Kapselikoneet ja kahvi

Kahvikapselikoneet – uhka vai mahdollisuus?

Uhka varmaan, jos vertaa hyvälaatuiseen suodatinkahviin – paitsi että olen jo vuosia juonut pikakahvia. Mahdollisuus varmaan silloin, jos/kun juoma-automaattien kahvisekoitusvalikoima maistuu. Niissä on itseasiassa ihan hyviä vaihtoehtoja.

Jos kallistuu kapselikoneeseen, niin mikä olisi järkevä tai edes jollain tavalla hyvä merkki, ja miksi? Minulle oli snadi yllätys se, että jokainen merkki haluaa ihan ikiomaa kapselimalliaan. Entä onko kapseleiden makujen suhteen paljonkin eroja?

Halvimmissa ei voi ymmärtääkseni säätää vesimäärää. Hiukan enemmän euroja pinoon, niin saa mekaanisen juoman pituuden säädön. Sitten kun hinta nousee tuosta, niin säätö onkin hipaisulla ja vesisäiliö vetää litran.

Vesisäiliön kokoa en osaa pitää merkityksellisenä, mutta juoman koko ihmetyttää. Eikös yksi kapseli halua aina saman määrän vettä ja jos halutaan iso muki tai pitkä lasi, niin sitten tulee laihaa? Vai ladataanko noita kapseleita enemmän sisälle ja kone sitten arpoo montako se haluaa käyttää?

1 Like

Minulla on ollut Pauligin kapselimasiina viitisen vuotta.
Säännöllisen epäsäännöllisellä käytöllä.
Se on iso ja kolho verrattuna johonkin nespresson koneeseen.
Koneessa saa valita joko ison tai pienen kupin, mutta iso merkitsee mielestäni sitä, että se on laihaa, koska koneeseen laitetaan kuitenkin yksi kapseli kerrallaan. Ja näin minusta se on myös muunkin merkkisissä laitteissa.
Olen muuten ostanut Lidlistä niitä kapseleita jotka on jotain ihan eri kuin Pauligin omat. Toimii kyllä.
Saa myös maitokapseleita ( joita en muuten ymmärtänyt), teetä ja kaakaota.

Hitto… Unohdin jo mitä kysyttiin :joy:.
Mutta jos haluat vahvaa niin hanki espresso kapseleita ja jos haluat ison mukillisen niin laitat usemman kapselin.

Miten muuten kävi sen mutteripannun jonka laitoit astianpesukoneeseen? Saitko sen elvytettyä?

Piloillehan se meni. Mutta löysin paremman ylläripylläri Ikeasta. Terästä eikä piittaa mistään. Hiukan hankalampi kylläkin, koska on pyöreä.

Kapselikoneet kokeiltu ja kannattaa toki kokeilla. Niistä tulee hirveä määrä roskaa, jos juo paljon kahvia. Eikä se maku mitenkään erityisen hyvä ole.

Laita vielä hiukan enemmän euroja, niin saat oman kahviautomaatin, josta saa erikoiskahvejakin. Suosittelen merkkiä Jura. Jauhaa kahvin pavuista (Presidentin tumma on tosi hyvä) ja löytyy puhdistusohjelmat sekä suodattimet vedelle. Hinnat lähtee 570 eurosta aina lähemmäs 3000 euroon.

1 Like

@JenniP tuo on varmasti yksi parhaista!
Katselin kerran Stockalla esittelyä, mutta minulle se olisi aika turha hankinta, koska en nyt kuitenkaan ole niin fanaattinen kahvinjuoja.

Siksi minulle riittää tuo kapselikone.

Erikoiskahveja saa ihan oikealta ammatillaiselta eli baristalta kahvilasta.

En nyt jaksa huolestua roskasta jota nuo kapselit tuottavat.

Apua, en nyt siis halua vähätellä tuota muoviroskan määrää, mutta kun yksin käytän satunnaisesti, niin se ei ole niin mittavaa. Sitä halusin sanoa ja tarkoittaa :blush:.

Meillä on taatusti erilainen käsitys ilmaisusta “hiukan enemmän” :laughing:

Ei ole Vihdissä vaihtoehto. Matkaa lähimmän baristan luokse on 40 km suunta…

1 Like

Ei kai? :rofl: Jos halvimmillaan kapselikoneen sai 20 eurolla käytettynä (niin pahaa kahvia!) ja toi oli “tarjouksessa” vajaa 800 euroa. Mutta alan arvostaa hyvää kahvia. Ja mulla on pari muuttujaa kotona enkä siksi itkupotkuraivareiden kanssa lähde kahvilaan. Tyypit alkaa painaakin jo sen verran, ettei miun tenniskyynärpää parane ikinä.

1 Like

Juu, tiedän.
Mutta vastaukseni liittyi tuohon, että tuon juran ostaminen ei ole järkevää minulle, että jos kolmesti vuodessa eksyn oikeaan kahvilaan juomaan erikoiskahvin ja muun ajan pärjään kapselikoneella ja tavallisella suodatinkahvilla töissä ( eikä sieläkään edes kerkeä juomaan).
Mulla ei ole edes ikean mutteripannua koska en edes tiedä miten se toimii…
Ja mulle riittää, useimmiten noi sin kaffepaussit.

Siksi miulle sopii toi kapselikone.

1 Like

Meillä on nyt Nespresson kone maidonvaahdottimella, eli yhdellä napinpainalluksella kahvi kapselista ja maito säiliöstä. Juon kahvia kotona max yhden kupin päivässä, siihen just passeli. Niitä kapseleita on erilaisia, tai siis päällepäin sama koko, mutta sitten niissä lukee että lungo tai espresso. Kapselit menee metallinkeräykseen. Jos joisin kotona enemmän kahvia, tai meillä kävisi usein ihmisiä kylässä, en varmaan tuon kanssa pelaisi vaan hommasin perinteisen keittimen. Hintaa mun lattelle tulee 41 senttiä kahvista ja mitäköhän se desi maitoa sitten olisi siihen päälle, kone maksoi kai pari sataa. Kapseleita saa netistä tilaamalla, pk-seudulla taitaa olla kaksi myymälää mistä voi hakea paikan päältä, eli vähän pitää aina ennakoida. Nyt jos ostaisin nespresson koneen, ostaisin sellaisen mihin menee vertuo-kapselit, niissä on enemmän valinnanvaraa ja enemmän pitkiä kahveja. Mutta jos olisin hommaamassa ekaa kapselikonetta, ostaisin varmaan parin kympin dolce guston ja testailisin onko se konsepti ylipäätään mua varten. Joskus niitä saa kaupasta kylkiäisenä kun ostaa tarpeeksi monta pakettia kahvikapseleita.

1 Like

Jos käyttää jo pikakahvia muutenkin, niin kapselikoneet on ajallisesti askel taaksepäin. Vievät siis enemmän aikaa.

Meillä kahvia juodaan n. 5-10 kuppia päivässä (1-2 henkilöä). Säiliöön pitää lisätä vettä 1-2 kertaa päivä ja papuja pari kertaa viikossa. Porot ja puhdistusvesi pitää tyhjennellä noin joka toinen päivä koneesta pois. Ilmoittaa, kun vesi on loppu tai pitää puhdistaa. Ilmoittaa myös, kun vedensuodatin pitää vaihtaa, tai koneen tulee ajaa pesuohjelma (pesuaine lisätään laitteeseen).

Kapselikoneeseen sai olla vettä laittamassa vähän väliä ja niitä kapselinraatoja, jotka oli muovia Paulig cupsolossa, alko roskikset täyttyy. Eikä se puhdistustoiminto ollut vakuuttava. Varmasti vähän kahvia nauttivalle ok hankinta.

Aikahukasta en ole niin vakuuttunut – toki, en puhu kapseleiden suhteen kokemuksesta. Mutta ei se vedenkeitinkään ihan sekunneissa vettä kiehauta ja mikrossa kupillinen vie 2 minuuttia.

Jaa, sitte on hidas vedenkeitin kaiken lisäks. :face_with_hand_over_mouth:

Mutta kapselikone käynnistetään, se valuttaa vettä, laitetaan kapseli (aukaistaan käärö), valutetaan kahvi, otetaan kapseli pois ja roskiin, valutetaan vesi (kahvikuppi sivuun toki tässä vaiheessa eikä tarvii tehä, jos ottaa toisen kahvin). Sitte nautitaan kahvi.

Nyt pääsee käynnistämällä kone ja painamalla yhtä nappia aika pitkälle.
Siis kahviautomaatilla. Ja cupsolo oli tommonen käyttää.

1 Like

No, jokaisella on mieltymyksensä.

Ja se ei sitten auta kuin testata mikä on itselle se sopivin tai paras.

Vaihtoehtoja löytyy kaikille:

Pikakahvi
Mutteripannu
Kahvinkeitin
Kapselikone
Espressopannu
Kahviautomaatti

Sepä se. Siksi kannattaakin miettiä, mitä kahviltaan haluaa. Mutta luulen, että pikakahvi tai pressopannukahvi on parempi vaihtoehto kuin kapselikeitin. Eli sanoisin, että kapselikeitin on uhka. :laughing:

Noista minulla on perinteinen keitin, pressopannu ja mutteri. Plus juon yleensä pikakahvia, mutta mutterikin on käytössä. Keitintä en enää käytä kuin jos joku tulee käymään. Kahviautomaatteja olen asentanut, korjannut ja hoivannut työkseni yli 2 vuotta aikoinaan, joten niistä minulla on jokin käsitys, vaikka kaupallisia laitteita olivatkin; en kuitenkaan suostu uskomaan, että ne toimisivat yhtään sen paremmin ilman säännöllistä pesua.

Joten jäljellä jää kapseli :smile:

1 Like

Täältäkin ääni suoraan kunnolliselle kahviautomaatille. On helppo ja nopea käyttää, eikä tule niin hirveää määrää roskaa ja voi itse päättää minkälaista papua koneeseen laittaa (posti kulkee ehkä Vihtiinkin). Miinuspuolena se, että helposti tottuu niin hyvään kahviin että jättää kyläreissulla väljähtäneet suodatinkahvit mieluummin juomatta.

Eli varmaan itse kyttäisin jotain black friday-kahviautomaattitarjouksia tai jatkaisin hyväksihavaitulla pikakahvi-linjalla. Melittan koneet on kai hinta-laatusuhteeltaan suht ok, mutta ei tietenkään parhaita mahdollisia. (Meillä oli tällainen jonkin aikaa, mutta vaihtui parempaan hetken pettymyksen kuluttua).

Tästä listasta puuttuu Aeropress :smiley: ite oon jo pitkään tehny sillä kahvit :slight_smile:

1 Like

Heitän listaan vielä yhden vaihtoehdon, tyynyt. Ei metalliroskaa, vaan suodatinpaperityynyt, jotka myydään kuten kapselit. Näitä ei jostain syystä ekologisessa Suomessa arvosteta vaan ostellaan mieluummin metalliroskaa, mutta Euroopassa ovat peruskauraa.

Annostyynyjä saa Suomessa vain Kahvikaverilta, mutta me tilataan Saksan Amazonista paljon halvemmalla. Puolen vuoden välein tilaus riittää hyvin. Meillä keitin on Philips Senseon ikivanha malli ja pelittää erinomaisesti. Saa yhden tai kaksi kuppia tehtyä kerrallaan tai tietty voi laittaa yhteen tyynyyn kahden verran vettä, jätteen voi laittaa kompostiin ja osat helppo pestä tarvittaessa.

Tämä toimii kun juojia on enintään muutama. Edes pieniin juhliin en tällä keittelisi, mutta arkeen on mitä mainioin.

1 Like