Kahvi, pikakahvi ja kahvin kulutus

Suomalaiset juovat aika paljon kahvia. Minä juon pääsääntöisesti enemmän. 10 kupin päivä ei ole mainitsemisen arvoinen, paitsi ehkä että on tullut juotua jopa hieman vähemmän. Ero minun ja muun Suomen välillä tulee siinä, että minä juon pikakahvia. Ihan siksi, että se on helpompaa. Eikä se ole kovin pahaakaan — vaikka baristat luultavasti itkevät nyt verta.

Juon pikakahvia kahdesta tai kolmesta syystä:

• kahvinkeitin on iso ja vie tilaa, ja vedenkeitin on kuitenkin keittiön tasolla
  • seissyt kahvi ei ole kovinkaan hyvää enkä jaksa olla koko ajan keittämässä vajaita pannuja
  • pikakahvi tulee nopeammin

Joten perimmäinen syy lienee laiskuus.

Mutta kahvin hinta on noussut ja vedenkeitin on itseasiassa aika kallis käyttää, jos sähköä mietitään. Plus ehkä minun on aika hieman vähentää kahvin juomista, ja se ei onnistu, jos kahvinkeitosta ei tule vaikeampaa. Kyllä, laiskuuteni sietää melkoistakin epämukavuutta, jos sillä pääsee helpommalla.

Joten luovuin pikakahvista ja ostin uuden kahvinkeittimen. Sellainen pikkiriikkisen, joka maksoi vissiin huimaavat 16 euroa.

Saan sillä keitettyä/suodatettua kertalaakista kaksi ikean mukillista, eli se vetänee noin puoli litraa vettä, ehkä einen yli.

Tätä kirjoitettaessa moinen elämäntapamuutos on kestänyt kolme päivää. Ensimmäisenä päivänä meni 2 kuppia aamulla ja 2 illan suussa. Eilen oli hieman kiireempi työpäivä, joka siis tarkoittaa useampaa tuntia kävelyä pihalla tupakka huulessa ja kahvikuppi kädessä puhuen puhelimessa. Kulutus oli 3x2 kuppia. Tänään on mennyt taas 2 kuppia.

Olen hieman säästänyt rahaa, ja se säästö tulee alentuneesta kulutuksesta. Tavallinen suodatinkahvi kun taitaa olla nykyiseltään jopa einen kalliimpaa kuin pikakahvia, vaikka senkin hinta on noussut.

Kaupan päälle sain

• ensimmäisenä päivänä tolkuttoman päänsäryn (ihmeellistä moinen ihan snadista kofeiinin puutteesta…)
  • olen koko ajan aivan tolkuttoman väsynyt

Kahvi ja kofeiini eivät ole sinällään mitenkään vaarallisia. Aika harmittomia, ja kahvin demonisointi perustuu joihinkin, joilla menee yöunet, ja harhaluuloon, että kahvi on diureetti. Minua ei kahvi valvota, ei tällä toleranssilla, ja mikä tahansa litratolkulla juotu tulee munuaisten kautta ulos, eikä moinen silti diureetiksi muutu.

Aidosti ajatus vähentää kahvin käyttöä tuli ongelmistani nestetasapainossa ja kuivumisessa, osaksi syke- ja verenpainekiukuttelussa. Kofeiinihan ei suuremmin nosta sykettä ja verenpainetta kuin hyvin lyhytaikaisesti, mutta ajattelinpahan sulkea senkin mahdollisuuden pois.

Joten ajatus perustui niin simppeliin kuin että joisin nestettä vähemmän ja kaikki parantuisi.

Minä olen käynyt pissalla jopa tavanomaista enemmän. Ja ei, se ei todellakaan ole detoksaukseen liittyvää. Se johtuu siitä, että olen saman aikaan syönyt ja juonut muuta enemmän — silti ynnäilin, että ainakin litran verran olisi päivittäinen nestesaanti vähentynyt. Mutta ei se mitään auttanut.

Sykkeessä ei ole ollut mitään sanottavaa. Mutta johtuuko se sitten kofeiininsaannin vähenemisestä päivätasolla, vai että samaan aikaan nostin painoani jotain 2,5 kg enkä ole liikkunut hikoilutasolla (okei, en millään tasolla).

Kofeiini on sinällään mielenkiintoinen juonne. Päivätasolla saanti on tipahtanut. Mutta jos mietitään niin kahta peräkkäistä kuppia, niin kyllähän siinä kofeiinin määrä nousi. Ihan siksi, että suodatinkahvissa on enemmän kofeiinia kuin pikakahvissa.

Pitäisi varmaan kokeilla juoda enemmän, mutta… ei se 2-3x 2 kuppia minkään harkinnan tulos ollut. Se tuli vaan siitä, että en jaksa vaivautua lataamaan keitintä useammin. Kauhea vaiva ja vähti.

Retkahdanko takaisin pikakahviin? Suurella todennäköisyydellä kyllä. Olen jo kertaalleen tiputtanut vahingossa suodatinpussin lattialle, kun se pyörähti väärään suuntaan roskiin suunnatessaan. Mitään tuollaista ei pikakahvilla tapahdu — mutta kierrätysjätettä tavallisesta suuodatinkahvista tulee tosin aika paljon vähemmän.

Ja minusta edelleenkin pikakahvi maistuu paremmalta.

Kuva on vaan artikkelia varten:

kuva

2 Likes

“mutta kierrätysjätettä tavallisesta suuodatinkahvista tulee tosin aika paljon vähemmän”.

Siis eikö pikakahvi ole sama kuin murukahvi?
Eli miulla on semmoisessa lasi tai metallipurkissa josta lusikoin sitä kuppiin ja kuumaa vettä päälle?
Eli en tajua miten siitä tulee enemmän jätettä?
On mulla kyllä kahvinkeitin ja kapselikonekkin.

Eikö Minna juo kahvia ollenkaan?

Lasi- tai metallipurkki ja muovikansi. Tavallisesta kahvista tulee vaan se pussi. Kun suodatinpussi ja böönat ei ole varsinaisesti merkityksellinen jäte millään mittarilla.

Ei. Erehdyin kerran lainaamaan sen termaria reissulle ja luulin, että nyt tuli ero, kun se huomasi siinä olleen kahvia.

1 Like

“Lasi- tai metallipurkki ja muovikansi”

Aah.
Mulla menee uusio käyttöön ne.
Joko johonkin kylän mummujen askarteluihin.
Niihin voi laittaakuivattuja yrttejä, omenoita tai sieniä. Käyttää itse tai antaa lahjaksi
Tai maalata tai jotakin ja täyttää karkeilla.

Tai sitten viet johonkin iltapäiväkerhoon ja ipanat tuunaa niistä jokin kynäpurkin.

Myös työväenopisto ottaa vastaan noita purkkeja. Käyttää niitä kynille ja siveltimille

Onko se kansi muka niin tiivis että säilyy hyvin?

No ne karkit on syöty ainaki meillä ennen ku ne sinne purkkiin kerkee :sweat_smile:

Mäkään en juo kahvia, en oo juonu ikinä. Tykkään kyllä jos vaikka mokkapaloissa on kahvin makua.

On ainakin noissa lasipurkeissa tiivis kansi.

Tai, mulla nyt käytössä kuluu nuo kuivatut yrtit ja hedelmät ja ne mitä annan eteenpäin muiden käytettäväksi noista purkeista niin en tiedä mitä niillä tehdään.

Karkit saa olla ihan rauhassa.

1 Like

Ostin Pauligin sellaista vaniljalla maustettua. Ihan hyvää.

Mutta oivalsin vasta kotona, että se on tuollainen pikkupussukka ja maksoi saman kuin tavallsiet kultakatriinat sun muut.

Hiukan hankala uskoa, että noiden pikakahvien kannet olisi riittävän tiukkoja. Voi ne ollakin, en ala siitä kinaamaan.

Mutta sitä purkkimäärää mikä meillä on ei mihinkään päiväkoteihin saa hävitettyä. Eihän niille kelvannut meidän mitalit ja pokaalitkaan.

Se on nykyään aika tarkkaa mitä ne ottaa vastaan. Esim vanhoja leluja ei julkinen puoli ota ollenkaan koska ei voi tietää mistä tulee. Ja vessapaperirullista ei enää askarrella mitään koska niissä voi olla vessapöpöjä :woman_shrugging:

Totta. Vessapöpöt voi olla vaarallisia, kun ne tulee kotoa :person_facepalming:

2 Likes

Ostat sitä kultakatriinaa ja tiputat valmiiseen kahviin pisaran jotain aromia? Eikö se toimi niinkin :thinking:.

Ei kun ostat sen halvimman kahvipaketin ja vaniljatangon ja halkaset sen ja käytät sitä puolikasta tankoa lusikkana.
Sitähän voi käyttää vaikka kuinka monta kertaa ja antaa kivasti makua.
Ja sen jälkeen sulla on vielä puolikas jäljellä.

1 Like