edellisen lumitalven, joka oli muuten pahempi kuin tämä. Lähes joka päivä sai kävellä pelloilla polut auki. Koirien treenaaminen oli mahdotonta, kun eivät päässeet juoksemaan. Seuraavana kesänä oli muuten aika paljon kotimaan greyhoundkannassa etujalkojen ojentajien revähdyksiä. Mutta joo, olin itse paremmassa kunnossa - siihen asti kunnes kilpparin liikatoiminta veti leposykkeen yli kahteen sataan.

Kypärän päähän tällä kertaa? Hmph. Mulla on aina kypärä päässä kun menen selkään, siitä ei tingitä (plus olen pudonnut kyydistä tasan kerran ratsastusurani aikana, ja koska en muista sitä, niin sitä ei lasketa :love_you_gesture: )

Empiiristen kliinisten kokeiden jälkeen tarvitsen 400 mg 20 minuuttia ennen, niin saan hieman enemmän raivoa tekeemiseen. Tai sitten plasebo on vahva :rofl:

2 Likes

En tiedä mitä iloa Duactista on. Itse olen sitä tasan yhden tabletin ottanut ja sydän hakkasi kahtasataa ja kädet tärisi.
Eli en todellakaan ymmärrä miksi sitä myydään katukaupassa.

Kofeiinitabletteja olen testannut joskus vuonna jotakin kun en vielä juonnut kahvia.

Jep. Hankihyppeli on tullut niin tutuksi, että huokaan nyt muutaman päivän työterveyshoitajan luvalla.