Kello 3:30 melomassa Hiidenvedellä

Päivisin tuulee aina niin pahuksesti ja säätiedotus lupaa ainakin seuraavaksi 10 päiväksi navakkaa tai kovaa tuulta yötäpäivää. Tai/ja vesisadetta. Joten hyödynsin viimeisen kohtuullisen tyynen yön. Olisin voinut lähteä jo puolen yön aikoihin, mutta koska halusin hieman päivänvaloa, niin vetkuttelin aamu kolmeen saakka.

Suuntasin tietysti Hiidenvedelle, kun muutakaan ei ole lähellä, ja tällä kertaa Pääkslahden toiselle puolelle kuin missä yleensä olen. Minua muuten häiritsee kutsua Pääksniemeä Pääkslahdeksi, mutta paikannimenä taitaa olla nimenomaan Pääkslahti — kyllä, Vihti on omituista aluetta.

Kartassa Vihdin kirkonkylä on pohjoisessa järvenperukassa.

Tuo oli kellon mukaan 6,4 km lenkki ja minulta meni siihen muutama minuutti yli tunti. Se tarkoittaa melonnan suhteen sitä, että vaikka meloin omasta mielestäni rauhallisesti, mutta tasaisesti, ja ihmettelin samaan aikaan niin mökkirantoja kuin linnustoa, niin minulla on melontavauhti noussut aika selvästi. Nyt vasta alan uskomaan kokeneempien melojien 8 - 10 km/h matkanopeuksia heidän käyttämillään kapeilla merikajakeilla.

Pysähdyin hetkeksi vinoparkkiin uimarannalla hieman ennen lahden ylitystä. Ei ihan puoliväli, mutta riittävän lähellä. Kylttien mukaan vesipelastuskoirat, kaverien kesken ihan vaan vepe, harjoittelevat siellä kerran viikossa. Ei välttämättä huono paikka ollenkaan, koska muita veronmaksajia sinne tuskin paljoakaan eksyy.

Sain myös mahdollisuuden ihastella aamuöisen auringonnousun punerrusta. Vaikka olin melonut idän suuntaan, niin niemi estää auringon näkymisen. Sen sijaan kun kääntyikin ympäri ja katseli länteenpäin, niin sai nauttia aamuruskosta iltaruskon puolella. Johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että nouseva aurinko valaisi pilvet.

Silkkiuikkuja oli paljon. Yksi seurasi minua jonkun matkaa, ennenkuin tuomitsi minut ja kajakin tylsäksi. Tai syömäkelvottomaksi. Tai molemia. Mutta siinä olisikin jonkun kauhuleffan idea: Tappajauikku.

Lokit asuivat vain pohjoisen puolen laitureilla. Osalla mökkiläisistä oli se hyödytön haukkakuvatus vielä käytössä — uskon, että lokit hyödyntävät sitä aurinkovarjona. Etelän puolella, eli Nummelan suunnassa, sen sijaan lähes jokaisessa mökkirannassa uiskenteli muovinen joutsen. Saattaa olla, että se toimiikin pelotteena, koska jokainen lintu tietää kuinka kusipää joutsen on reviirinsä suhteen.

Lokki on aina ollut mielenkiintoinen yhdyskuntaeläjä. Se ei piittaa lajieroista. Jos joku haluaa hengailla samalla päivystyspaikalla, niin tervetuloa joukkoon tummaan. Tai valkovoittoiseen tässä tapauksessa. En kuitenkaan usko, että nuo räpyläjalat paljoakaan piittaavat väristä.

Melun puuttuminen oli todella rauhoittavaa. Lähes zeniä. Mutta valitettavasti Puumannin laavulla nuotiota polttaneet päättivät testailla pikkuruista moottorivenettään ollessani paluumatkalla. En ihan ymmärrä miten laavun molemmilla puolilla olevat mökkiläiset sietävät sitä. Puumannin laavua nimittäin käyttää myös bileporukka, ei pelkästään retkeiljät.

Kääntöpaikalla, tai siis siinä kohdassa, jossa ylitin lahden toiselle puolelle, on pikkiriikkinen saari. Ehkä nelisenkymmentä neliötä ja hieman puustoa. Aika monet pikkuveneilijät pysähtyvät siellä kahville, syömään tai muuten vaan. Nyt rannassa oli soutuvene ja teltta. Olen joka kerran ohimeloessani — eli tätä kirjoitettaessa kokonaiset kolme kertaa — harkinnut samaa paikkaa riippumattoyöpymiseen.

Treenillisesti ajatellen melomiseni tyynessä kelissä ovat lakanneet olemasta treeniä. Syke pysyy niin alhaalla, että ollaan enemmänkin hupi/arkiliikunnan puolella. Ei siinäkään mitään vikaa tai väärää ole, vaan voi olla jopa hyväkin asia. Saisin tehoja nostettua voimakkaammalla melonnalla, mutta… en minä alkujaankaan ole melonut kuntoajatuksella. Se aspekti tuli mukaan vain siksi, että sain kellon treeniympyrän täyteen.

Tietääköhän myös ne linnut, jotka ei asustele vesistön läheisyydessä?
Voisin laittaa meidän pihalle muovijoutsenen karkoittamaan pihalle paskojia. Sitten voisi ehkä alkaa harkita myös mansikan kasvattamista omalla pihalla :thinking:

Myöhemmin sitten selvisi, että eivät piitanneet vesilinnutkaan. Tai ainakaan lokit, tiirat ja hanhet eivät piitanneet.

Joten voisin veikata, että räkärit, kottaraiset, varikset ja harakat paskoisivat senkin istuessaan moisen päällä.

Mutta sen mitä katselin laitumilla kesällä, niin töyhtöhyypän kuva voisikin toimia.

1 Like

Eihän ne sitä välttämättä siedäkään muuten kuin pakosti. Se huonopuoli siinä jos rannassa mökkeilee tai asuu. Tai ainakin vähän isommassa.

Ootko miettiny sellasta katosta tehdä verkosta? Sen verran korkea että itse mahtuu sisälle seisomaan.

Virkattu tai huovutettu töyhtöhyyppä?

Meidän piha on about 30 neliötä tai vähän yli, ei sinne kauheasti mahdu rakentamaan :grin:
Oon miettinyt kasvilavojen peittämistä verkolla, mutta sitten ei voisi laittaa mitään köynnöstä. Plus linnut jäisi verkkoon kiinni.
Parempi kasvattaa vain sellaisia herkkuja, jotka ei kiinnosta lintuja :expressionless:

No se ehkä hieman hidastaa kasvatustouhuja :face_with_hand_over_mouth:

Mites mansikat jossain roikkumassa? Käykö linnut kiinni niihinkin?

Saatiin amppelimansikka lahjaksi loppu keväästä. Suurin tuhoilainen on ollut oma koira, joka nyppii raakileet irti :joy: en ole itse viitsinyt ostaa sellaista kun en tiedä kuinka suuri lintuhoukutin se on. Selviää lomareissun jäljeen. Jos amppelissa ei ole mansikoita, se ei pääse jatkoon.

1 Like