Jääkausi 10000 vuotta sitten

Kun viimeksi oli jääkausi, niin puoli maapalloa oli umpijäässä. Juuei ollut. Oli vain Fennosskandia, pala Siperiaa, Islanti, Grönlanti ja Kanada.

Minulle oli yllätys se, että suurin osa Alaskasta oli vapaana jäästä.

kuva

Mä en oo kauheesti ollu koulussa hereillä kovinkaan monella tunnilla ja jotenkin olen aina ajatellut että jääkausi kattoi koko maapallon :flushed:

Mutta kumpaas nyt onkaan ilmastonmuutoksen takia povattu: uutta jääkautta vai lämpenevää? Kun mielestäni molemmista on puhuttu.

Ja mistä syystä toi jääkausi on sillon tullut?

Maapallo on sellainen, että jääkausia tulee ja menee — se mistä me aina puhutaan, joka aiheutti maan painumisen ja nyt maannousun ja joka synnytti Lohjanharjun, Salpausselän ja nipun muita vedenjakajia sekä liikutteli siirtolohkareita ympäriinsä, on juurikin tuo viimeinen.

Maa kiertää einen epäsäännöllistä reittiä auringon ympäri. Välillä se on soikeampi ja välillä käytännössä ihan pyöreä. Samaten maapallon akselissa on klappia, eli se huojuu. Tuo sitten aiheuttaa sen, että aika ajoin maapallolle ei tule tarpeeksi aurinkoa ja alkaa jäätiköityminen ja jossain vaiheessa sitten napa-alueiden ympärille syntyy jääkausi.

Ja toinen ääripää on sitten jumalaton lämpeneminen, palmuja kasvaa muuallakin kuin Nizzassa ja ajan myötä öljyvarastot sitten täyttyy.

Aikajaksothan on tolkuttoman pitkiä. Puhutaan sadoista tuhansista vuosista tai miljoonista. Itä-Afrikassahan on se yksi hautavajoama. Afrikasta on repeytymässä pala irti ja häipymässä omille teilleen. Jos en ihan väärin muista — joka tällä kertaa on mahdollista — niin seuraava ns. normaali jääkausi on ajoitettu niihin aikoihin kun tuo Afrikan murunen törmää jonnekin Intiaan ja synnyttää uuden Himalajan. Tosin Intiakaan ei ole enää siinä vaiheessa samassa paikassa kuin nyt.

Edellinen jääkausi on murheenkryyni. Se syntyi liian aikaisin, ihan helvetin nopeasti ja loppui vieläkin nopeammin. Eli käyttäytyi erittäin huonosti. Ja nyt sitten yritetään selvittää miksi.

Silloin oli kylmenevä kausi ja Kanada paukahti jäähän. Mutta sen ei olisi pitänyt levitä. Nyt arvuutellaan, että syy oli sama kuin mitä nyt pelätään: Golfvirta. Oikeammin se hemmetin iso kierto, joka pyörii pohjoisesta etelään ja takaisin, ja jonka viimeinen kärki on se mikä me tunnetaan Golf-virtana.

Silloin ilmeisesti Kanada jäätyi liikaa ja se käänsi Golf-virran itäänpäin ennen meidän korkeuksia, lämmöt laski ja jää vyöryi päälle. Sitten muut tekijät aiheuttivat ilmaston lievää lämpenemistä ja Kanadan suunnalla pari merireittiä avautui, ja Golf-virta alkoi palautumaan entiselle reitilleen — ja meille syntyi Saimaa. Ja Salpausselkä. Ja Nummela.

Niin ja suomalaiset pääsivät Suomeen. Ja Amerikan puolella esi-intiaanit jäivät jumiin Alaskaan.

Se mitä ilmastonmuutoksessa pelätään on juurikin Golf-virran pysähtyminen — oikeammin, että se koko etelä/pohjois-virtaus pysähtyy. Se kun aiheuttaa sitten kaikkea paskaa ja ilmaston koleus talvella ja sateettomat helteiset kesät ovat ongelmista pienin. Meiltä loppuu nimittäin kalat meristä. Se kierto on perusedellytys sille, että plankton elää ja vedet on sen verran viileitä, että kalatkin pärjäävät.

Tyynenmeren keskellä ei ole kaloja. Tai on, mutta huomattavan vähän ja syvällä. Se johtuu juurikin samasta.

Kukaan ei tiedä mitä tapahtuu. Se, että ilmasto lämpeää ihmisen takia on fakta, Se, että ilmasto lämpenee niin nopeasti, että eliöstö ei ehdi sopeutumaan, on myös fakta — siksi nyt eletään maapallon kuudetta joukkosukupuuttoa.

Sen sijaan se, että koska Golfvirta pysähtyy on kysymysmerkki. Enää se, että pysähtyykö vai ei, ei ole enää kyseenalaista. Kyse on vain siitä, että koska se tapahtuu. Tuo on muuten ilmeisesti Venäjän vika. Ukrainan sota aiheuttaa asioita, joiden takia ilmastonmuutokseen reagointi on liian vähäistä ja venyy yli sen ei-paluuta rajan.

Se, että mitä siitä seuraa, on tuntematonta. Kalojen kohtalo, merenpinnan nousu ja paikallisten ilmasto-olosuhteiden muutokset on kuvattu kohtuullisen luotettavasti. Periaatteessa pohjoisessa voisi alkaa jääkausi, ja silloin jäätiköityminen heijastaisi auringonvaloa ja lämpeneminen pysähtyisi. Tai syntyy niin paljon pilvisyyttä ja muuta mukavaa, että lämpeneminen kiihtyy.

Minä ehdin näkemään ilmaston ääriolosuhteiden synnyn — tai no, se on jo tapahtunut. Sinä ehdit näkemään muutaman muutoksen enemmän. Nyt alakoulussa olevat joutuvat kärsimään siitä. Mutta siihen, että paska lähtee oikein kunnolla tuulettimeen meneekin enemmän aikaa — kristillinen ajanlasku kattaa pari tuhatta vuotta. Aikajakso on joko tuo, tai sitten nopeampi — kuin viikinkiajoista tähän päivään.

Ennenkuin sinne asti päästään, niin maailma on kuitenkin muuttunut niin paljon, että maapallon ihmismäärä on laskenut ja reippaasti, eikä kivalla tavalla, ja Euroopan synnyttäneet kansainvaellukset tai Rooman kaatanut pienempi vastaava, ovat ihmisten kirjoissa pikkujuttuja.

Masentavaako? Taatusti. Mutta minä olen hyväksynyt sen, että ihminen on nykymuodossaan evoluution umpikujassa ja tulee häviämään tässä kuudennessa massasukupuutossa — jonka itse aiheutti. Uusi dinosaurukset tappanut meteoriitti siis. Maapallohan selvinnee, mutta muuttaa malliaan ja tulee uudet lajit — kuten ennenkin.

Ja siinä välissä tulee sitten olemaan jääkausi tai muutama.

1 Like

No oli kyllä masentavaa ja surullista :disappointed:
Mutta itse ollaan itsemme tähän jamaan saatettu.

Vaikkei asioita pysty pysäyttämään, jokainen voi omalta taholtaan yrittää tehdä kaikkensa. Mitä kaikkea se vaatii yksilötasolla, se pitää jokaisen itse miettiä.

Jääkausi alkaa varmaan lähestyä kun mursu jo tänne saapunut :face_with_hand_over_mouth: