Kategoriat ja hakemistot

Katiskan kategoriarakenne on aivan tuskaa. Sisältö on täysin sillisalaattia ja sen jakaminen johonkin edes etäisesti loogisiin rakenteisiin alkaa ylittämään minun kykyni.

Joten oikeastaan — tarvitsevatko käyttäjät ylipäätään kategorioita mihinkään? Sellaiset 98 % sisällön käytöstä tulee joko somejaoista, Googlen hakutuloksista tai tekstin sisäisistä linkeistä.

Ne helpottavat hiukan Googlen hakutuloksiin vaikuttamisessa, mutta marginaalisesti sielläkin.

Sama juttu valikoiden kanssa. Mobiilikäyttäjät eivät käytä koskaan valikoita ja ymmärrän sen, koska se perkeleen hampurilainen on rikos käytettävyyttä vastaan. Desktop/tablettikäyttäjistä pieni osa surffailee valikoiden kautta.

Mitä jos laittaisi valikoihin vaan hakukentän? Tätä politiikkaahan Wikipedia noudattaa, ja ovat piilottamassa kategoriat ylipäätään selailijoilta.

Mä käytän. Katiskan mobiiliversiossa isoin ongelma on sen hampurilaisen löytäminen. Vaikka ne molemmat ovat ihan ensimmäisenä, sivusto on todella epälooginen ja hankala. Ja kaksi hampurilaista on todella epäloogista, en edelleenkään muista, kumpaako tulisi klikata. Tämän takia helpompi mennä haulla.

Ja mobiilin epäloogisuudesta: ootko ikinä katsonut miltä se näyttää?
Ensin tulee iso harmaa boksi ja ne hampurilaiset. Mainos. Etsi katiskaska. Mainos. Sitten on jotain joskus julkaistua. Kaksi mainosta. Uusimat faqit. Mainos. Uusimmat podcastit. Mainos. Lopussa on selvitys siitä, mikä Katiska on, mutta se tekstiosuus hukkuu mainoksiin.

Ja sitä puhelinaika-linkkiä saa todella etsiä.

Jumppaa koko mobiili uusiksi :joy:

Kategoriarakennekaan ei ole niin ongelmallinen kuin tuo mobiiliversion ymmärrettävyys. Oon lukenut Katiskaa 1,5 vuotta enkä meinaa löytää haluamaani, vaikka tiedän mitä etsin.

Tämä esimerkiksi olisi hyvä aloitus / paikka jonne klikkaa itsensä ensimmäiseksi. Linkin nimi on koira-asia. Ei tule kovin helposti valittua, koska nimi ei kerro juuri mitään. Aloita täältä olisi parempi :sweat_smile:

Mun mielestä hampurilainen on hyvä ja tarpeellinen, tosin yksi riittäisi. Ja sinne yhteen vähemmän vaihtoehtoja selkeämmillä otsikoilla.
Hakukenttiäkin on tällä hetkellä kaksi.

Tämäkin voisi toimia, mutta silloin erityisesti etusivun tulisi kertoa selkeästi (ja rajatusti) mitä kaikkea Katiska sisältää. Mikä sen pointti on. Ja hävittää/lyhentää siitä etusivulta ne “uusimmat” listaukset.

Sinä ja vissiin kaksi muuta käyttää sitten valikoita. Ottaen huomioon, että ne esittävät nytkin vain ja ainoastaan äärimmäiset yläkategoriat (tai mitkä haluan ihmisten löytävän), niin en ihan ymmärrä miksi käytät :wink:

Otetaan kuvakaappaus, niin puhutaan koko ajan samasta asiasta:

Kaksi hampurilaista, molemmat suoraan näkyvissä. Molemmat noudattavat yleistä muotoilustandardia, joka on käytössä aika kiljuunalla sivustolla:

  • ns. päävalikko isommalla ja vasemmalla
  • brändi/yritysvalikko oikealla ja pienemmällä

Minusta molemmat löytyvät aika helposti. Se on sitten oma juttunsa jos/kun ei muista kumpi on kumpi. Ja nyt aletaan pääsemään aiheeseen miksi hampurilainen on niin surkea käytettävyydeltään:

  • niistä ei todellakaan näe mitä valikoita ne ovat
  • niissä ei näe valikkorakennetta yhdellä silmäyksellä
  • sijainti pitäisi olla alhaalla, mutta sitä ei vissiin kukaan tee kuitenkaan niin, koska ihmiset eivät näkisi hampurilaista ruudun alareunasta

Osa poistaa kakkosvalikon mobiileilta, mutta se on mielenkiintoinen ratkaisu, kun noin 80 - 90 prosenttia liikenteestä on mobiileja. Ja nyt tulee se inhorealistinen fakta vastaan: googlebot selaa saittia kuin mobiili, ja estää Googlelta näkyvyys linkkeihin on ihan pahuksen huonoa politiikkaa.

Näin näkyy päävalikko:

Koska käytössä ei ole ollut enää pidempään aikaan valikoiden kategorisoitua rakennetta, niin ainoat missä ei tiedä mitä alla on, ovat blogi ja kauppa. Ne vaatisivat erillisen tökkäisyn paljastaakseen salansa, ja toisen perään kun ei tulisikaan näkyviin sitä mitä haluaa.

Tabletilla näkyy näin:

Paljon infirmatiivisempaa, ja vaikka kakkosvalikko vaipuu hampurilaiseksi, niin silti valikon käytettävyys toimii.

Toimii siis siltä osin, että valikoissa on mitään hyödyllistä. Nythän itse sisällössä ei menusta pääse kuin faq-osioiden etusivulle ja sieltä joutuu sitten surffailen etsimään jotain.

Itseasiassa kategorioiden näkyminen aiheutti enemmän vinkumista. Mikä mielenkiintoista, niin välittömät poistumiset vähenivät huomattavasti sen jälkeen kun piilotin ne valikoista.

Saattaa olla. Informatiivisten nimien ja opastusten kirjoittaminen on ihan päättömän työlästä. Siksi niin monet tekevät kuten minä: keksivät nopeasti jotain ja eteenpäin :rofl:

Noin 90 prossaa poistuu välittömästi linkattuaan itsensä tuolle sivulle. Kourallisen kyselyjen perusteella siksi, että eivät tiedä minne jatkaisivat sieltä. Ja tässä sitten ollaankin lähellä sitä tilannetta, että piilotetaan kaikki kategoriat.

Sanakirjan voikin poistaa valikoista. Mutta mitään muuta sieltä ei voi poistaa. Ja jos et tosiaankaan löydä puhelinaikaa valikon ensimmäisestä kohdasta, niin en ihan tiedä miten sen saisi helpommin löytyväksi :upside_down_face:

Tämä on mielenkiintoista. FAQ:n rakentavassa palikassa oli oma hakunsa ja sehän oli ihan aivokuollut etsiessään vain siitä osiosta, jossa oltiin. Joten sen esittäminen on estetty CSS:llä ja sitä estoa pitäisi kaikkien selaimien noudattaa, paitsi:

  • ikivanha IE
  • jos käytetään omaa CSS:ää

Minä en ole löytänyt mistään kahta hakukenttää. Etusivulta kylläkin, jossa on normi yläbannerin suurennuslasi ja sitten toinen tekstin joukossa, mutta niin kuuluukin.

Mitä vehjettä käytät?

Niinhän sen pitäisi. Mutta tässä päästään osaksi laiskuuteen, osaksi muuhun… Tiedätkö mikä on jokaisen sivuston vähiten käyty sivu? Jep, etusivu. Paitsi boteille, jotka vilkaisevat aina ensimmäiseksi etusivun ja siksi sinne piilotetaankin uusimpien julkaisujen linkit (joka on tietysti turhaa, jos/kun julkaisutahti on hidas).

Koska viimeksi kävit Wikipedian etusivulla? En väitä, että Wikipedian toimintatapa olisi oikea tai edes järkevä, mutta tuohon ollaan menossa. Aivan samoin kuin verkkokaupat käyttävät etusivua tuotteiden listaamiseen.

Joten yksi vaihtoehto olisi kopioida kauppojen tekniikkaa. Laittaa sivuston idea lauseen taakse ja enemmän saa linkillä, ja loppu etusivusta olisi vain juttuarkiston esittelyä.

Mutta jämähdän vielä tuohon ajatukseesi valikon yksinkertaistamisesta. Jos jätän sinne vaikka vain kaupan sisäänheiton sekä tekstiosion, niin mihin enää tarvitaan valikkoa ylipäätään? Silloin sen saisi karsia kokonaan pois, vai mitä?

Se harmaa boksi odottaa säätöä. Ylipäätään koko yläbannerin alue on aivan perseestä. Otin aikoinaan sen täysin turhan bannerikuvan pois ja heti alkoi kauhea valittaminen kuinka tylsäksi sivuston ulkonäkö muuttui. Ongelma on sen säätymisessä kaikki mahdollisiin kuvakokoihin niin, että sivuston muu asemointi ei missään nimessä muutu, koska kuukkeli tykkää siitä niin pirun pahaa.

Mainokset maksaa sivuston ja mahdollistaa mulle puhelinaikojen hintojen dumppaamisen. Voin ottaa mainokset pois, mutta silloin puhelinajat kallistuvat yli sataseen. Paitsi että se riitä, koska hinnan noustessa buukkaukset vähenevät.

Mutta joo, ne ovat syvältä. Varsinkin kun niiden paikkaan ja määrään ei pysty nykyisellään edes vaikuttamaan. On se teknisesti mahdollista kuitenkin. Kysyin yhdeltä koodarilta hintaa moiselle ratkaisulle ja pyynti ole oli 1400 pplus alv. Juuei.

Sinne alimmas painuu se sisältö, joka desktopeissa on sivupalkeissa sekä alatunnisteessa. Ei niitä kukaan koskaan katsoa, joten mobiileilla varsinkin sivupalkkisisältö on turha. Alatunnisteet kamat on pakko olla ja yleensä ihmiset tietävät tarvitsemansa olevan siellä ja skrollaavat sormi savuten.

No, täytyy kypsytellä noita mainitsemiasi.

Toki sen kakkosvalikon saisi siirrettyä päävalikkoon. Se ei ole mikään temppu ja on helposti tehtävissä.

Hampurilaisten löytämisen vaikeudesta:
Vaikeus tulee koko mobiilin etusivun haastavuudesta. Läppärillä kun katsoo, kaikki on loogisilla paikoilla. Mobiili on pelkkä putki, jota alkaa skrollaamaan alaspäin, jonka takia ne hampurilaiset katoaa.
Paikoillaan pysyvä yläpalkki? Missä on hampurilainen. Oiskohan se mikä (mun mielestä) puuttuu…

Tätä oon ihmetellyt itsekin :joy: facebookissa on muutamaan otteeseen kysytty mistä puhelinajan voi varata ja kun olen mennyt Katiskasta linkkiä, oikean paikan löytyminen on ollut todella työlästä. Joten en osaa sanoa mikä olisi näkyvämpi paikka.

Pidä ne poissa :+1: tuolla aloituksessa mainitsit kategoriarakenteen haasteellisuuden, toi mun kommentti koski sitä (mobiili kaipaa ennemmin uusimista kuin kategoriat).
Katiskassa on niin paljon sisältöä ja niin laajasti, että varmasti on vaikeaa rakentaa loogista järjestystä.

Etusivulla nimenomaan. Ei mitenkään haitallista, mainitsin sen kommenttina loogisuuteen. Miksi kaksi?

Mobiilin etusivun kommenttien taustalla on

  • oma käyttäjäkokemus
  • vielä enempi ajatus siitä, että sä myyt tuotetta (puhelinaikaa), Katiskan avulla/kautta,
    jonka takia mietin sitä etusivun selkeyttä ja mitä siinä kannattaisi näkyä. Läppärillä etusivu ja kokonaisuus kertoo tarvittavan, mutta tuo mobiili… jos eksyisin mobiilietusivulle tuntematta Katiskaa entuudestaan, todennäköisesti poistuisin nopeasti.
    Etusivua ei lueta, se on totta.
    Mainosten välttämättömyyden ymmärrän. Ongelma on se, että sisältö katoaa niiden joukkoon.

Koira katkaisee mun ajatukset koko ajan, joten taitaa tää teksti kiertää kehää. Pointti: mobiili(etusivu) kaipaa uudelleen järjestelyä akuutimmin kuin kategoriat.

Palaan asiaan myöhemmin virkeämmille aivoilla, jos vielä onnistuisin muodostamaan jonkun hyödyllisen ajatuksen asiasta :woman_facepalming:

Se on asetuksissa yhden rastin takana. ihmiset tuppaa vihaamaan sitä, koska se vie tilaa pieneltä näytöltä. Mutta voisihan sitä kokeilla.

Yllytyksenä käyttää ylipäätään hakua. Ei siihen muuta perustetta ole.

Pitää tismalleen paikkaansa. Plus että mainoisten sijoittelussa ei ole mitään logiikan häivääkään. Ymmärrän toki Googlen ajattelun, että mainokset ovat tärkeämpää kuin sisältö, mutta hieman… strategisempi lähestyminen voisi olla toimivampi. Ehkä.

Tässä törmätään muuten sivustojien ylläpitäjien ahneuteen, minkä takia tuohon ei puututa: näyttökerrat tuovat suurimman osan mainostuloista. Aiemmin Google salli maksimissaan kolme mainosta, mutta nyt he itse päättävät mikä on sopiva määrä - ja laittavat sitten pari kertaa samaan mainoksen niin, että välissä ei ole kuin esim. lause tekstiä.

Ymmärrän pointin, mutta vastapointti on, että sitä käytetään niin harvoin, että suuremman hyödyn saisi, kun artikkelit olisivat niin, että niistä löytäisi uutta sisältöä helpommin.

Tokikaan noita ei saisi edes laittaa vastakkain.

Maanantaisin työpäivän jälkeen ei pitäisi enää yrittää ajatella mitään, tulee vaan kauhea päänsärky. Mutta jäin jumiin niihin hampurilaisiin ja löysin sen mikä mulle on epäloogista.

Mobiilisivuilla valikot ovat vasemmalla. Niin on Katiskankin mobiilissa (se valikko, jokka läppärillä näkyy yläpalkissa). Mutta myös oikealla on se valikko. Vaikka se on kooltaan pienempi, se on sijainniltaan ylempänä kuin se vasemman puoleinen. Siksi avaan sen oikeanpuoleisen ja ihmettelen kun en löydä haluamaani.

Sanoitko tuolla aikaisemmin, että ne voi laittaa yhteen? Jos voi, ääni sille. Palvelee muitakin sivuja kuin etusivua :wink:
Tai edes SelkoKatiska ja KatiskaPro sinne vasempaan valikkoon. Jos pystyy muokkaamaan vain mobiilin valikoita?

Ja nyt kun hiffasin, että se vasen valikko ei ole hampurilainen muualla kuin mobiilissa, en poistaisi siitä mitään.

Mutta johonkin valikkoon pitäisi lisätä vielä podcastit-linkki! :joy:

Se etusivun alempi haku on ehkäpä aika turha, koska se on kahden mainoksen välissä niin, ettei sitä oikein edes näe.

Ymmärsinkö oikein, että jos esimerkiksi “koira-asia” otsikon laittaa avaamaan uuden valikon samalla lailla kuin “blogahtavat”, niin jengi ahdistuu ja poistuu sivustolta?

Ehkä ne, jotka haluavat perehtyä tiettyyn aiheeseen? Toki siinäkin auttaa haku, jonka kautta yhtä lailla pääsee näkemään, mitä kaikkea haluttuun asiaan liittyvää löytyy.
Ja ehkä ne, joilla ei ole vielä selkeää ajatusta siitä, mitä pitäisi hakea?

Välihuomautuksena. Nyt muistan taas mikä noissa perkeleen hampurilaisaterioissa eniten mätti. Valikon ylempi taso ei voi olla otsikkona, jota klikkaamalla aukeaa sen alla olevat. Se on pakko olla aito linkki jonnekin ja alla olevat saa näkyviin vain jos tarkkuusklikkaa sitä nuolta rivin päässä.

Alan ollan vakaasti sitä mieltä, että estän ylipäätään koko hampurilaisen ja pakotan norminavin kapeillekin ruuduille.

2 Likes

Tuuppaan nyt kaikki yhden pääkategorian alle ja jaan sieltä sitten hieman kootummiksi alueiksi. Saattaa helpottaa suunnistamista, saattaa olla helpottamatta, kun tekniikkaa se hieman jelppaa. Kun se urakka on valmis (tänään, noin puolet on jo tehty), niin sitten voi miettiä uudestaan valikoiden rakennetta ja layoutia.

Silti ajatuksia saa heittää.

1 Like

Osioiden säätö on kesken, mutta vaihdoin ulkonäön. Simppelimpi, paljon. Näyttäisi olevan aika paljon nopeammin latautuva.

Vasta perussäädöt tehtynä ja säätelen sitä mukaa kuin hommia tulee vastaan – kuten podcastien vakioartikkelikuva, joka on aaaaivan liian iso eikä sen resoluutio kestä sitä.

Nyt on sitten pakko tehdä etusivu uusiksi, mutta tänään ei enää jaksa.

Jos tulee ajatuksia uudesta ulkonäöstä, niin kannattaa kertoa nyt. Ihan siksi, että tämä muutosinto on palamassa loppuun yhtä nopeasti kuin mitä selkä kipeytyy.

Hetki piti seikkailla ennen kuin muutokset löytyi. Uusi hampurilainen on hyvä. Tosin tulee näkyviin vasta kun on artikkelissa :thinking:
Eli kun on päässyt etusivulta askeleen eteenpäin, näkyvissä on yhä kaksi vanhaa hampurilaista…

Tuon Faq-keskuksen nimen muuttaisin. Artikkelit? Kun sen alla on kaikki, nimi ei ole kovin osuva :sweat_smile:

Tuo sivu tulee sulta selaimen cachestä. Reload voisi auttaa.

Työlistalle:

  • haku on sekaisin, se täytyy indeksoida uudestaan
  • kategorioiden kuvaukset näkyy valikoissa (tämä on eka vastaantullut teema, joka käyttää niitä)

Mielenkiintoista, mutta ei hauskaa. iPadin Safari vaatii kaksi tökkäystä, että linkki aukeaa.

Mulla vaati niin pädissä kuin luurissakin, että sammutin selaimen ennenkuin se suostui lataamaan oikean version.

Wau, se auttoi :joy: miten tää on mahdollista? En ymmärrä interwebbiä.

Interwebbi on ihmeellinen :wink:

Lyhyt opastus miten webbisivut näkyvät omassa vehkeessä.

Aivan jokainen sivu on palapeli ja joka kerran kun lataat vaikka jonkun Katiskan sivun, niin jokainen logo, valikko, sivupalkit, otsikot, tekstit jne haetaan yksi kerrallaan ja läimitään yhteen. Se vie aikaa ja sivun eri osasista sitten riippuu meneekö siihen vähemmän vai enemmän aikaa.

Sitten kaikki siirretään webbiserveriltä netin yli sinulle. Ja siihen menee aikaa.

Nyt tulee kuvioihin välimuistit, joita myös nimellä cache kutsutaan. Siihen on olemassa useampikin eri tekniikka, mutta perusidea on, että tehdään valmiiksi kopio koko sivusta odottamaan, että joku haluaa nähdä sen. Silloin ei tarvitse odottaa sitä leikkaa, liimaa ja kokoa vaihetta.

Mutta tuossakin joudutaan kaikki siirtämään netin yli ja se vie aikaa. Joten käytössä on toinen välimuisti ja se on selain. Eli puhelimesi, tablettisi tai tietokoneesi. Sinne nimittäin tallennetaan jokaiselta käymältäsi sivulta vakiotavarat, jotka ovat aina samoja sillä sivustolla – kuten logot, ikonit, fontit ja ne ohjeet jotka kertovat miten sivut näytetään (paperiajatuksella taitto, mukaanlukien värit jne).

Kun ne ovat valmiina laitteella, niin silloin noita ei tarvitse siirtää joka hemmetin kerta, vaan riittää, että siirretään vain tekstit tai uudet kuvat, jos sellaisia on.

Kyllä. Jokainen sivusto tallentaa sinun vehkeellesi omia juttujaan. Sen takia selain saattaa viedä uskomattomasti muistia.

Vaan jos kerta kaikki on jo valmiiksi rakennettu ja iso osa sisällöstä on laitteella valmiina odottamassa, niin mitäs sitten kun sisältö muuttuu, kuten vaikka nyt Katiskan ulkomuodossa? Se hoidetaan vähän samoin kuin elintarvikkeissakin, eli jokaisella osalla on parasta ennen päiväys. Vanhenemisaika sitten riippuu sivustosta, mutta yleensä selvästi muuttumattomilla asioilla, kuten logoilla, fonteilla jne. on vuoden mittainen parasta ennen päiväys, ja muilla osilla sitten lyhyempi.

Kun avaat jonkun sivun, niin selain pyytää webserveriltä päivitetyn osa, JOS se parasta ennen päiväys on tullut vastaan. Jos käyttöaikaa on jäljellä, niin otetaan vastaan vain tuore osa. Ja nyt päästään siihen miksi jouduit lataamaan sivun uudestaan. Koska kuvilla ja sillä miten sivun ulkonäkö on taitettu on pitkä bästa före datumet, niin selain oli ihan tyytyväinen pelkkään tekstiosaan ja jätti täysin huomiotta se, että serveri ujosti yritti kertoa, että olisi täällä tuoreempaakin saatavilla – ja siksi sait vanhan ulkonäön.

Kun latasit sivun uudestaan, niin selain suostui, vastentahtoisesti kylläkin, ottamaan vastaan muuttuneetkin asiat ja esitti sinulle sen minkä olin aiemmin pakertanut. Ja nyt se ovat tallessa laitteellasi ja taaskaan seuraavalla kerralla selain ei suostu ottamaan vastaan mitään muuta kuin sen minkä päiväys on mennyt vanhaksi.

Serveri voi vain ehdottaa selaimelle, mutta selain päättää mitä se huolii. Siksi en pysty pakottamaan yhtään laitetta näyttämään uusimman version – ja selainvalmistajat ovat tehneet systeeminsä sellaisiksi, että ne ovat kovin nirppanokkia muuttamaan yhtään mitään. Mobiilit ovat helpompia, koska useimmiten riittää, että painaa reloadia tai sammuttaa selaimen. Tuo on historiallista perua ajalta, jolloin mobiileissa oli melkoisen vähän tilaa, mutta valitettavasti ne ovat menossa samaan suuntaan kuin desktopeilla.

Aidompien tietokoneiden reload lataa uudestaan vain ja ainoastaan sen päiväyksiltään vanhentuneen asian. Jos halutaan, että päivitetään kaikki, niin Windowseissa joudutaan sitten painamaan esim. ctrl-F5 ja se sitten toimii tai ei – Firefoxissa ei toimi. Sen takia niin usein neuvotaan tyhjentämään selaimen välimuisti, jos jokin ei toimi.

Summa summarum: sivustot käyttävät sinun laitteesi muistia omien tavaroidensa säilyttämiseen, joita tarvitaan sivun rakentamiseen ja se tehdään siksi, että et vinkuisi kuinka hidas sivusto on :wink:

1 Like

Nyt ymmärrän, miksi sinne välimuistiin kiertyy niin paljon tavaraa :+1:

Kuitenkaan en ymmärrä sitä, että kun muutat Metan ulkonäköä, se muuttuu mulla automaattisesti. Miksi?
Metalle olen tallentanut pikakuvakkeen puhelimen näytölle, Katiskalle on pikavalinta nettiselaimessa. Vaikuttaako tämä?

Se johtuu ihan muista välimuistijutuista ja nyt upotaan hiukan syvemmälle tekniseen suohon.

Mitään sellaista, joka on aidosti muuttuvaa (puhutaan dynaamisesta sisällöstä) ei voida välimuistittaa. Sellaisia ovat esimerkiksi verkkokauppojen sisällöt, jotka liittyvät ostamiseen (ostoskori, kassa jne.) tai vaikka varastosaldoon. Jos ne menisivät välimuistiin, niin sitten seuraavalle asiakkaalle näkyisikin edellisen kassajutut.

Katiskan sisällöstä noin 95 % on välimuistissa tavalla tai toisella. Katiskan kaupan sisällöstä ehkä noin 2 % ja nekin ovat ulkonäköön liittyviä mitättömiä asioita.

Foorumit (ja mikä tahansa kommentointi) ovat dynaamisia (tai olisivat, jos olisi enemmän liikennettä…) joten niitä ei voida välimuistittaa. Jos ne menisivät cacheen, niin silloin näkyisi koko ajan vaan samat ketjut, Ulkonäköä voidaan välimuistittaa, ja niin tehdäänkin, mutta niissäkin ne parasta ennen päiväykset ovat paljon lyhyempiä, luokkaa minuutteja ja tunteja, Joten päiväykset ehtii mennä vanhaksi jo käyntiesi välissä.

Sitten on sellainen tekninen juttu kuin cookiet. Käytännössä aina kun asetetaan sellainen eväste, joka personoi sivuston toimintaa millä tahansa tavalla, niin välimuistit tipahtavat suurelta osin pois. Ihan siksi, että silloin oletetaan jotain aidostuí dynaamista ja vaihtuvaa sisältöä.

Teillä Katiskan jutut latautuvat nyt ottaen antaen kahdessa sekunnissa, koska ne tulevat raskaasti välimuistitettuina. Minä olen aina kirjautuneena Katiskaan ja minulla latausajat ovat pidempiä, koska kirjautumisen takia (jota seurataan cookiella) minulle tuleva sisältö ei ole välimuistitettua. Se edellinen teema oli hidas ja silloin kirjautuneella latausajat olivat sivusta riippuen 5 - 10 sekuntia.

Joten syy sille, että Metassa muutokset näkyvät (melkein) heti, johtuu siitä, että välimuisteja käytetään huomattavasti vähemmän ja eri tavalla. Se voidaan tehdä siksi, että foorumisofta ei oikeastaan tee sen kummallisempaa kuin ns. tavallisella sivustolla kommentointi eli muuta kuormitusta ja hidastusta on paljin vähemmän.

1 Like

Jaoin vastauksen kahtia, koska nyt siirrytään yleisemmälle tasolla. Tai sitten ei, En minä tiedä. Pointti on siinä, että menitte Katiskaan tai jonnekin muualle, niin ette koskaan tiedä näettekö ns. aidon tilanteen vai palan menneisyyttä.

Useimmiten sillä ei ole merkitystä, koska se muutos näkyy kuitenkin jossain vaiheessa ja muutetut asiat ovat vähäpätöisiä. Ainoastaan isot muutokset, eli ulkonäön tai sisällön rakenteen muuttaminen, ovat sellaisia, jossa voi tulla ongelmia.

Kuten vaikka Katiskassa tällä hetkellä, kun ilmoitan, että älkää pelästykö ulkomuotomuutosta ja kertokaa jos jokin ei toimi tai voisi olla paremmin – ja sitten kun menee sivustolle, niin mikään ei olekaan muuttunut. Se johtuu selaimen välimuisteista ja sivustolla ei ole minkäänlaista työkalua vaikuttaa siihen.

Ainoa vaihtoehto on ladata sivu uudelleen, vaikka sen on juuri aukaissut (koska ensimmäinen tuleekin isolta osin selaimen välimuistista, jos on aikajaksolla X käynyt aiemmin Katiskassa) tai pahimmassa tapauksessa täytyisi tyhjentää selaimen väliaikaistiedostot eli selaimen oma välimuisti.

Voisin laittaa bannerin sivun yläosaa ja vinkata asiaa, mutta se on aika turhaa, koska se näkyisi vain sellaisille, joilla välimuistit eivät kiusaa ja he, joiden pitäisi tyhjentää välimuisti, eivät näkisi sitä. Joten tämä on sellainen ei voi voittaa tilanne.

Miksi välimuisteja käytetään

Jos on ikää enemmän, niin muistaa modeemiajan. Silloin saattoi mennä helposti puolesta ,minuutista kauemmin ennenkuin sivu latautui. Johtui hitaista puhelinyhteyksistä, jonka takia siirtoajat olivat tolkuttumia. Sen takia yritettiin keksiä jokin ratkaisu, joka nopeuttaisi hiukan ja se oli sitten selainten välimuistit. Siirrettiin ensimmäisellä kerralla niin paljon kuin mahdollista vakiotavaraa valmiiksi odottamaan uusiokäyttöä, niin seuraavalla kerralla siirrettävää olisi vähemmän ja sivusisältö latautuisi nopeammin.

Samaa laastaria kuin jos koiralla on pakki pahasti sekaisin, niin ei muuteta ruokaa, vaan laitetaan kourakaupalla kuitua joukkoon.

Yhteydet ovat parantuneet, mutta samaan aikaan sivujen tekniikasta on tullut raskaampaa. Täytyy saada ihmeellisiä efektejä, liukumia, animaatioita ja muuta – joista suurin osa on totaalisen turhaa, mutta on sellaista joka saa teidät käyttäjät huokailemaan kuinka hieno joku sivusto on. Niiden tekemiseen tarvitaan useampi koodinpätkä (javascriptiä pääosin ja on ihan eri asia kuin pahamaineinen java) ja ne kaikki on ladattana käyttäjälle, ennenkuin sivusto alkaa “toimimaan”. Fontit tekevät sivustosta nätimmän, mutta joko nekin on ladattava laitteelle valmiiksi odottamaan tai haettava kerta toisensa jälkeen uudestaan ja uudestaan.

Katiskan aiemmin käyttämät fontit veivät melkein megan tilaa ja nyt kun luovuin niistä ja esitän vain Arialin, joka löytyy valmiina kaikilta, niin säästin muistitilaanne megan ja nopeutin latausaikaa sekunnilla, hiukan yli. Joten joka kerta kun päivittelette, että onpas hienoa typografiaa, niin se samainen sivusto syö puhelimen muistia megasta muutamaan. Sama juttu kaikkien hienojen ikonien kanssa.

Siis: vaikka yhteydet paranevat, niin sivustojen tekniikka tulee yhtä lailla raskaammaksi ja välimuistit pitävät.

Sitten kuvioihin astuu Google. Yksikään julkisesti näkyvä sivusto ei pärjää ilman Googlea, se on fakta. Kun Google päättää mitä tahansa, joka vaikuttaa tai voi vaikuttaa hakutulossijoituksiin, niin sivustot tekevät sen . Googlella on ollut nyt jonkun aikaa tähtäimessä latausajat ja varsinkin mobiileilla.

Kukaanhan ei tarkkaan tiedä miten Google rankkaa sivustot. Heidän julkisesti ilmoittamansa mukaan samankaitaisessa sisällössä voittaa nopeampi, jos latausajat ovat yli 7 sekuntia ja käytännössä häviää hakutuloksista yli 12 sekunnilla. Samaan aikaan Google kuitenkin antaa ymmärtää, että nopeus on kriittinen tekijä hakukonesijoituksissa.

Siitä on sitten seurannut se, että kun ennen viriteltiin kuin mopoja, eli että ylipäätään saisi jotain tehoa eikä vaan pelkkää ääntä, niin nyt ollaan siirrytty formulamaailmaan, ja nipistellään millisekunteja (ja samaan aikaan on unohtunut, että silmänräpäys on lyhyin merkityksellinen asia ja mobiiliverkon hitaus rajoittaa enemmän kuin sivuston tekniikka).

Yksi niistä virityspalikoista on sitten välimuistit ja niiden aggressiivinen käyttö. Ja koko ajan perusongelma on siinä, että sivustoilla on liikaa tauhkaa (ja koodarit eivät enää edes yritä optimoida omia tekemisiään).

Mikäs minä olen heittämään ensimmäistä kiveä. Minulla on käytössä neljä erilaista tapaa välimuistittaa ja koko ajan perussyy on/oli se, että Katiskan sivustotekniikka oli niin auttamattoman hidasta.

Eli tein samaa kuin suolisto-oireisilla koirilla, kun aletaan vaihtamaan kuivamuonasta toiseen, että saataisiin parempaa – ja aidosti mennään vaan koko ajan syvemmälle suohon.

Muutokset ovat kuitenkin vaarallisia. Nyt Katiskassa on välittömien poistumisten määrä (minun seurannassani alle 15 sekuntia sivulla) tuplaantunut, mutta se toki saattaa johtua vain siitä, että huutelin muutoksesta Facessa ja jengi käy vain vilkaisemassa.

Se saattaa johtua myös Oikeutta eläimille komppaajien kohtuullisen rajussa minuun kohdustuvasta maalittamisesta (kyllä, käytän termiä maalittaminen aivan oikeassa merkityksessä), jonka takia ylipäätään kävijämäärät niiasivat. Ei suurta merkitystä ja ne palautuvat,

Mutta se saattaa johtua myös muutoksesta itsestään, koska niin on käynyt aina ennenkin. Ihminen on hankala eläin - pitäisi muuttua muuttumatta :joy:

1 Like

Nyt on selkä siinä kunnossa, plus lakkaa mielenkiinto, joten Katiskan remppa jää hetkeksi tauolle.

Tehtyjä:

  • koko teema vaihtui (joka ei oikeastaan näy muualla kuin sivuilla (ehdot, tietoturva jne)
  • koko sisältö löytyy samasta rakenteesta, eli webinaarit ja podcastit siirtyivät (ne joutui kaikki tekemään yksitellen käsin ja jokaisessa kolme vaihetta; aivan perseestä)
  • artikkelien tagit toimivat (nyt niitä pitäisi vaan lisätä…)
  • siirsin kylmänrauhallisesti osiot etusivulle (ja jätin piittaamatta ehdotuksista sen rakenteesta :wink: )

Auki:

  • no ne perkeleen tagit
  • uudelleenohjaukset tarkastamatta
  • sisältöä lisää

Kysymysmerkkejä:

  • kaikki muut ovat aiheiden mukaan, mutta webinaarit ja podcastit artikkelimuodon mukaan; webinaarien kohdalle en ole varma tuon järkevyydestä, mutta podcastit on hiukan poikkeus
  • joku oleellinen juttu, joka karkasi just mielestä; olkoot, menen ottamaan hevoset sisälle