Käräjäoikeus hylkäsi leikkuupuimurin kuljettajan syytteet

Kun maanviljelijä kuskaa koko tien levyistä puimuriaan rikkoen tieliikennelakia ja olematta huolellinen ja noudattamatta varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi, koska leikkupöydän siirtämisestä olisi ollut vaivaa ja autoilija kuolee kolarissa, niin maanviljelijä ei saa rangaistusta kuolemantuottamuksesta, koska hänellä oli syy olettaa, että kaikki muut noudattavat liikennesääntöjä ja muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta sekä varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Sai hän silti sakot tieliikennelain rikkomista, koska kuljetti tietä leveämpää konetta.

Kun rekkakuski ajaa valtatietä pientä ylinopeutta, ja vasemmalta kolmion takaa paukauttaa kakaran ohjaama auto eteen, niin rekkakuski saa tuomion kuolemantuottamuksesta, koska hän oli rikkonut tieliikennelakia ylinopeudellaan ja hänen olisi pitänyt ennakoida tilanne, että muut tielläliikkujat eivät noudata tieliikennelakia.

Siis eihän tämä näin voi mennä :flushed:

1 Like

Mä en ymmärrä tätä:
“Päätöksen mukaan puimurinkuljettajalla on ollut oikeus luottaa siihen, että muut tien käyttäjät noudattavat liikennesääntöjä ja muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta sekä varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.”

Mitä liikennesääntöjä se autokuski on jättänyt noudattamatta? Missä on liikennesääntö sille, että vastaan saattaa tulla ajoneuvo joka tukkii koko tien? Eikö muillakin ole oikeus luottaa siihen, että muut noudattavat olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta vaikka sillä, ettei tuki koko tietä?

Mä oon ihan ok sen kanssa, että kuskia ei tuomittu kuolemantuottamuksesta. Mutta toi päätös pitäisi tuomita, ihan höpöhöpöä.

Mä en luota siihen, että muut noudattaisivat lakeja ja sääntöjä liikenteessä, vaikka käräjäoikeus onkin sitä mieltä, että siihen on oikeus. Ikinä ei pitäisi olettaa mitään, jonkun mutkan takaa kuitenkin rysäyttää joku urpo alle tai kylkeen.