Kipulääkkeiden käyttö

Jos ei 600mg burana riitä, voi sen lisäksi ottaa 1000mg panadolin, lääkärin määräämänä :sweat_smile:

(YP: ketju on jaettu aiheesta Tavarat ja painot: muistilista kun keskusteltiin ensiapupaketin sisällöstä)

kuva

Panadol on aika turha. Siksi toiseksi… 600 mg riittää joillekin, mutta minulla 800 mg on normiannos. 1600 mahtuu vielä hienosti turvarajoihin.

1 Like

Mä oisin mielelläni ottanut reseptin 800mg buranalle, mutta jostain syystä sain vain 600mg :rofl:
En tiedä onko sillä jotain tekemistä sen kanssa, että tarvittaessa syön niitä kolmesti päivässä yli kaksi viikkoa putkeen (kahden viikon ylitys on vastoin lääkärin ohjetta) vai valitsiko lääkäri milligrammamäärän arpomalla. Ja varmuuden vuoksi lykkäsi panadolin siihen mukaan.

800 on ymmärtääkseni aina hidas. 2x400 toimii paremmin.

Tää on hyvä tietää, kiitti :+1: mieluummin otan sen edes vähän nopeammin auttavan.

Eikö olekin niin, että 2×400mg ei ole sama kuin 800mg?

“Ibuprofeenin vaikutuksen kesto on annoksen suuruudesta riippuvainen, vaihdellen 4–8 tunnin välillä.” Kertoo wikipedia. Eli tabletin isompi milligrammamäärä pitää kipua kauemmin pois, mutta jos ottaa 2×400mg, kipua lievittävä vaikutus on isompi kuin yhdessä 400mg, mutta kesto ei ole sama? Vai miten se meni?

Joskus jossain tää on selitetty, mutta en enää muista. Nyt tuli sopiva väli kysyä asiasta, mikäli sallittua :sweat_smile:

Molemmat. Kipu lievittyy enemmän ja vaikutus kestää hieman kauemmin. Sen voi miettiä alkoholin kautta… :wink:

Mihin turvarajoihin :roll_eyes:
Mulle lääkäri joskus määrännyt 3x 600 ibumax/Burana plus 3x 1g panadol per vrk. Ei oo kipuja sen jälkeen. Ja näitä välillä nappailen max viikon jos tulee niin hirveä selkäkipu ettei kykene nukkumaan. Maksankin pitäis olla verikokeiden mukaan ihan hyvässä kunnossa :thinking:

Maksatoksisuuteen.

Panadolilla on tutkitusti surkea kivunlievitys. Joka selittää myös kokemusperäistä.

Mistäköhän syystä sitä sitten määräillään jos parempi vaihtoehto vois olla sitten vaikka 3x800 Burana :woman_shrugging:

Koska pelätään maksaa, ja koska kivun lievitys on ollut heikoissa kantimissa aina ja koska perityt käyttäytymistavat (tavoissa hieman samaa kuin hammaslääkäreilä V-Penin käyttö iätajat, ei tehokkaamman antibootin).

Erään epäonnistuneen juurihoidon (epäonnistuneen puudutuksen) jälkeen kysyin lekurilta, että saanko jotain kipuun. Hän vilkaisi ja totesi, että he eivät voi käyttää muuta kuin Panadolia, mutta hänen neuvoisi piipahtamaan pikimmiten apteekkiin, hakemaan ibuprofeenia ja ottamaan 4x400 mg heti ja sama uudestaan kuuden tunnin kuluttua.

Sinänsä turha neuvo, koska noin olisin tehnyt muutenkin, paitsi että se toinen annos olisi ollut 800.

Jouduin yhden kerran menemään sairaalaan EA-polille kivun takia. Hoitaja(!) kysyi mitä olen ottanut ja kuinka paljon, ja kun hän kuuli määrät, niin vastaus oli aika jäätävä: sitten ei voida tehdä mitään ja ota Panadolia ja mene kotiin. En lyönyt, koska en ollut ihan siinä kunnossa enää, vaan aloin hankalaksi potilaaksi ja vaadin lääkärin paikalle. Samat kevätjuhlaliikkeet, mutta keskustelun suunta muuttui, kun kysyin yhtä asiaa lääkäriltä: mitä annosta ibuprofeenia hän antaisi minulle, jos olisit tullut ilman lääkitystä — ylläripylläri, tismalleen saman tai hieman enemmän.

Hän ei oikein osannut selittää minulle mikä on se oleellinen ero siinä, että hän tai hoitsu antaa ja lähettää minut kotiin käskien tulla takaisin, jos/kun ei auta, verrattuna siihen, että otin itse ja tulin kun ei auttanut.

Sen jälkeen tarjottiin Panacodia. Kun kieltäydyin, koska se ei tee minulla mitään, niin sain samantien narkkarileiman ja huomasin seisovani käytävässä ilman apua. Tiesin, että jos selviän pari päivää, niin kaikki on hyvin — minä hoidin (oikeammin Minna) sen Sirdaludilla, koska se vie minulta tajun.

Nyt en enää muista mikä tässä oli pointti. Varmaan se, että ei ihmislääkäritkään tee asioita potilaan parhaaksi eikä heitä kiinnosta paskaakaan mitä tapahtuu, kun potilas on saatu huoneesta ulos (toki ymmärrän tuon, mutta suhtautuminen saisi silti olla aika ajoin… humaanimpi).

1 Like

Sehän on hirveä synti jos potilas itse on osannut lääkitä itsensä samalla tavalla mitä lääkäri olis ehdottanut, käy ammattiegon päälle.
Ja mieslääkärit ei meinaa ottaa naisia tosissaan, tai sitten mulla on vaan ollu huono tuuri kun 80% mieslääkäreistä yrittää vähätellä mun vaivoja :woman_facepalming:

1 Like

Olen kuullut tuota samaa ihan liikaa ja mielestäni täyspäisiltä naisilta, että se voisi olla enää sattumaa tai henkilökohtaista skitsoilua. Mutta samaa… tai ei siis samaa, mutta kuitenkin… miehille tarjotaan lähestymistavalla, että ei äijät valita, ellei ole jalka irtipoikkikatki.

2 Likes