Karppaajan hiilaripöhö ja virtsaaminen

Facebookissa todettiin:

En tiedä onko suoraan koiraan verrannollinen, mutta itse kun välillä karppailen, pissalla saa juosta yhtenään ja paino putoaa muutamassa päivässä kiloja pelkästään pissimällä :smile: Hiilaripöhö häviää :+1:

Vastasin ensin lyhyesti:

Siihen ei ole sitoutuneena tuollaista määrää vettä. Se homma hoituu yhdellä kusikerralla.

Siksi toiseksi hiilaripöhö on mahdollinen vain hoikilla.

Asiaa hieman epäiltiin:

No jostain ne kilot lähtee mulla. Ei kuitenkaan valitettavasti läskistä noin pian :smile: Ruokamäärät on kutakuinkin samat, ellei jopa säännöllisyyden vuoksi isommatkin.

Vastasin hieman pidemmällä kaavalla:

Niin lähteekin. Minulla on vissiin ennätys 2,5 kiloa vuorokaudessa. Ja tuo korjattiin hiilareilla.

Ei nestetasapaino, tai pöhö, ole kiinni hiilareista. Tai on se yksi tekijä, mutta vähäisin.

Se tulee sukupuolesta riippumatta

• elektrolyytteistä (puute tai liika-annos, joka johtaa sitten puutteeseen)
  • juomismäärästä
  • lisäravinneprotskuista
  • suoliston sisällön määrästä ylipäätään
  • kuidun osuudesta
  • omasta rasvaprosentista

Ja teillä naisilla vahva tekijä on hormonitoiminta — jonka takia tämä aihe on niin vahvasti sukupuolittunut.

Kun nuo kaikki yhdistetään, niin ollaan tilanteessa, että useimmiten heilurissa pöhö/kuseminen/kuivuminen on laihduttava nainen, joka kuntoilee, juo ohjeiden mukaan riittävästi ja käyttää enemmän tai vähemmän lisäravinteita (joko tehostaakseen laihtumista tai lisätäkseen lihasanaboliaa).

Mutta syy kaadetaan sinänsä viattoman hiilihydraatin niskaan, koska unohdetaan tai ei tiedetä, että proteiiniaineenvaihdunta sitoo enemmän nestettä :wink:

Ja mitä tulee nimenomaan karppiin, niin se pissattaa kolmesta syystä:

• proteiinien määrä nousee liiaksi
  • rasvan lisääntynyt käyttö lisää nestetuottoa
  • ruoka-aineissa on enemmän vettä
  • oma lihaksisto alkaa purkautumaan ja siitä vapautuu vettä

Kyllä. Olen historiani takia vahva kokemusasiantuntijja aiheessa nestetasapaino ja painoheittelyt.

Se, että missä kohtaa kenelläkin on ne kipupisteet ja varsinainen korjattava asia, sitten vaihteleekin. Mutta lähes aina ongelman ydin löytyy aiheesta saatu nestemäärä, ei hiilari- tai sokerimääristä.

Tai että suola sitoisi nestettä — se aiheuttaa elektrolyyttien ylimäärän takia lisääntynyttä virtsaamista, kun se yliannos huudellaan pois, ja kun se kierto häiriintyy, niin koetaan turvotusta; se ei kuitenkaan tarkoita, että suola itsessään varastoi vettä, vaan että elimistö pyrkii laimentamaan akuutisti syödyn suolomäärän, ettei kuoltaisi.

Ja loppuun sellainen kannustava artikkelikuva:

1 Like