Joku roti tähän hommaan (osa 1)

Joku roti tähän hommaan, eli tänne kaikki vertaistukihenkilöt, jotka haluavat syödä terveellisemmin, liikkua enemmän, laihtua, tai näitä kaikkia.

Vaikken olekaan mikään “uusi vuosi, uusi minä” ajatuksen kannattaja sen kummemmin, niin onko ihme, että joulusuklaan mässyttämisen jälkeen pitää saada jotain muutosta aikaan. Tai päästä edes takaisin raiteille.

Itse kaipaan lähinnä järkevöittämistä ruokavalioon. Että söisi kaiken sokeri-rasvamössön sijaan oikeaa ruokaa. Saisi jotain vitamiineja ja hivenaineita. Huolehtisi proteiinin saannista.

Joulukiloja tuli kaksi, mutta se vähän huijaa että on ennen joulua käynyt vaakassa ensimmäisenä aamulla, ja nyt tänään illalla kun on syönyt pussin sipsiä ja juonut litran vettä päälle. :sweat_smile: Mutta painosta on tietyissä rajoissa tullut mulle muutenkin aika yhdentekevä asia.

FB_IMG_1672500789333

Mä en sitä viitsi edes stressata kun ylipainoa on, sen tiedän ilman stressiäkin. Mutta kiva olis voida paremmin, jaksaa enemmän. Ja syödä muutakin kuin karkkia :grimacing:
Mutta se on niin vaikeaa tehdä ruokaa ns itselle, mies syö töissä ja mulla alkaa työt aina vasta siihen aikaan että kerkeän syödä lounaan kotona ja yksin syöminen tai itselleen ruuan tekeminen on jotenkin ihan hukkaan heitettyä aikaa :woman_shrugging:

Eli kyllä, mukana ollaan, ainaki voivottelemassa että jottain pittäs teherä :grin:

1 Like

Mä olen vielä jonkun painoindeksin mukaan ihan normaalipainoinen, mutta kaikki mikä kertyy, kertyy vatsaan. Eli vyötärönympärystä voisi ihan terveyden kannalta olla muutama sentti vähemmän, mutta ei stressiä siitäkään.

Mulla aina kun esim. kiputilanne vastustaa, niin voimavarojen loppuminen näkyy ensimmäisenä siinä, ettei oikein jaksa miettiä ruoanlaittoa, kasviksia ja muuta terveellisyyttä. Ja sitten toki joskus tulee vastaan hinta, kun ei kukaan jaksa ikuisesti syödä porkkanaa ja kaalia.

3 Likes

Wuhuu, mä teen ruokaa! Oikeastaan piti tehdä se nachovuoka joka jäi eilen tekemättä, mutta koska eilinen ravinto koostui pääasiallisesti sipsipussillisesta, niin ei tehnyt enää nachoja mieli. Hellalla porisee nyt pasta-jauheliha-tomaatti-onepot.

1 Like

Pitäis myös miettiä jotain. Paino on nyt tasaantunut 83 kiloon, joten muutama pitäisi saada pois — ei vaan taida onnistua ennen kevättä. Jos muutenkaan :see_no_evil:

Juuri nyt, taas, on kaapit tyhjänä. Joten vaihtoehtona on joko makaronilaatikkoa, paprikalla, tai perustason pastakastike, paprikalla, ja pastaa tai nuudeleita.

Kaloreiden leikkaaminen on vaan niin pahuksen vaikeaa, kun jauheliha on mallia sikanauta ja loppu on puhdasta tärkkelystä. Jos söisi pienempiä annoksia, niin sitten.

Joten luultavasti otan vaan pakkasesta kaalipataa ja sulatan sen :joy:

Se on ihan hyvää. Mutta ei yleensä ei varsinaisesti ihan laihdutusruokaa… :rofl:

Ruuanlaitto olis paljon helpompaa jos ei olis rajoittunu siinä mitä syö :unamused: en vaan kykene syömään kaikkea ja sekin mitä syön pitää maistua hyvältä.

Ensisijainen tavoite on nyt ensalkuun päästä kokkailunsyrjään taas kiinni. Ei niin justiinsa mitä se on. Mutta joo, ei nachovuoka täytä mitenkään mun lopullista tavoitetta saada ruuasta jotain muutakin kuin energiaa, mutta ei se tavoite taida tästä jauheliha-pasta sotkustakaan täyttyä. :grin:

Joo kyllä suklaata on popsittu ja sitä on kaapissa paljon vieläkin. Nyt yritän ryhdistäytyä ja suunnittelin pakkasesta kanafileitä ja niiden kanssa riisiä, uunissa valmistuvat hyvin kun ryöppää kattilassa riisit ja kumoaa uunivuokaan, ruskistaa fileiden pinnat kiinni, suolaa ja maustaa yrteillä ja heittää riisien päälle. Sitten paprikaa silputtuna ja sipulia jos löytyy, nestettä esim edellisen päivän kastike ja kermaa… 160° reilu tunti. Voilaaa! Hyvä energiatasapaino.

Mulle on hankalaa jos lähtee aamusta johonkin, kun en meinaa millään saada ruokaa alas aamulla. Mun kroppa hylkii sitä, ellei oo saanut olla 2-3h hereillä ennen kuin koittaa syödä.
No tänään vähän söin. Ja olis sillain pakkokin olla joku ruokarytmi, että saa 2 krt päivässä antibiootin alas. Olen nyt 7 vuotta harjoitellut.

Ruuaksi meni eilistä onepottia, sain aikaiseksi raastaa porkkanan kylkeen.

Jouluna meni kyllä semmoiset överit, ettei oikein tee mielikään mitään herkkuja. Vielä. Senkin aika koittaa.

Onko merkitystä mitä syöt ja minkä verran?

1 Like

Tossa on jo pari tekovaihetta liikaa :grimacing:
Mä laittaisin vaan riisit, kanat ja nesteen uuniin mausteineen ja lisukkeineen ja sillä selvä :sweat_smile:

1 Like

Ei juurikaan. Tai toki paljon on huonompi kuin vähän, ja banaani parempi kuin joku kermapasta, mutta kaikesta tulee jonkin verran huono olo. Tai no, musta kahvi on ok. :grin:

1 Like

Sama vaiva. Jos väkisin syö yhtään mitään, tulee helvetin paha ja etova olo. Töissä käydessä sain ongelman ratkaistua sillä, että söin aamupalan työpaikalla (työmatka kesti tunnin). Nyt kun opiskelen kotona, huomaan puolen päivän aikoihin että on huono olo koska en ole syönyt mitään. Nälkää ei ole edelleenkään :woman_facepalming: Jos on koulua aamusta, ehtisin syödä koululla. En vaan saa aikaiseksi otettua aamupalaa mukaan :joy:

1 Like

No sillain sitte. Stressireaktiona eläinlääkärivisiittiin meni vähän suklaata ja niitä maissilastuja jotka oli tarkoitettu nachovuokaan, jota en ikinä saanut aikaiseksi tehdä. Ja kun taaskaan en syönyt aamulla, niin klo 14 kotiin tullessa oli jo liian nälkä.

No onko sillä niin väliä syökö ne maissilastut pelkiltään vai ruokana? Ja jos oikein tarkkana on niin kyllähän ne noin on vähemmän kaloreita antava ruoka kuin jos siinä olis kaikkea muutakin :grimacing:
Ja suklaa on aina ihan ok välipala :ok_hand:

No ei kai. Paitsi pelkiltään syötynä ei tuu mukana proteiinia. Ja monesti se syönti on kaiken muun päälle ylimääräistä. Joskin ei oo hirveenä ollut tänään ruokahalua, että ehkä se oli nyt kokonaiseksi ateriaksi laskettavissa. :see_no_evil:

Kävin kaupassa ja ylitin budjettini railakkaasti. Tosin nyt on ruokaa 24 päiväksi. Mustapapuja osaan käyttää, mutta soijarouhe täytyy kerrata.

1 Like

Mietin tässä kerran että hyvin vois ostaa ruokaa vaikka pariksikin viikoksi kerrallaan koska pakastin on keksitty ja maidossakin pitkät päiväykset.
No kerran viikkoon käyn nykyäänkin mutta jos kävis viel harvemmin niin sit jos tulis ostettua herkkuja vähemmän :woman_shrugging:

Minä ostin maitojauhetta, vaikka se maksaa ihan sikana. Mutta toisaalta — en juo maitoa ja käytän sitä vain leivontaan. Ja lettuihin.

Yök, ei pysty ei kykene. Ja mä juon maitoa (=kaakaota) niin harvoin ja mieskin käyttää vaan kahviin joten laktoositon maito on näppärä, päiväykset taitaa olla 3:kin viikkoa.

Mä leivon tosi harvoin ja lettujakaan ei tuu tehtyä ku varmaan kerran vuodessa.