Käyttäjien aktiivisuus

Kävin vilkaisemassa foorumin tilastoja. Kun ihmettelee aktiivisuutta, tai sen puutetta, niin syy on selvä.

Kirjautumattomien kävijöiden määrä syyskuun puoleen väliin, noin:

Vilkaistaan samalta ajanjaksolta kirjautuneiden määrät:

Tuota on kutsuttu iät ajat foorumimaailmassa lurkkimiseksi :wink:

Aloituksen sanamuoto oli väärä. Tuo epäsuhta ei ole syy. Se selittää miksi kommentteja ja aloituksia tulee niin vähän. Se, että mikä ei saa ihmisiä kirjautumaan, on se perussyy.

Olen kuullut pariinkin kertaan, että kirjautuminen on niin vaikeaa. Minulla on huomattavia vaikeuksia uskoa tuota selitystä, koska jokainen on ylipäätään kirjautunut ainakin tusinaan eri palveluun. Pankkiinkin täytyy kirjautua.

Siksi laitoin piinapenkkiin yhden lurkkijan, jolta tiesin saavani vastauksia — kun vähän puristaa ensin.

Yksi syy on kirjautumisikkuna:

Suurimmassa osassa palveluja ja sivustoja on käytössä ns. SSO, eli voi kirjautua yhdellä, siis jonkun muun palvelun, tunnuksella. Kun tilaan koiranruokaa Verkkokaupasta, niin kirjaudun Googlen tunnuksilla.

Nyt haiskahtaa siltä, että osa ihmisistä luulee, että ensin täytyy luoda tili ja vasta sitten voi käyttää Facebookin, Googlen tai Twitterin kirjautumista.

Ei tarvitse. Niiden kanssa pääsee suoraan sisälle. Tai ainakin melkein, koska ensimmäisellä kerralla

• pyydetään lupa käyttää kirjautumista foorumille
  • pyydetään käyttäjätunnus, koska nimellä ei ole pakko tulla (jos ei anna, niin se on sama kuin käytetyn sähköpostiosoitteen alkuosa)

Seuraavalla kerralla ei sitten kysellä mitään.

Pystyn ottamaan tuon tunnus/salasana-parin pois ja pakottamaan kirjautumiset pelkästään noihin kolmeen (Microsoft on tulossa, Apple ei todellakaan tule). Olen ollut vain hieman arka tekemään sitä, sillä jos jollakulla jo rekisteröityneellä ei ole yhdistetty mitään noista omaan käyttäjätiliin, niin hän ei pääse sisään omalle tililleen.

Entä jos on eri sähköpostiosoitteet eri palveluihin?

Tästä täytyy tehdä faq, mutta silloin täytyy mennä omiin asetuksiin ja kirjautumiskohdassa kytkeä muut palvelut. Jos käy niin, että onkin kaksi tai useampi eri käyttäjätili riippuen millä sähköpostiosoitteella on kirjautunut, niin pystyn yhdistämään ne.

Tuon pitäisi poistaa teknishenkinen esto kirjautumiseen.

Kun tentissäni kiristin entisestään peukaloruuvia, niin sain sen vastauksen, jota aidosti olin odottanut: ei ole tarvetta kirjautua.

Tiesinkin tämän, omalla tavallaan. Aika harvalla on kommentoitavaa ns. asia-aloituksiin. Kun mietitään tyypillisiä facen koiraryhmiä, niin niitä on kolmea eri laatua:

• kysy/vastaa -palstat, malliin Katiska, jotka perustuvat siihen, että ihmisillä on ongelmia
  • oman koiran esittely
  • puhdas paskanjauhaminen

Foorumi ei nykyisellään taivu mihinkään noista.

Silti pidän mielenkiintoisena sitä, että kukaan, siis ei yksikään, niistä kymmenistä käyttäjistä, jotka vielä vuosi sitten valittivat, että Katiskan face-ryhmä on paisunut liian suureksi ja kuinka kaikki oli paremmin alussa, kun oli alle 2000 jäsentä ja asioista keskuteltiin, eivät ole tarttuneet tähän täkyyn :wink:

No, niin tai näin, niin minä olen aina tuottanut sisältöä ja se ei muutu. Jos jollakulla muulla on ongelmia, ja haluaa kysyä, niin foorumi on auki sillekin.

Paskanjauhaminenkin menee, mutta rajoitetusti. Hyvin rajoitetusti.

Sitten törmäsiin kolmanteenkin syyhyn: appi. Kun ei ole ja kun kuitenkin on, niin on tylsää, kun täytyy käyttää erillistä appia.

Tuohon minulla ei ole vastausta. Itselläni on suunnilleen kaikkeen oma appinsa. Mukaanlukien Facebookille (joka itseasiassa vaatii kaksi erillistä), Instagramille ja Twitterille. Joku kuulemma käyttää jopa jotain Tinderiä ja Whatsappiakin omilla apeillaan. Kuin myös sähköpostia.

Mutta saa foorumia käyttää selaimellakin. Selain on itseasiassa appeja parempi monissakin asioissa.

Jos tuo on kynnyskysymys, niin en sitten tiedä…

Kannattaa kuitenkin vilkaista tämä:

Voiko Metaa käyttää mobiililla jollain appilla?