Kahvi nostaa kolesterolia

Facen puolelle tuli varoitus, että kahvi nostaa kolesterolia – mukaanlukien kapselit. Tuo ei aivan pidä paikkaansa. Itseasiassa se ei käytännössä edes yleistyksenä ole pätevä. Kahvi nostaa kolesterolia, silloin kun nostaa, LDL-kolesterolia noin 0,3–0,4 pykälää, kun juodaan suodattamatonta pannujauhatusta. Espresso nostaa muuten vähemmän.

Se tarkoittaa sitä, että kolesterolin kohdalla kahvi on hypestään huolimatta mitätön tekijä, koska moinen nousu on ongelma vasta kun LDL on selvästi koholla malliin reippaasti yli 3 – mutta se varsinainen syy, miksi LDL on korkealla on aivan joku muu (vaikka Antti Heikkilän ravinto-ohjeet, eikä hymiötä).

Suodatetut kahvit, joihin myös kapselikoneet kuuluvat sekä pikakahvit, eivät nosta kolesterolia.

Samalla kun varoitetaan kolesterolista, niin voisi myös esittää, että kahvi mm. lieventää Alzheimerin oireita, suojaa maksakirroosia vastaan ja syystä tai toisesta kahvia lipittävillä on vähemmän kakkostyypin diabetestä.

Jos kahville on pakko etsimällä etsiä haittoja, niin sellainen voisi olla sykkeen nousu – tuokin on yksilöllistä. Minulla kahvin litkiminen nostaa olosykettä[1] noin 10 lyönnillä lähes minuutilleen 30 minuuttia ensimmäisestä hörppäyksestä.

Mutta koska lähdetään siitä liikkeelle, että lihas vahvistuu työssä, niin itse luokittelen sen enemmänkin kardiotreeniksi :joy:


  1. Olosyke on itse keksimäni termi. Se tarkoittaa sitä tavallista leposykettä, joka on normaalissa elämässä seistessä tai tupakalla käydessä – tai vaikka juttuja kirjoitettaessa. Sehän on hieman eri asia kuin leposyke, mutta moista ei kehtaa rasitukseenkaan kytkeä. ↩︎

1 Like

Olosyke :heart:.
Kiitos @Jagster tästä. Otan tämän käyttöön :blush:.