Kelan korvaus lääkkeistä?

Alunperin julkaistu chat-kanavalla Chatti
Jagster

Mites tuo lääkkeiden kelakorvattavuus oikein toimii? Täytyykö ensin ostaa vuodessa jollain määrätyllä euromäärällä, ennenkuin sen saa?

Jonnap

Mulla ainakin vähenee pikku hiljaa, mutta jotkut apteekit laskuttaa sen omavastuun heti. Eli sen 50e. Vai mitä kelakorvausta tarkoitat? Mulle tulee mieleen vaan toi. Reseptilääkkeistä saa kelakortilla automaattisesti sen kela-alen mitä millekin lääkkeelle kuuluu.

Jagster

Minä en ole saanut lääkkeistä yhtään mitään alennusta, vaan maksanut aina täyden hinnan.

Jonnap

Kyllä reseptilääkkeistä pitäis aina saada se ale mikäli omistaa kelakortin. Sitten taas se vuosiomavastuu osuus näkyy kuitissa kun asioi apteekissa.

Jagster

Kun ei saa.

Tai en minä tiedä. Voihan olla, että kun googlaan hinnan, niin ilmoitettu kelakorvattu hinta onkin jotain ihan muuta.

Okkei. Nyt alan päästä kärryille. Kävin autosta hakemassa kuitin.

Eli joudun vielä tänä vuonna ostamaan korvattavia reseptilääkkeitä 15,23 euron edestä, ennen kuin saan ne hiukan halvemmalla.

Mutta mikä tuo vuosiomavastuu on? Sitten saa kaiken ilmaiseksi vai?

Apteekin täti kysyi, että vaihdetaanko lääke sellaiseen, jonka saa puolitettua helpommalla. Koska annos on 0,5 - 1 tabua kerta, niin tietty se sopi minulle. Mutta tällä kertaa ei vaihdettu halvempaan, vaan kalliimpaan :sweat_smile:

No, 40 senttiä — enköhän minä sen kestä.

Samalla sitten paljastin senkin kuinka vähän syön reseptilääkkeitä :wink:

Vuosiomavastuun jälkeen maksat 2,5eur/lääke

Ei vaan toi on jo se halpa hinta jonka maksat. Ne vaan joskus keksi jonkun lain vai mikä nyt olikaan että aletaan keräämään kaikilta 18v täyttäneiltä 50e vuodessa eli ns. alkuomavastuu. Se on ihan eri juttu kuin kelakortilla saatava alennus reseptilääkkeistä.

Edit. Ilmeisesti ne kela-alet saakin vasta sen jälkeen kun se 50e tulee täyteen. Mä ostan paljon lääkkeitä mutta silti mulla lääkkeet maksaa aika vähän vaikka toi ei tulis täyteenkään. Ehkä ne sit vaan sattuu olee halpoja lääkkeitä joita mulla käytössä. Mutta sen takia oon ajatellut että sen saa koko aika eikä vasta 50:n jälkeen :woman_shrugging:

Niin ja eikös vuosiomavastuuseen kuulu kaikki muutkin kuin vain lääkkeet? Eli myös lääkärikäynnit ym vai onko se kokonaan eri juttu? Liikaa kaikkea omavastuujuttuja :crazy_face:

Eikun toi on vaan lääkkeistä. Lääkärikäynneistä on kai joku omansa.

1 Like

Juuri näin. Alkuvuoden reseptilääkesatsi maksaa vähän enemmän kuin loppuvuoden reseptilääkkeet.

Ja niitä kela-alennuksiakin on erisuuruisia. 40% taisi olla se normi? Jos on lääkäriltä b-lausunto, saa 60% alennusta.
En enää muista oliko toi lääkekohtainen vai tuleeko se sama 60% alea kaikkiin reseptilääkkeisiin.

Ystävällinen apteekkari huomautti mulle kerran kun olin ostamassa reumalääkkeitä, että kannattaa pyytää lääkäriltä b-lausunto kelaa varten👍

1 Like