Koska tuntui siltä, niin kävelin tänään matolla:
Tuo pystysuora nousu johtui (taas) siitä, että kello hukkasi sykkeen. Eiköhän se ole aidosti noussut suoraan ylöspäin.
Koska melkein aina lisään tahtia, kun joku onnistuu liian helposti (tuon määritelmästä voisi keskustella, mutta olkoot), niin laitoin maton vauhdiksi 6.5 km/h.
Merkki #1 on tietty ensimmäinen kilometri kellon mielestä. Siihen aikaa meni 9:53 min joka on vissiin jossain 6 km/h paikkeilla — aidommin alku meni hitaammin ja kun huomasin jarruttavani mattoa, niin aloin siirtelemään jalkoja nopeammin.
Merkkiin 2. km-vauhti oli 9:20 min ja olisi ehkä 6,2 km/h. Siinä vaiheessa tipautin maton vauhdin 6 km/h, koska nilkat puutuivat.
Kolmas kilometri meni vauhdilla 11:10 min ja olisi ehkä 5.5 km/h. Syke ei tipahtanut ja minua alkoi ärsyttämään. Yleensä syke tulee alemman johonkin vihreälle alueelle kun hengitys palaa normaaliksi. Mutta ei tällä kertaa.
Koska ärsytti, niin kolmannen kilometrin täytyttyä päätin, että mennään kunnes syke tulee alaspäin ja pudotin maton vauhdin 5,5 km/h.
Neljäs kilometri tuli täyteen ajassa 12:24 min ja syke ei aidosti ollut tipahtanut. Tipautin vauhdin 5 km/h, joka on jo melkoista maleksimista.
Hissutteluín sitä 500 metriä kellon mukaan ja hyppäsin pois matolta. Osaksi sen takia, että alkoi jo tympiä urakalla, ja osaksi koska maton moottori alkoi tuoksahtamaan. Se ei tykkää matalista nopeuksista ja kävelystä.
Kuten käyrästä näkyy, niin vauhdin tipauttaminen todella hitaaksi alkoi painamaan sykettä hissukseen alas, ja sitten se lähti taas nousuun.
3 minuutin istuskelun jälkeen syke oli jossain 120 paikkeilla, joka sekin oli normaalia einen korkeampi — yleensä olen siinä vaiheessa jossain 100 - 110 välimaastossa.
Ainoa, joka tiettävästi muuttui ennen treeniä, oli doping. Alla oli tyyppilliset kolme kuppia kahvia (joskus on enemmänkin) ja otin vartti ennen 200 mg kofeiinia. Noin 5 min ennen otin henkäyksen Bracyliä.
Minulla syke nousee ihan käsi kädessä hengästymisen kanssa, siis korkeammilla sykealueilla eli kun poistutaan vihreältä, mutta vaikka Bracyl helpottaa hengittämistä, niin se ei vähennä hengästymistä — on vaan helpompi puuskuttaa. Enkä ole koskaan huomannut eroa sykkeessä olin käyttänyt tuota lievää astmapiippua tai en.
En ole vuosiin ottanut kofeiinia lisäravinteena, joten en tiedä miten se minulla vaikuttaa sykkeeseen. Kahvi pitää sykkeen usein sellaiset ehkä 20 pykälää korkeampana. Joten on mahdollista, että nopeasti imeytyvä kofeiini olisi painanut sykettä ylöspäin.
Kaunis teoria vaan kaatuu siihen, että kofeiini vaikuttaa sykealueen alapäässä, ei enää ylempänä. Joten selittelenkö vaan ja koko ajan palataan takaisin samaan: on vaan paska kunto ja syke hermostui siitä, että aloitin normaalia kovempaa.