Kirjautuminen: Facebook sekoilee

Kun kirjautuu foorumille, niin voi käyttää ns. SSO:ta (single sign on) eli kirjautua toisen palvelun tunnuksilla. Vaihtoehtoina on Facebook. Google (eli Gmail) ja Twitter.

Facebook muutti systeemejään ja se ei periaatteessa toimi. Periaatteessa siksi, että läppärillä se toimi minulla, mutta foorumi-appilla ei.

Yritän varmaan fiksata sen jossain vaiheessa. Facebook on vaan tehnyt sen ihan pahuksen hankalaksi (haluatteko arvata miksi… koska face ei halua kenenkään menevän muualle)

Toinen mikä minulla kiukuttelee nyt säännöllisesti, on nickin/käyttäjätunnuksen käyttö kirjautumisessa. Ainoastaan mailiosoite kelpaa. Mutta en tiedä kiusaako tuo vain minua.

Facebookilla kirjautumisen pitäisi toimia. Ainakin nyt. Tai niin uskoisin, koska ihan varma en voi olla, sillä testasin omalla FB-tunnuksellani, joka on myös kehittäjätunnus. Se sallii enemmän tekemisiä.

Prosessin myötä jouduin poistamaan kaikkien sitä käyttäneiden kytkennän, joten seuraavalla kerralla Facebookin tunnusten käyttö pyytänee lupaa käyttää kirjautumistietoja.

Ja muistutuksena, vaikka tämä pitäisi löytyä jostain muualta, mutta jos rekisteröinti on alunperin tehty jollain muulla mailiosoitteella kuin minkä Facebook tietää, niin silloinhan tehdään uusi tili. Jokainen tunnistetaan aina mailiosoitteella.

Sen saa hoidettua kirjautumalla normaalisti sisään ja suuntaamalla omiin asetuksiin - siis klikkaamalla oikealta ylhäältä avatarta ja sitten viimeisenä oikealla olevaa välilehteä, jossa on käyttäjää kuvaava ikoni, sellainen shakkinappulan näköinen. Ja sitten valikosta Asetukset.

Ihan ensimmäisenä (Tili) aukeavalla sivulla on hieman alempana kohta Liitetyt tilit. Siinä saa kerrottua foorumille mitkä mailiosoitteet liittyvät sinuun, jolloin nuo ”pikakirjautumiset” onnistuvat suoraan.

Js/kun on vasta rekisteröitymässä, niin siloin voi tulla tuosta piittaamatta suoraan Facebookin, Gmailin tai Twitterin tunnuksilla.

Mainintana: Facebookin muuttaessa jatkuvasti ehtojaan SSO-kirjautumisen ylläpito on toistaiseksi mahdotonta. Sama ongelma siis kuin Twitterillä.

Joten toistaiseksi, johonkin hamaan tulevaisuuteen asti, kirjautuminen Facebookin tunnuksilla ei onnistu.