Joukkoliikenteen ihanuus

Tuli vastaan Facebookin muistoissa. Lähdin työkeikalle Vihdin perämetsistä Mikkeliin ja luontoa säästäen julkisilla. Tapahtui 2017, mutta mikään ei ole muuttunut vuosien saatossa.

Tai on. Meillä ei kulje nykyään enää mikään bussi ulkopuolella koulupäivien. Ja silloin kun kulkee, niin se on yksi vuoro kirkolle, ja iltapäivällä toinen kirkolta.

kuva

Joukkoliikenne on todellakin hieno keksintö. Jos olisin ollut tylsä ja tuhonnut maailmaa lapsiltamme, niin olisin voinut lähteä Mikkeliin omalla autolla aamulla 8 aikoihin, olisin ollut ajoissa perillä, olisin ollut 18 aikoihin kotona ja rahaa olisi palanut sellaiset 40 euroa.

Mutta koska joukkoliikenne, niin lähdetään 6.30 ja ensin ajetaan autolla parikymmentä kilometriä, että pääsen bussille. Sitten todetaan, että kuppaisen lyhyellä pätkällä Virkkalasta Nummelaan Pohjolan liikenne onnituu olemaan vähintään 10 minuuttia myöhässä. Enempää ei voi odottaa, koska jatkoyhteys ei odota ja vaihtoaikaa olisi ollut 20 minuuttia, JOS Pohjolan liikenne kykenisi pitämään edes auttavasti aikatauluistaan kiinni aikaisen lauantaiaamuna. Käyttämätön matka maksoi 10 euroa, koska olin erehtynyt ottamaan sen netistä. Joten omalla kulkuneuvolla Kamppiin ja poltettiin dieseliä 40 kilometriä lisää. Paitsi että sitä paloi 60 kilsan edestä, koska tietty Minnan piti päästä kotiin,

Onnibussin kyytiin vaivaisella 9 eurolla, kohti Mikkeliä ja 20 minuuttia myöhässä perille. Koska linja-autoasemalta oli einen matkaa päämiehelle, eikä paikallisliikennettä ollut, niin sitten mentiin taksilla - 8,60 €.

Duuni hoitoon ja takasin etelään. Nyt kävelin bussiasemalle ja säästin luontoa. Reissu Hesaan maksoi taas vaibaiset 9 euroa. Sieltä sitten Pohjolan liikenne ja Nummelaan,

Paitsi että Pohjolan liikenne tuli terminaaliin 2 minuuttia myöhässä ja pääsi lähtemään liikenteeseen vartin myöhässä. Parilta pysäkiltä otettiin muutama matkustaja ja sitten Veikkolasta alkaen tiputettiiin kyydistä parilla pysäkillä. Liikennettä ei ollut ja tietyöt eivät tehneet kiusaa. Nummelassa oltiin 25 minuutti myöhässä. Tämä maksoi taas 10 euroa,

Minna oli noutamassa, koska Nummelaa kauemman ei Vihdin kunnassa ilta-aikaan pääse julkisilla, Sinne oli siis ajettu se parikymmentä ja ajettiin takaisin parikymmentä kilsaa. Kotona vartin vajaa 10 illalla.

Julkisten käyttö maksoi siis tällä kertaa 40 euroa, noin, ja edellytti silti oman auton käyttöä yli sadan kilometrin verran.

Aidosti pitkät matkat toimivat, jos vaan aikataulut sopivat. Tosin en tiedä kuka helvetin mulkku on keksinyt viedä kaukoliikenteen termimaalit keskelle kaupunkeja. Todennäköisesti sama vatipää, jonka mielestä on ihan pirun hieno keksintö pitää laivaterminaali Hesassa paikassa, johon pääsee näppärästi vain fillarilla tai invamopolla - oikeasti, melkoinen osa Hesan liikenneongelmista olisi aikoinaan poistunut, jos joku olisi tajunnut polttaa sen ja rakentaa ruutukaava.

Mutta en ymmärrä miksi Pohjolan liikenne saa pitää maakuntien liikennelupansa.

1 Like

Kiroan tätä joka kerta, kun siinä kylässä on pakko autolla liikkua. Ja ilman autoakin Helsinki on ainoa paikka tässä maassa, missä ihan systemaattisesti ja joka kerta kadotan suuntavaistoni täysin. Mitä sitä turhaan rakentaa suoria teitä, kun niistä voi tehdä vinkeän kaarevia. Sopii arkkitehtien herkille silmillekin paremmin :expressionless:

Ja itse aiheeseen: ajalla ennen Onnibussia ei julkisilla kulkeminen ollut juurikaan kannattavaa, ellei sitten opiskelijalipulla päässyt. Edes sen yhden 5 euron lemmikkilipun hinta siihen päälle ja jo kannatti ajaa autolla. Pystysuunnassa sentään liikenne kulkee, mutta poikittain ei kyllä tunnu kulkevan sujuvasti mikään Helsingin ja Tampereen korkeuksien välillä.

Eikä ylempänäkään. Suomessa kun ei ole poikittaisliikennettä. Edes tieverkkoa ei ole rakennettu poikittaisliikenteelle.