☀️ Kesä on kohta ohi, ja…

Noin viikon kuluttua kesä 2022 on ohi — selittelyt, että elokuussa on kesää vielä jäljellä, on vain todellisuuden kieltämistä.

Minä en sitten päässyt tänä kesänä minkäänlaiselle kunnolliselle yön tai kahden retkelle. Osaksi, ja vahvasti, se johtui Minnan työnantajasta, koska Minnalla on nyt ensimmäinen lomaviikkoa. Jatkon kannalta 10 päivän sääennustukset uhkaavat siirtää vaihtoehto B:n syysretkeilyksi.

Minä en sitten päässyt tänä kesänä myöskään pidemmälle melonnalle. En Lohjajärven suuntaan, en Porkkalanniemen ympäri, Fiskarsin alueesta puhumattakaan. Syyt ovat samat kuin maitapitkien kulkiessa, mutta myös jatkuvasti tuulinen keli on syönyt mahdollisuudet.

Meillä ei ole grillattu tänä kesänä. Siis ei kertaakaan. Tuo on osaksi valinta, mutta vahvasti myös käsi kädessä kylän kokolihan hintoihin.

Minä en ole syönyt perunaa, silliä ja sipulia — ja minulle se on hieman samankaltainen kesäruoka kuin jouluna kuolleen possun perse. Sen asian korjasin eilen — ja on vieläkin ähky, sillä tuppaan syömään tuota laatua aika… reippaasti.

Olutta en ole vissiin juonut yhtään ainuttakaan. Minulla on alkoholin käyttö muutenkin aika vaatimatonta, mutta tämä on aivan uusi tilanne. Valinta toki sekin — paitsi eilen, jolloin kylän K-market yhdessä panimoiden kanssa ratkaisi ruokajuoman vedeksi: ei ollut tummia oluita, ja minähän en jotain paskaa pirkkaa tai alekukkoa osta.

Mites teillä?

1 Like

Noh, ennen lomaa aina mietin että joka aamu reippaasti käyn koirien kanssa lenkin ja loppupäivän teen jotain kehittävää. Totuus: loma ku alkoi niin alkoi se reilun viikon helleputki = ei yhtään lenkkiä. Aamuisin myös nukutti ja heti ei jaksanut lähteä minnekään.

Normisti ollaan myös reissattu enemmän ja vähemmän, tänä vuonna jostain syystä vähemmän. Kaikki paikat tupaten täynnä ihmisiä eli ei kiitos. Yhden kerran käytiin Tallinnassa 6h piknikristeily. Se oli ihan riittävä. Plus minä kun en laivalle mene myrskyllä tai kovallakaan tuulella niin matkoja on aika hankala tehdä :woman_facepalming:

Meillä on grilli 365 tossa terassilla joten grillataan aina kun huvittaa, oli kesä taikka talvi, satoi tai paistoi.

Sama täällä. Tai oikeammin mitätöntä. Kesässä voin pari siideriä ottaa.

Lomaa olis vielä pari viikkoa ja sit alkais työt.
Että siinähän se kesä taas meni. Vaikkakin olen niitä tyyppejä jotka sanoo

:rofl:

Pitää olla edes pikkusen positiivinen :+1:

Mites teillä?

En ole käynnyt missään, koska eläimet ja työ.
Päiväreissuja metsiin tehnyt.
Lihoja ja makkaroita grillannut kyllä.
Olutta en juo. Kerran teininä maistoin, se riitti. En pitänyt. Siideri tai lonkero menisi, mutta kuka nyt yksin juo :thinking:? Eli ei ole tullut juotuakaan.
Uusia perunoita, silliä ja voita kyllä syönnyt.

Sama täällä. Tuli ulos samaa tietä kun menikin ja sen jälkeen pelkkä hajukin puistattaa :face_with_hand_over_mouth:

1 Like

Tsiisus että minua huolestuttaa mihin tämä nykyajan nuoriso oikein menee :face_with_head_bandage:

(Edit: mikä hemmetin emoji tuo sitten ole olevinaan?)

Sulla taitaa olla ikähaitari tämän suhteen pikkusen laajempi kuin meillä ±40v :see_no_evil:

1 Like

Muotoilen näin… olen ollut monessakin suhteessa aktiivinen silloin kun te olette syntyneet, ja periaatteessa voisin olla isukki (mikä äidin tyttönimi olikaan :wink: joten minun suunnaltani katsoen te olette ihan vaaveja.

Jep “isukki”, oisit ollut 16 vuotiaana laittanut alulle minut :joy::joy:.

Sorry mutta minun vanhemmat on kyllä ollut reippaasti yli 40 kun minä synnyin joten tuskin oot äitini kanssa heilastellut…

En nyt halua elvistellä, mutta olen 70-luvun ja 80-luvun vaihteen tuotos, ja silloin elämä oli… paljon aktiivisempaa kuin nyt. Niin itsellä kuin verrattaessa nykyajan nuoriin. Joten riski on olemassa :rofl:

Höpöhöpö, kesä kestää elokuun loppuun asti. Oon vuosia pitänyt kesäloman vasta elokuun puolesta välistä lähtien, viime kesät heinäkuun vikalta viikolta alkaen ja nyt ensimmäistä kertaa jo heinäkuun puolesta välistä alkaen. Kesä kestää kauemmin kun lomailee vasta sen loppupuolella ja se on hauskaa lähteä lomalle siinä vaiheessa, kun muut tulee lomilta töihin mököttämään sitä, että kesä muka on ohi :rofl:

Eli mulla on vasta ensimmäinen kesälomaviikko takana :v:

Koska touko-kesäkuu ei ollut samanlaista saatanan hellettä kuin viime vuonna ja koska olin samaisen ajan saikulla, me ollaan tehty ihan kiitettävästi vaunureissuja tänä kesänä. Ennen kuin ne saatanan helteet alkoi.

Lomasuunnitelmana oli olla hetki kaverin mökillä, viikko Hossassa ja viikko jossain kolmannessa lokaatiossa, mutta täällä mökillä on niin mukavaa, että jää nähtäväksi päästäänkö edes Hossaan.

Me ei normaalisti grillata, ei kiinnosta. Ehkä sen takia, että omistettiin aiemmin pallogrilli, joka oli perseestä. Nyt käytössä on kaasugrilli, joten grillataan noin joka päivä.

Ostin loman alussa kaksi, toinen on yhä jääkaapissa. Juhannuksena tuli perinteisesti siemailtua pullollinen valkkaria jonka jälkeen totesin, että ilmankin olisi ollut ihan yhtä kivaa, mutta seuraavat kolme päivää olisi väsyttänyt vähemmän.

18-33veenä tuli juopoteltua ihan tarpeeksi, alkoi jo kyllästyttämään. Seuraavaksi darrat muuttui niin pitkäkestoisiksi, että ne alkoi vituttamaan. Nykyään ei vaan tee mieli minkään sortin alkoholia. Se oli alkuun tosi outoa, kun oli tottunut siihen, että esim saunoessa halusi kylmän kaljan ja yhtäkkiä ei enää halunnut. Joten ei tarvitse huolestua, hoidin sen silloin ihan itse :rofl:

Oikein mukava kesä siis menossa, onnistuneempi ja kivempi kuin kaksi edellistä.

3 Likes

Niin ja tuohon viimeiseen aiheeseen, mähän en tiedä kuka mun isä on, joten kaikki on mahdollista :woman_shrugging: :rofl::rofl:

Jaahas, näkökulmia on näemmä monia kesän, oluen ja loma-ajoituksen suhteen. Meillä ei ole grillattu moneen vuoteen, koska koirat ja koska ei grilliä. Loma jatkuu elokuun puoleen väliin ja kyllä silloin meillä täällä pohojosessa saattaa olla jo ne ”elokuun yöpakkaset”, mitkä teillä etelässä on enempi ne ”lämpimät pimeät illat”. Darravapaata olutta on tarjolla, erityisen makuelämyksen saa Kozelista (+++) tai Rainbowsta(- - -), saunan päälle menee joku tumma Kukko ehkä myös. Tärkeämpää on ettei pää humise ja aamulla on hyvä olo.

2 Likes

Meillä täällä etelässä elokuun kuulaat yöt enemmältikin tarkoittavat pahuksen pimeää ja jumalattoman kosteaa ihanassa +10 asteen yölämmöissä :laughing:

Tulipa mieleen, että en ole tänä kesänä nähnyt

• ensimmäistäkään kartanokimalaista
  • (tavallista) leppäkerttua
  • kotiloa

Ja vain pari sisiliskoa.

Viime talvi taisi olla aika paha.

Mutta rusakoita riittää.

1 Like

Mikä on epätavallinen leppäkerttu? Jonkun muun värinen kuin punainen?

Mä oon nähnyt kerttuja ja kotiloita (ihan liikaakin), sekä jonkin sortin kimalaisia. Sisiliskoja on näkynyt vähemmän kuin viime kesänä.

1 Like

Joo. Vihreitä, keltaisia ja kukertavia ei lasketa leppäkerttuihin.

1 Like

Piti ihan miettiä että ei oo kyllä leppiksiä kauheasti näkyny, kotiloita meillä muutenkin tosi vähän (onneksi) ja sisiliskoja en välitä kytätä. Kimalaisia oon nähny jotain mutten tiedä mitä laatua, en oo tienny että niitä edes on eri lajeja.

Mutta rusakot pomppii harvase ilta ja aamu aidan takana ärsyttämässä koiria.

1 Like

No ei meilläkään kyllä ole leppäkerttuja näkynyt.
Yhden olen nähnyt tänä kesänä.

Kimalaisia ja muita pörriäisiä on kyllä ollut ihan älyttömästi.

Ja rusakot :woman_facepalming:. Tossa ne nauraa turpa ristissä pitkin teitä ja peltoja, kun tietää että koirat ei pääse niitä juoksuttamaan.

1 Like

Mites nää +28°c helteet, yhäkö kiellän todellisuutta kun oon sitä mieltä, että elokuu on yhä kesää? :joy:

Tosin todella perseestä tämmönen kun paikoillaan ollessaankin hiki valuu. Mulle tärkeintä kesässä on valon määrä ja vihreys. Ei haittaisi vaikka olisi vähän vilpoisampaa.

1 Like

Cittarissa on ensimmäisissä rekeissä erivärisiä toppatakkeja. Siinä sitä, kesää.

Ei se, että talvella sataa vettä, tee silti helmikuusta syksyä :wink: Tai Juhannuksena yöpakkaset kesästä talvea. Yksinkertaista, rakas Watson