Kellon kaatumisilmoitus, mutta entä kastumisilmoitus?

Apple iWatchissa on kaatumisilmoitus. Kai vastaavia löytyy muistakin älykkäämmistä kelloista, ja urheilukelloista. Minulle on tullut muutamakin kaatumisvaroitus, aiheettomia, mutta yksi oli läheltä piti — horjahdin juoksumatolta.

Kello mittaa kaatumista nopesta liikkeestä ja tärähdyksestä. Olin tyhjentämässä hevosten juoma-astiaa ja hakkasin siitä jäitä irti. Jossain vaiheessa kello naputti jotain ranteessa, mutta uskoin sen yrittävän vain kannustaa liikkumisessa tai jotain.

Vilkaisin rannetta ja kello oli kovin hätääntynyt. Olin kuulemma kaatunut ja se halusi tietää olenko kunnossa — ja koska en ollut kuitannut ilmoa, niin kello oli jo lähettämässä ilmoitusta ICE-yhteyshenkilölle sekä valmistautui soittamaan 112:een.

Kuittasin kaatumisen kertomalla, että olen kunnossa ja se siitä.

Omalla tavallaan ihan kiva ominaisuus. Toivottavasti ei koskaan tarvitse kokeilla onko se kiva myös aidossa tapauksessa.

Mutta siitä se ajatus sitten eteni.

Kello tunnistaa kastumisen ja laittaa tippalukon päälle — eli estää kosketusnäytön käytön ja jotenkin sulkee kaiutinkolon. Nyt kun lähes päivittäin saa lukea kuinka paikkakuntalaiset 60+ ikäiset miehet kuolevat avantoihin — joko pilkkiessä jään pettäessä tai kelkan kanssa — niin voisiko kello lähettää myös kastumisilmoituksen?

Nyt itseään tappava kohderyhmä tuskin käyttää iWatchia tai mitään muutakaan, mutta minä ja minua nuoremmat käyttävät — ja mekin vanhenemme ja muutumme typeryksiksi, jotka ovat tietävinään mitä tekevät.

Jos kello soittaisi 112:een paikkatiedon kanssa siinä vaiheessa kun pulahtaa jäiseen veteen, niin olisiko edes osa noista hukkumisista saatu estettyä?

1 Like