ūüĆź Karttamerkinn√§t

Kun esittelee paikkoja, siis maailmalla tai luonnossa, niin olisi ihan mielenkiintoista tiet√§√§ miss√§ moinen ihme sijaitsee. Useimmat ns. hoidetut vaellus- ja retkeilykohteet, kuten muutkin n√§ht√§vyydet ja jopa kaupat l√∂ytyv√§t webist√§, joten saa (jopa olisi pakonomaisen suositeltavaa) linkitt√§√§ niiden omille sivuille ‚ÄĒ ainakin sellaisille, josta l√∂ytyy ajo-ohjeet.

Yksi vaihtoehto tuolle olisi ihan vaan koordinaattien linkittäminen. Esimerkiksi näin:

60.377935¬įN, 24.274141¬įE

Tuon saa kopypeistattua käytännössä mihin tahansa karttaohjelmaan. Sen saa muutettua GPS-koordinaateiksi ihan vaan ottamalla astemerkin ja ilmansuunnan pois, mutta jokainen minun käyttämäni syö tuonkin. Mutta tällainenkin tietysti toimii 60.3789749, 24.2738292

Minä voisin tietysti käyttää Kartasto-appin omaa jakoa, mutta siitä ei sinällään ole iloa muille, ja suoraan sanottuna minulla mättää eniten se, että linkki ohjaa kaupallisen yrityksen sivustolle:

• EDIT: minulle linkki tarjosi tyhj√§n karttasivun

Google Maps tarjoaa toisenkin tavan:

97HF+HF4 Vihti

Sen saa kun klikkaa kohdetta ja saa koordinaatit. Käyttäjä sitten liittää tuon kartan hakuun. En tiedä ymmärtääkö tuota mikään muu kuin Google Maps.

Helpoin tapa on tietysti pyytää Google Mapsiltä jaettava linkki:

Googlen tarjoama upotus toimii myös:

Ei ole muuten mikään pakko käyttää kaupallisia appeja, jos haluaa selailla maastokarttoja. Se data on nimittäin ilmaista julkishallinnon tuottamaa. Appit vain tarjoavat saman tiedon ehkä einen helpommin käytettävässä muodossa, plus muutaman muun tuunauksen, kuten reittien tallentamisen.

Selailua varten voi suunnistaa alla olevaan osoitteeseen ja ihan ensimm√§iseksi rekister√∂ity√§ ‚ÄĒ se on nimitt√§in ainoa tapa, jolla saa tallennettua mm. k√§ytt√§m√§ns√§ n√§kym√§n.

Kannattaa tutustua perustoimintoihin, kuten karttatasojen käyttöön, jolloin saa mm. reittejä ja laavuja näkyviin. Ja jos nimenomaan haluaa vilkuilla maastokarttaa, niin ensimmäiseksi lienee syytä vaihtaa näkymäksi… maastokartta.

Pääkslahden saisi Paikkatietoikkunan kautta linkittymään näin:

• EDIT: vaati minulla, ett√§ vaihtoi erikseen maastotietokartaksi, muutoin n√§kyi vain valkoinen karttapohja; sivuston t√∂ppi vai Safarin kiukuttelua?

Puhtaasti foorumin tekniikkaa ja kuormaa ajatellen fiksuin tapa olisi ottaa screenshot sopivasta karttaosasta ja liittää mukaan koordinaatit. Se ei vain ole kovinkaan käyttäjäystävällinen niissä tapauksissa, että joku oikeasti haluaa selailla aluetta.

Jos haluaa otsikossa kertoa, että aloituksessa on karttalinkki, niin voi laittaa esimerkiksi tämän otsikon alkuun: :globe_with_meridians:. Silloin siinä näkyy tuollainen maapallo, kuten tämän otsikon edessä.

Se on kuitenkin informatiivinen kun aloituksen otsikon näkee, eikä sillä voi tehdä hakuja. Fiksumpi tapa lienee rauhoittaa tagi gps aloituksiin, joissa on karttalinkki.

Jos jollekin tuli deja vu olo, että on nähnyt tämän postauksen, niin se saattaa johtua siitä, että ketju on aikaisemmin postattu. Silloin se oli ilmoitus ohjeineen foorumille sisäänrakennetusta kartasta.

Otin sen pois käytöstä. Joten mennään manuaalisesti.

Poiston syy oli niin simppeli, että se näytti osoitteet väärään paikkaan noudattamatta mm. katunumerointia.

1 Like