Juoksutesti

Alan kokeilemaan kerran viikossa juoksemista väsymiseen saakka. Oikeastaan en seuratakseni kehittymistä, koska sitä ei tällä saralla ole kahteen kuukauteen tullut, vaan lähinnä saadakseni faktaa sille, että kehittymistä ei tapahdu.

Kun tuon tietää varmaksi, niin sitten pystyy miettimään miksi niin tapahtuu — tai siis tässä tapauksessa, ei tapahdu :upside_down_face:

Joten — alla oli kävely/hölkkää puoli tuntia. Sitten paussi väliin, takaisin matolle ja suoraan hölkkäämään. Maton vauhti oli vaatimaton 8 km/h ja luultavasti sitä on pakko nostaa, koska en oikein pysty juoksemaan tuolla vauhdilla. No, meidän matto on niin lyhyt, että ei se oikein muutenkaan sovellu minulle, joten hyvä vaan etten ole juoksija…

kuva

3,5 minuutin kohdalla päätin, että menen vaikka pakolla neljään minuuttiin saakka — ei riittänyt tahdonvoima ja seinä tuli vastaan 3:42 kohdalla.

MaxHR oli 186.

Siis ihan oikeasti. Ei pysty hölkkäämään edes neljää minuuttia :thinking:

Toisaalta… eihän tämä mikään yllätys ole. Sama liikehän tulee crosstrainerilla enkä minä siihenkään kykene.

Ainoa hyvä puoli on kolmen minuutin sykelasku työn jälkeen:

kuva

Tai… ketä minä yritän huijata. Se, että syke tipahtaa maksimista 123:een kolmessa minuutissa on ihan kiva — mutta se, että moinen olosyke jää roikkumaan 110 - 120 väliin, ei ole hyvä. Sen pitäisi olla 80 - 85.

Joojoo. Ikä ja elintavat. Mutta silti.

No, katsotaan miltä viikon päästä näyttää. Ihan samalta, veikkaan ma.

1 Like

Joko on uusinta juoksun aika?

Oletko liian pitkä juoksumatolle vai miksi se ei riitä?

Joko Minna on kotiutunut, että voit tehdä testin uudeataan.
Meinaan, että olisihan se turvallisempaa jos pumpusta ottaa kun on muutakin turvaa kun koirat ja tallissa hevoset…

Tänään otin uuden:

kuva

Ei vaan kestä keuhkot, ja koska hapenottokyky on tasoa aivan paska, niin eiköhän sieltä löydy yksi syy myös siihen, että jalat ei jaksa.

Kokeilen seuraavaksi astmapiipun avulla… Eikös kaikilla huippu-urheilijoilla ole jonkinlainen astma :rofl:

Positiivista on tietty se, että syke ei noussut tappiin. Ehkä. Tai sitten se johtui vaan edelliskerrasta uupuvasta 10 sekunnista. Tai on vaan sattumaa.

Minna tuli tänään kotiin. Ei se kyl paljoakaan mun tekemisiin vaikuta, koska en minä aidosti sydäriä pelkää — olen liian luovuttajatyyppiä…

Juttelin yhden tutun kanssa ja sivuttiin tätäkin asiaa. Hänen tuomionsa oli aika selvä, plus ihan looginenkin. Koko hommassa paistaa taipumukseni haluta liian paljon liian nopeasti.

Liikkumisellani ei saada suurtakaan muutosta aikaiseksi muutamassa kuukaudessa sydänpuolella merkityksessä aerobinen kestävyys. Siihen vaadittaisiin vahvempaa pohjaa ja paljon enemmän työtä, ja silti moinen kehitysvauhti ei onnistuisi ilman ”tukevaa lääkitystä” — eikä oikein silläkään minun ikäluokassani.

Ainoa asia, jota olen tehnyt oikein, on ollut jatkuva rasituksen lisääminen. Paitsi että olen hosunut siinäkin ahneuttani (paskat ole…)

Enkä kuulemma saisi edes yrittää tehdä tällaisia mittareita kerran viikossa. Kerran kuukaudessa voisi jotain näyttääkin. Tässä olisi samaa mittaharhaa tulossa, sekä sokeutta pieniin kehittymisiin, kuin punnituksessa joka päivä.

Mielipiteitä mahtuu maailmaan…

Matosta. Joo, se on einen liian lyhyt, jos juoksen täydellä askeleella. Se on itseasiassa hieman lyhyt kävelyssäkin. Jos askel jää hieman vauhdista jälkeen, niin varpaat osuu maton takarullaan ja sitten kompastuu. Joudun kävelemäänkin niin, että varpaat hipoo etusuojaa.

Tuohon ei tule muutosta. Täysimittaiset ja -kokoiset matot maksaa liikaa ja on ihan tolkuttoman isoja.

1 Like

Tämähän me jo tiedettiin :joy:

Samaa mieltä, olet hosunut suhteessa lähtökuntoon. Jos olisi parempi peruskunto pohjalla, tilanne olisi eri.

Polkupyörä? Sellainen ihan oikea, ulkona poljettava versio. Juhannukseen on enää alle puoli vuotta!

1 Like

Ja spandeksit jalkaan. Vihaan vain yhtä asiaa kaupunkien ulkoilureittien monopolisoimista hiihtäjille sekä kesähiihtäjiä enemmän: maantiefillaristeja.

Mutta joo. Munamankeli on hankinnassa. Sitten puolen vuoden kuluttua.

1 Like

Mutta jos hankkisit sen polkupyörän nyt ja nostaist sen niin että voisit polkea paikallasi :thinking:?

Voisit tuottaa samalla sähköä vaikka kahvinkeittimeen?

Päättelinkin jo, että toi juoksumatto on varmaan liian lyhyt kun olet noin pitkä.

1 Like

83,5 kg

Njooh, viikon heilunut 84 molemmin puolin, joten ensi viikolla näkee sainko pysäytettyä laihtumisen. Tosin hieman toista viikkoa on mennyt kreatiinikin 2 g/pvä, joten sekin saattaa vaikuttaa.

Oli aika testata juoksua. Jotta kaikki olisi mahdollisimman helposti verrattavissa, niin tein — taas — asiat hieman eri tavalla:

• lämmittelyä kävellen 5 min @ 6 km/h (vastaa noin 500 metriä)
  • juoksua @ 9,5 km/h kunnes joku kohta kropassa pettää

kuva

Koska siirryin juoksuun 2 sekunnin tarkkuudella, niin jaksoin hölkätä 3:43 min. Sitten oli jalat niin hapoilla, että ei vaan kyennyt.

Nyt tekisi taas mieli repiä ranteet auki ja todeta, että ei tästä liikkumisesta ole yhtään mitään hyötyä.

Mutta. Jaksaminen loppui lihaspuoleen. Syke oli korkeimmillaan 168 joten nyt ei hätyytelty maksimisykettä eikä sydäriä. Kai sen voisi merkitä plussaksi kehityssarakkeeseen?

Hengästyin ja paljon, mutta nyt en ollut vakuuttunut tukehtumiskuolemasta, kuten aikaisemmissa yrityksissä. Ja taas mutta… syyllistyin dopingiin. Otin yhdet henkoset Bracyliä, joten tiedä sitten johtuiko helpompi hengitys siitä.

Istuin ja odottelin sykkeen laskemista 120:een — se vei lähes sekunnilleen 3 minuuttia. Sitten matolle taas viideksi minuutiksi pykälää hitaammalla vauhdilla jäähdyttelemään ja koittamaan saisiko maitohapot hemmettiin etureisistä.

2 Likes

Ja nyt vasta vilkaisin sitä edellistä yritystä. Ihan samat sykkeet ja ainoa ero tuli hengityksestä. Paskat tässä mikään on muuttunut.

1 Like

Ei taaskaan verrannollinen edellisiin, mutta alla 2 km (hilkku vajaa 20 minuuttia) kävelyä vauhdilla 6,2 km/h. Muutaman minuutin hengähdys ja sitten vauhdiksi 8,5 km/h:

kuva

Kestin hieman päälle 5 minuuttia ja kello arpoi matkaksi mahtavat 750 metriä… Maksimisyke oli 182 ja juoksu kylläkin loppui voimien loppumiseen, ei tukehtumiseen tai sydäriin.

Vielä on matkaa kyetä cooperiin löysällä hölkkävauhdilla.

Oletko jo saavuttanut huippukunnon ja tavoite painon, kun ei ole tullut päivityksiä :thinking:?

Ei ole oikein mitään muuttunut, paitsi alkaa kiima tekemiseen ja seuraamisen laskea, kun en saakaan niin vauhdikkaita tuloksia kuin mitä 5 kk sitten luulin. Paino heiluu 80 - 81 välillä ja viimeinen vyötärö pysyy.

Rauhoitin ja toivottavasti myös järkeistin tekemisiä, koska se… ööö… edellisviikon pakollinen neljän päivän tauko paransi oloa.

Pentu sotki treeniohjelman

Ei se mikään pakollinen tauko sinällään ollut, mutta silloin pakkasten aikana meni keittiön vesi jäähän ja sulatin sitä vanhaan tapaan lämpöpuhaltimella - jonka tuo pennunperkele oli tönäissyt putkiin kiinni. 12 millin muovi ei paljoa kestä ja räjähti keittiöön tulevissa niin kuuma kuin kylmäkin vesi. Ei siinä mitään, koirahuusholleissa pestään aina lattioita liian harvoin, mutta päättäisin itse etukäteen koska pesen ja millä vesimäärällä.

Onneksi olin paikalla kun se pamahti.

Jotta ilo oli maksimaalista, niin meillä ei tietenkään ollut sulkuja niissä nousuissa, joten jouduin ottamaan paineet pois koko torpasta. Sitten rakensin ensin sulut, jotta sain aikaa miettiä että miten helvetissä saan uudet putket nousemaan välipohjan läpi kahdesta suunnasta vinoon poratuista liian ahtaista rei’istä.

Juoksemista en ole kokeillut vähään aikaan, koska ei siinä mitään ole muuttunut. Crosstrainerilla tosin tein 10 sarjan tuon neljän päivän tauon jälkeen ja se onnistui itseasiassa hieman paremmin kuin viimeksi (josta on jo aikaa). Voisikin laittaa sykekuvan tuonne intervalliketjuun.

2 Likes

Lämmittelyksi kävelyä 5 min @ 6,2 km/h. Piipahdus juomaan suullinen vettä, sitten mattoon hölkkävauhti 8,5 km/ ja juoksuksi.

kuva

Ei ole juokseminen minun juttuni. Nyt en päässyt edes siihen viiteen minuuttiin kuin kuukausi sitten. Maksimisyke oli 190 ja sen puolesta olisin ehkä jaksanut vielä hetken, mutta jalat petti — noin 10 sekuntia sen jälkeen syke piipahti 192.

Joten maksimisyke on noussut neljä pykälää. Onko se hyvä, paha vai merkityksetöntä?

Ainoa mikä hiukan lohduttaa on sykkeen lasku 2,5 minuutissa 127:ään.

Tämä on ihan toivotonta :rofl:

En tehnyt eilen varsinaista juoksutestiä, tai sitten juu, mutta en tehnyt samoilla parametreillä — enkä juossut tappiin asti.

Minulle on pariin kertaan mäkätetty, että yritän juosta liian kovaa. Miten sen ottaa, mutta jos kilometri menisi 8 minuuttiin, niin sillä ei mentäisi vielä Cooperissa yli 2000 metrin.

Mutta tietysti kunto ja mihin pystyy on suhteellinen kysymys.

Yksi tyyppi oli juossut 20 kilsaa ja keskivauhdksi tuli 5,8 km/h. Minä en ehkä kävelisi tuota matkaa, mutta kävelyvauhtini on silti kovempaa. Joten ajattelin kokeilla miten mattohölkkä menee, jos vauhti on tosiaan hidasta alhaisempaa :wink:

Kävelin ensi kilometrin verran, hiukan yli, eli 10 minuuttia @ 6,2 km/h. Sitten vaihdoin juoksuksi, mutta eihän siitä mitään tullut. En vaan kykene juoksemaan noin hitaalla vauhdilla matolla. Joten nostin vauhdin 7 km/h, joka on hitain mahdollinen, jolla pystyn tekemään jotain, joka etäisesti muistuttaa hölkkää.

kuva

Menin 5 minuuttia täyteen, koska olin ennakkoon päättänyt, että pompin maksimissaan sen ajan, jos niin pitkään kykenen.

Aika hassua. Nimittäin hieman kovemmalla nopeudella en olisi saanut 5 minuuttia täyteen ja uutta maksimisykettä olisi haettu. Siis ei tuossakaan mitään elvistelyn aihetta ole todellakaan, ja ehkä olisin saanut raivolla 6 minuuttia, mutta se tuli etureisien ja nilkkojen menemisestä hapoille — ei hengityksen loppumisesta tai sydämen halkeamisesta.

Tipautin vauhdin 5,5 km/h ja jatkoin kävelyä. Kun minuutin kuluttua syke oli tullut vihreän ja keltaisen rajalle, niin nostin vauhdin 6,0 km/h ja taapersin taas 10 minuuttia täyteen.

Koska olin urheilutuulella, niin mattoon uudestaan 7,0 km/h ja mukamas-juoksua.

kuva

Jo tehty työ ja hiipivä väsymys näkyy, mutta ei mitään katastrofaalista tullut nytkään.

Tuohon perään sitten vielä 10 minuuttia kävelyä.

En tajua. Aidosti juoksuvauhti ei ollut paljonkaan kovempaa kuin kävely, mutta onko se askellus tosiaan niin perhanan erilaista, että se vetää etureidet niin pahasti hapoille? Sykkeen noususta puhumattakaan.

2 Likes

Koska tämän pitkän liikkumattomuustauon jälkeen on ryhdistäydyttävä, niin mikäs onkaan parempi tapa kuin juosta itseltään jalat alta ensimmäiseksi. Kun täytyyhän vertailupiste saada.

Alkuun 5 minsaa matolla kävelyä ja sitten vauhdiksi 8 km/h ja hölkälle:

kuva

Huimaavat melkein 7,5 minuuttia. No, en tehnyt sitä ihan samoilla parametrillä kuin ennen, kuten sykekäyrästä näkyy.

Aloitin maton vauhdilla 8 km/h. Sitten tipautin sen 7 km/h nopeuteen — se ensimmäinen käyrän loiveneminen. Ja sitten loppuvaiheessa tultiin taas alaspäin 6 km/h.

Jalat oli pökkelönä, mutta olisi saattanut saada 8 minsaa täyteen, mutta koska en etsinyt maksimisykettä, niin annoin periksi.

Mutta onhan se melkein tuplaantunut kuukauden tekemättömyyden aikana. Aika hassua sinällään.

Edit: itseasiassa edellisestä on 2 kuukautta aikaa. Joten mahtuuhan siihen kuukauden laiskottelun lisäksi myös kuukausi työtä.

2 Likes

Jahhas. Tämän sekoilun aika vaihteeksi.

Matolla menin taas. Alle kävelyä 5 min @ 5,8 km/h. Sitten maton vauhti 8 km/h ja laskin sitä hissukseen minuutin tai kahden välein. Huomattavan loiva hölkkävauhti 7 km/h oli mittarissa siinä vaiheessa kun syke tasaantui. Sillä sitten menin loppuun asti.

kuva

Eli 15 minuuttia ja rapiat päälle. Itseasiassa olisi mennyt 20 minuuttiin, mutta… laitan tämän muistiin itselleni: käy kusella ennenkuin alat riehumaan.

Jalat ristissä ei ole kovinkaan miellyttävää hölkätä.

Mutta kun hölkkäaika on tuplaantunut kuukaudessa, niin onko minulla lupa, edes tämän yhden kerran, todeta, että jokin on kehittynyt?

Sen sanon edelleen — juokseminen ei ole todellakaan minun juttuni.

2 Likes

Hieno suoritus!

Onko toi vasemmanpuoleinen palkki syke?

Täh? Käyrä näyttää sykkeen. Mutta jos tarkoitat AVG HR niin se on koko ajan keskisyke. Ja prosentti siis ohjelmalle ilmoitattamastani maksimisykkeestä.

Ok. Sori, mutta mulla ei ole tommosta koskaan ollut, niin en osaa tulkita noita laisinkaan.

Juuh. Käyrä näyttää sykkeen. Väripalkit on hard core harrastajille, joille sykealue on tärkeä - ja mulla ne on aika tarkkaan 10 prosenttiyksikön välein eli niin tarkkaan on mietitty milloin palaa rasva ja koska rakennetaan cardiota :slight_smile:

1 Like

Kävin facessa.
Tuli siellä mieleen, että olitko koskaan juossut paljainjaloin? Sitä teidän hiekkatietä.
Se on kuulemma ja lukemani mukaan suuressa suosiossa. Paljasjalkajuoksu.

Jos ei anturat pala :joy:.
Hyvä ylläpidollinen ilmoitus tuo kuuma auto, kun poiki vilkkaan keskustelun onko asfaltilla kävelyttäminen ok vai ei.