Itsetehty pätkis-jäätelö

Onko kukaan koskaan tehny jäätelöä itse? Mahtaako onnistua niin helposti mitä annetaan ymmärtää? Ja tuleeko siitä oikeasti jäätelöä vai vaan jotain pakastettua kermavaahtoa?

Löysin niin hyvältä näyttävän jäätelöohjeen että tätä on pakko testata jossain vaiheessa.
Kai tota kondensoitua maitoa myydään kaikissa kaupoissa?

Pätkis-jäätelö

n. 1.5-2 litraa

Ainekset

• 6 dl vispikermaa
  • 1 prk kondensoitua maitoa (ei kinuskia)

Lisäksi:

• 1 pussi (140 g) Pätkispaloja + 100 g tummaa 50% suklaata + 1 dl kuohukermaa
  • TAI 2 pussia (yht. 280 g) Pätkispaloja + 1 dl kuohukermaa

Valmistus

Vatkaa kerma vaahdoksi. Kaada joukkoon kondensoitu maito ja vatkaa kunnolla sekaisin. Laita mikron kestävään pieneen kulhoon tai mukiin melkein kaikki Pätkikset. Säästä osa pinnalle. Jos käytät myös tummaa suklaata, pilko myös se kulhoon. Kaada joukkoon kerma.

Lämmitä mikrossa välillä sekoitellen, kunnes Pätkikset sulavat.

• Huom! Pätkikset palavat helpommin kuin tavallinen suklaa, joten lämmitä Pätkiksiä vain 10-15 sekunnin jatkoissa ja sekoittele välillä.

Kaada sulatettu, mutta ei kuuma, pätkis-kermaseos vatkatun vispikerma-kondensoitumaitoseoksen joukkoon ja sekoita hyvin.

Kaada massa kahteen n. 0,8 litran vuokaan tai yhteen n. 1,5 - 2 litran vuokaan ja tasoita pintaa hieman. Murskaa loput Pätkikset käsin pienemmäksi ja ripottele pinnalle.

Laita vuoka pakkaseen jähmettymään vuoan korkeudesta riippuen noin 5 tunniksi. Jos pakastat jäätelön läpikylmäksi (eli vaikkapa yön yli), ota se sulamaan n. puoli tuntia ennen syömistä, niin se ehtii pehmenemään sopivasti.

Screenshot_20220704_082033

2 Likes

En ole itse tehnyt, mutta maistanut kerran — en juuri tuolla ohjeella. En minä sitä jäätelöksi kutsuisi, tosin ei se pahaa ollut. En kuitenkaan niin paljon innostunut, että olisin itse tehnyt.

Marketeissa ainakin on. Ja meillä kylän K-kaupassa. S-kauppojen tarjontaan en ehkä luottaisi, mutta kaipa niilläkin on. Lidleissa en muista koskaan nähneeni.

Tuo on vähän niinkuin maitojauhe. Periaatteessa on joka paikassa, mutta todellisuus on toinen.

1 Like

En oo tehnyt, mutta oon usein maistellut kaverin tekemää. Hän osti sittemmin jäätelökoneen, en tosin enää muista oliko syynä koneetta tehdyn jäätelön koostumus vai se, että teki jäätelöä niin usein. Ehkä molemmat.
Koostumus ei ollut sama kuin kaupan jädeissä, mutta pohjana taisi usein olla kookosmaitoa. Hyviä ne oli kuitenkin, kunhan ei jäänyt jumiin erilaiseen koostumukseen.

Tuota pätkisjädeä on pakko kokeilla! :heart_eyes:

Mä oon maustanut jätskiä itse. Jos tykkää keksipaakuista jäätelössä, itsetehtynä saa halvemmalla todella hyvää:
1l jäätelöä
1pkt suklaa cookieita
Iso kulho (joka mahtuu pakkaseen)

1. Keksit murskataan ja murustetaan kulhoon. Murskan/murujen koko oman maun mukaan.
  2. Jäätelö pilkotaan veitsellä pieniksi paloiksi. Mitä pienempiä, sen helpompaa.
  3. Keksimurut ja jäätelöpalat sekoitetaan kulhossa. Mitä pienemmäksi jätskin on pilkkonut, sitä helpommin ja nopeammin keksit saa sekoitettua tasaisesti jäätelöön.
  4. A. Laita kulho pakkaseen noin tunniksi, jotta jäätelö kovettuu ja keksinpalaset pehmenevät. Tai
    B. Syö kaikki heti.

Ei keksipaakkujätskejä mulle kiitos :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mä en oo koskaan edes maistanut itsetehtyä, mutta toi pätkisjätski näyttää niin hyvältä että pakko kokeilla. Eihän sitä noin isoa satsia tarvii ekalla kerralla tehdä jos sattuiski olee pahaa :wink:

Jos satut Lafal tekee ennen mua niin kerro täällä miten onnistui ja mitä tekis toisin ym :+1:

1 Like

Nyt on testattu ja aaa että on hyvää :star_struck: bonuksena se on niin kovin makeaa, ettei sitä pysty syömään paljoa kerralla. Joten voi hakea lisää monet kerrat :ok_hand:

Tein pelkällä pätkiksellä. Koostumus on pehmeän sileä. Ehkäpä samettisempi kuin kaupan jädessä, mutta tilanne saattaa olla huomenna toinen, kun se on saanut olla pakkasessa 24h. Laitoin pakkaseen tänään klo11 ja oon maistellut pitkin päivää. Menee yllättävän kauan, että jähmettyy ja muuttuu edes oikeasti kylmäksi…

Kovin paljoa muuta ei ole tarvinnut syödä :crazy_face:

1 Like

Ja se kondensoitu maito on edelleen mulla kaupassa :woman_facepalming: mä en ymmärrä miten se on niin vaikea muistaa ostaa.
Täytyy varmaan ihan muistilappu laittaa.

1 Like

Mä sain aikaiseksi tehtyä sitä myös ja joo samat sanat sanon kuin @Lafal: tosi makeeta, parempaa kuin kaupan pätkis jäätelö, maistuu oikeesti pätkikseltä ja sileää oli ainakin eilen ja mun mielestä kyllä jäätelömäistä.
Eilen tehdessä mietin olisko pitäny joukkoon laittaa pätkiksen paloja mutta sitten olis kyllä ollu ihan ällömakeeta.

Nyt ollu yön yli enkä oo vielä ottanu mutta enpä usko että koostumus kauheasti muuttunu, kovettunu vaan enemmän.

Laitoin kanssa pääosin pätkiksiä mutta myös jonkun vanhan tummasuklaalevyn jämän, muutama kymmenen grammaa.

Sitä tuli tosta satsista kyllä aika paljon, yksin kun syö niin kestää varmaan useamman päivän. Ei sitä kuitenkaan viikkotolkulla voi säilöä :wink:
Mansikkasoseesta sais varmaan myös tosi mansikkaisen jäätelön, sitä ajattelin testata jossain vaiheessa.

1 Like