đŸ–„ Jenkit pelkÀÀ uida vapaassa vedessĂ€?

MÀrkÀpuvun takia olen eksynyt katselemaan videoita vapaassa vedessÀ uimisesta. EnemmÀnkin, tai siis kokonaan, triathlon- ja muuta kilpauimista kuin kuntopolskuttelua, joten koskee minua vain yleisen mielenkiinnon tasolla. Mutta törmÀÀn koko ajan samaan kuin amerikkalisten sÀikkymisessÀ yöpyÀ yksinÀÀn metsÀssÀ: pelkoon.

Kun videoklippi on suunnattu aloittelijoille, niin koko ajan jauhetaan samaa. Voi iskeÀ pelkotila tai paniikki, kun ei olekaan laitoja ympÀrillÀ. Sitten selitellÀÀn kuin pikkulapsille, ettÀ kahlataan rauhallisesti ja lÀIskytellÀÀn vettÀ naamalle. Muistetaan hengittÀÀ ja vasta sitten painetaan pÀÀ veden alle.

Eikö siellÀ koskaan uida muualla kuin uimahalleissa? Ja onko niin, ettÀ vain meillÀ ylipÀÀtÀÀn vapaa uiminen on mahdollista? Olen törmÀnnyt aiheeseen nyt-saa-mennÀ-uimaan/melomaan jÀrvelle pariinkiin otteeseen. YhdessÀ melontavideossa, jossa olivat ajatelleet mennÀ uudenvuoden melonnalle, mutta jÀrvi oli suljettu kÀytöltÀ. Ja toisen kerran erÀÀssÀ avovesiuintijutussa, jossa hehkuteltiin miten kevÀt on tullut ja kuinka viikonlopusta alkaen on taas lupa mennÀ uimaan.

Melojalta kysyinkin ja rajoitukset johtuvat siitÀ, ettÀ hÀnen kÀyttÀmÀnsÀ jÀrvi on vedenottamo.

Toki on mahdollista, ettÀ moiset rajoitukset pÀtevÀt sellaisilla alueilla, joissa veden vÀhyys on ongelma. Kuten vaikka Kaliforniassa. Mutta minun on vaikea ymmÀrtÀÀ, ettÀ minulle sanottaisiin, ettÀ Hiidenveteen tai PÀijÀnteelle ei saa mennÀ uimaan, koska Helsingin juomavesi.

Tosin, minulle oli yllĂ€tys sekin, ettĂ€ Lontoon Thamesin kĂ€yttö liikkumiseen on rajoitettua. Toki se on jokena tĂ€ysin kuollut — anglot tuppaavat aina tuhoamaan ympĂ€ristönsĂ€ — mutta ettĂ€ siellĂ€ saa meloa isossa osassa vain erityisellĂ€ luvalla, oli minulle todellinen yllĂ€tys :face_with_raised_eyebrow:

Njooh. Silti en jaksa lakata hÀmmÀstelemÀstÀ, ettÀ on kyseessÀ mikÀ tahansa ulkoilma-aktiviteetti, niin jenkit pelkÀÀvÀt jotain.

Olen vakavasti miettimÀssÀ, ettÀ laajennan vesiliikkumistani uimisen puolelle. Tai palaan erÀÀllÀ tavalla juurilleni ja herÀtÀn henkiin muinaisen pintasukeltamisen; laitesukellus ei ole koskaan oikein viehÀttÀnyt.

Toki — meikĂ€lĂ€isen nykyisellĂ€ hapenottokyvyllĂ€ ei varmaan 15 sekuntia pidempÀÀn olla veden alla :laughing: Olen kaukana niistĂ€ ajoista, ettĂ€ istumalla kykeni rikkomaan 2 minuuttia ja liikkeessĂ€kin pÀÀsi 1,5 minuuttiin.

(Laitoin hienon telkkari-ikonin otsikkoon, koska pystyin: tarkoitus oli vaan kokeilla, josko saisi laitettua viitteen vaikka Youtube-linkistÀ aloituksessa, mutta ei sellaista sopivaa hymiötÀ ollut)

1 Like

TörmÀsin toiseenkin hieman hÀmmentÀvÀÀn vÀitteeseen. ErÀÀllÀ videolla haastateltiin jotakuta huomattavan treenatulta nÀyttÀvÀÀ vanhempaa herrasmiestÀ, jota tituleerattiin professoriksi. En tiedÀ onko hÀn aito professori ja jos on, niin minkÀ alan, vai onko kyseessÀ aika globaali tapa kutsua jotain auktoriteettia (tai itseÀÀn auktoriteettina pitÀvÀÀ) professoriksi, mutta hÀn varoitteli kylmÀstÀ vedestÀ.

Alku oli ihan validia. Vaikka on kesÀ tai muutoin lÀmmintÀ, ja matala rantavesi on sopivan lÀmpöistÀ, niin syvemmÀllÀ vedet saattavat sekoittua ja aika nopeastikin pinnan alla tulee vastaan kylmÀ kerros. Ja kun uidaan lujaa, niin uimari erÀÀllÀ tavalla työntÀÀ edellÀÀn kylmÀÀ kerrosta ja on siksi koko ajan viileÀmmÀssÀ vedessÀ kuin mitÀ pintavedet muutoin olisivat.

SehÀn ei ole sinÀllÀÀn ongelma, koska tehdÀÀn työtÀ koko ajan ja oletuksena on, ettÀ pÀÀllÀ on mÀrkÀpuku. Mutta sitten juttu muuttui mystisemmÀksi.

Jopa +20 asteen lÀmmöllÀ hÀn vÀittÀÀ nÀhneensÀ hypotermiatapauksia, kun noustaan rantaan. Silloin lakataan tekemÀstÀ työtÀ ja kehon lÀmpötila voi laskea nopeastikin. Ei tuo ole mitÀÀn uutta, jokainen vanhempi, joka on ollut lasten kanssa rannalla, tietÀÀ sen. Kun mukula paimennetaan rannalle, niin yhtÀ ÀkkiÀ vÀrjötellÀÀn pirusti palellen huulet sinisenÀ pyyhkeeseen kietoutuneena. Mutta voiko tuota kutsua hypotermiaksi? Minusta se on vaan palelua.

MÀÀritelmÀllisesti hypotermia alkaa, kun ruumiinlÀmpö laskee 2 astetta. Ei paljon, mutta se vaatii silti aika rajua jÀÀhtymistÀ. Toki hypotermiaan voidaan pÀÀstÀ normaalissa suomalaisessa uimavedessÀkin, kun veden lÀmpötila on jotain +20 astetta tai yli. Johtuu ihan vain siitÀ, ettÀ vesi johtaa lÀmpöÀ luokkaa 25 kertaa paremmin kuin ilma. Mutta ei se onnistu kuin olemalla totaalisen paikallaan.

Toki jossain uhkakuvissa vÀitetÀÀn, ettÀ tajuton henkilö voi huoneenlÀmmössÀ lattialla maatessaan joutua hypotermiaan, mutta siinÀ avainsana on kyllÀkin tajuttomuus. PidÀn aika mahdottomana, ettÀ +20 asteessa varjossa istuskellessaan pÀÀtyisi hypotermiapotilaaksi millÀÀn aikajaksolla, vaikka olisikin kelteisillÀÀn.

Jenkit on vaan niin eri ihmislajia kuin me kaikki muut :woman_shrugging:

2 Likes

TörmÀÀn koko ajan jenkkipĂ€tkissĂ€ hypotermiapelkoon, tĂ€llĂ€ kertaa vaellusaiheissa. ErĂ€s kantoi touko/kesĂ€kuussa Floridassa toppatakkia mukana, koska pelkĂ€si joutuvansa hypotermiaan yöllĂ€, kun lĂ€mpö voi romahtaa jopa +10 asteeseen. Se ettĂ€ muutoin sitten kuljettiin shortsit jalassa koko ajan, oli vaan mielenkiintoista — ihan oikeasti, toppatakki pÀÀllĂ€ ja koivet paljaana, ei vaan tajua. Laittaisivat vaatteita pÀÀlle, niin ei tule vilu eikĂ€ tarvitse pelĂ€tĂ€ hypotermiaa.

Sama tÀti selitti kuin sinÀ jÀÀtÀvÀn kylmÀnÀ floridalaisena yönÀ +10 asteen lÀmmössÀ olisi ilman toppatakkia ollut vakava hypotermian uhka. HÀnellÀ on viiden sentin therma-restin puhallettava makuualusta ja kolmen vuodenajan makuupussi jollain kolmen R-arvolla eli jotakuinkin johonkin -5 asteeseen asti (tai -10, en muista R-arvoja ulkoa). Ei siinÀ mitÀÀn toppatakkia nukkuessa tarvita.

Siis olenhan minÀkin pohtinut asiaa postauksessa tai kahdessa. Mutta minun kontekstini on joutumisessa lÀhes jÀiseen veteen. NÀmÀ puhuvat tilanteista, jossa ollaan plussan puolella vaatteet pÀÀllÀ maissa. Minusta tuntuu, ettÀ tÀmÀ on joku kielitieteellinen ja kulttuurinen ero, ja kÀytetÀÀn termiÀ hypotermia ihan eri merkityksessÀ.

MeillĂ€ puhutaan tappavasta tilanteesta. Joko avannossa tai jÀÀdÀÀn hankeen -20 asteessa ilman riittĂ€viĂ€ varusteita. Jenkin puhuu tilanteesta, jossa tulee vilu. TĂ€tĂ€ kirjoitettaessa ulkona on -19 ja sisĂ€llĂ€ nÀÀmmĂ€ +17 (kyllĂ€, tĂ€stĂ€ ladosta puuttuu eristeet) ja on hieman holodna villasukista ja villapaidasta huolimatta — mutta en minĂ€ silti hypotermiaa pelkÀÀ.

Mutta kaikki tuohan tarkoittaa, ettĂ€ nĂ€illĂ€ leveysasteilla kaikki kuolisivat kylmÀÀn. EhkĂ€ siitĂ€ johtuu, ettĂ€ kanadalaisten jutuissa taasen harvemmin selitetÀÀn yhtÀÀn mitÀÀn hypotermiasta, vaan puhutaan lĂ€mpimĂ€stĂ€ pukeutumisesta. Ja kun hypotermiaa kĂ€sitellÀÀn, niin silloin asiayhteys on talvisen ajan merimelonnassa — aivan eri asia.

Saattaa toki olla, ettÀ tuossa on havainnointivirhe, koska Googlen algoritmi tuuppaa minulle selvÀsti jenkkien vaellusjuttuja ja Kanadan suunnasta tulee vain melontaa.

EhkÀ tÀstÀ kÀsite-erosta johtuu se, ettÀ anglot ovat niin jumalattoman jÀrkyttyneitÀ kun vauvoja nukutetaan talvella ulos.

Mutta minua alkaa ihan aidosti Ă€rsyttÀÀ kun jauhavat hypotermia sitĂ€ ja hypotermia tĂ€tĂ€ — ja sitten en saa enÀÀ keskityttyĂ€ johonkin varsinaiseen asiaan.

Toinen yhtÀ ÀrsyttÀvÀ detalji on jatkuva juominen. Jos ei juoda ainakin 1,5 litraa per 5 km, niin sitten kuivutaan ja jos ei ihan kuolla, niin ei jakseta kulkea enÀÀ metriÀkÀÀn ja sitten kuollaan. Minulla on vedenkulutus tuollaisella pÀivÀretkllÀ ehkÀ kaksi suullista vettÀ. Toki pysÀhtyessÀ juon kupillisen kahvia, mutta ei sekÀÀn janoon mene.