iPhone vs android; helppous vastaan halpuus (asenne-flame-ketju)

Pitääkö sitä alkaa harkitsemaan omppua kun vanhemmaksi tulee jos on noin selkeä :thinking:

1 Like

En osaa sanoa. Mutta sellaista tilannetta ei hevin eikä bluesilla tule, että minä ottaisin androidin käyttöön. Ihmisillä on aivan liikaa omituisia ongelmia niiden kanssa — vai miten asiaan suhtautuu @Lafal :wink:

Iphonet maksaa niin saatanasti, ettei sellaista tilannetta tule, että suostuisin maksamaan luurista niin paljon.
Macbookin voisin ottaa, jos joku antaisi. Siis tykkään enemmän Ompusta kuin Microsoftista (omppu on selkeämpi ja oikeasti tekee sen mitä haluan), mutta hinta on este.

Tosin Applen tapa tehdä liuta välttämättömiä, erikseen myytäviä lisäosia ottaa päähän. Ja se, että täysin toimintakelpoiseen laitteeseen ei saa enää uutta ohjelmistopäivitystä, koska laite on liian vanha. Tosin tuo ominaisuus taitaa nykyään olla Androideillakin.
Microsoft läppärithän ei ole niin pitkäikäisiä, että tulisi vastaavaa ongelmaa.

Saman verran samanlainen android maksaa — tai no, satasen ero taitaa olla iPhonen tappioksi.

Sillä androidin hinnalla on aika tiukka yläraja. Ja jos siihen hintaan saa jonkun vanhemman iphonen, sen on pakko olla jo todella vanha tai todella paska :joy:

Pakko kommentoida tuota otsikkoa: helppous vs hinta olisi parempi :laughing:
Iphonet maksaa ihan tolkuttomasti.

Kyllä tuo otsikointi on ihan kurantti :rofl:

Ketju tarvitsee kuvan.

kuva

Okei… ollaan tasapuolisia :wink:

kuva

1 Like

No joo mulla kans vähän sama. Mun puhelimella on hintakatto ja siihen kattoon ei iPhone riitä.

Eikä se androidkaan oo ikinä se uusin vaan ehkä pari vuotta vanha versio. Tietyt ominaisuudet pitää kuitenkin olla. Yksi mikä iphoneista puuttuu on muistikortti. Mä haluan puhelimen jonne saa muistikortin. Pitäis ehkä opetella käyttämään “pilvipalveluita”.

En tiedä mihin ihmeeseen sitä muistikorttia tarvitsee. Paitsi tietysti veden saamiseen puhelImen sisälle ja tietojen menettämiseen kun se muistikortti kosahtaa — kun joka tapauksessa sitä pilveä tarvitaan.

Halvin uusi iPhone maksaa vissiin 350 euroa. Se, että joku perkeleen pro palli tusinalla kameralla ja gigalla muistia maksaa 1500 on oma juttunsa, mutta ihan yhtä kalliita ne muidenkin valmistajien lippulaivat on.

Minulla on iPhone 7. Uudet menee sarjassa 12 nyt. Taitaa olla neljä vuotta vanha eikä siinä mitään vikaa ole.

Mä en edes tiedä miten se pilvi loppujen lopuksi toimii :grimacing: ja aina varotellaan tietoturvasta. No pääsee sinne puhelimelle vielä helpommin “murtauduttua”.

Mutta eikö pilvikin ole ilmainen vaan johonkin tiettyyn kokoon asti? Vai oonko ymmärtänyt väärin?

Kaikki maksaa. Mutta kyllähän Googlen pilvellä pitkälle pärjää ilman rahaa.

1 Like

Toikin oli uusi tieto että Google riittää.
Oon ollu ymmärryksessä että pitää olla joku iPhonen oma :flushed:

Ihan hyvä että tämäkin keskustelu lähti ilmoille :+1:

Tuossa on kyse kahdesta eri asiasta.

Apple oma iCloud on pääsääntöisesti synkkaukseen eli se pitää saman sisällön kaikissa laitteissa. Kun yhteen lisää, niin se näkyy kaikissa. Kun yhdestä poistaa, niin kaikista poistuu. Plus sitä kautta pyörii mm. backup, laitteiden ja henkilöiden löytäminen jne.

Tuosta on tietysti varsinaista hyötyä vain jos on muitakin Applen laitteita.

ICloudia voi käyttää myös kuin tavallista pilveä, eli kuin muistikorttia tai mitä tahansa mihin työntää tiedostoja muuten vaan talteen. Tai varmuuskopioi kuvat. Minulla taitaa olla 200 gigan laajennus ja maksaa vissiin pari euroa kuukaudessa.

Mutta varsinaiseen kuvien (ja muiden tiedostojen) varmuuskopiointiin käytän Microsoftin pilveä, koska se tulee Officen mukana. Sen sijaan tekstit, duunijutut sun muut menee Google Driveen. Jouduin siihenkin ostamaan lisätilaa, muistaakseni veloitus on 2,99 kuussa.

Sen sijaan Dropboxia en käytä. Ei mitään iloa minun käytössäni.

Voisin tipauttaa iCloudin perustasolle ja karsia joko Microsoftin tai Googlen, mutta se vaatisi ekstratyötä. Mutta tulee vastaan, mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin, koska noita kuukausimaksuja alkaa olla nyt liikaa.

Maksujen suuruus oikeastaan riippuu vain siitä, että kuinka paljon kuvia ja videoita haluaa säästää… Suurin osahan on ihan turhia.

1 Like

Ei mitään hajua mikä toi edes on :see_no_evil:

Totta. Mutta niitä on jo niin paljon ettei niitä jaksa läpi käydä vaan tulee vaan säästettyä. Toi vois kyllä olla yksi projekti minkä tekis, yhden albumin kerrallaan aina kun on turhaa aikaa.

Dropbox oli ensimmäinen kuluttajatason pilvipalvelu tiedostojen käyttöön. Vielä jokunen vuosi sitten yleisimmin käytetty — hieman kuin tiedostopilvien Spotify tai Netflix. Mutta on hiipunut viimeisten vuosien aikana.

1 Like

Mulla ei ole pilveä käytössä. Kerran kokeilin ja se veti puhelimen ihan jumiin, koska automaattisesti siirsi jokaisen räpsyn joka kerta pilveen. Tuo tosin oli joskus 7v sitten jollain hyvin halpisälypuhelimella. Ja varmaan sen saisi astettua niin, ettei kaikki siirry automaattisesti. Tai että kun poistaa kuvan puhelimesta, se poistuisi sieltä pilvestäkin, ellen toisin ole määrännyt.
Otan kuvia esim. työvuorolistoista, joita en tarvitse enää neljän viikon päästä. Ei sellaisesta tarvitse varmuuskopiota.

Edit. Nykyään pilvipalvelulle olisi käyttöä, jotta kuvat jotka haluaa säilöä siirtyisi itsestään puhelimesta muualle. Mutta en ole jaksanut alkaa selvittämään sitä, miten saan nääriteltyä sen mitkä kuvat sinne siirtyy.

1 Like

Tuo on synkkaamista ja sitä ei yleensä tarjoa kuin valmistaja, ja silloinkin hyvin vastahankaan. Yleisin iPhone-käyttäjien parku kohdistuu juurikin tuohon. Ollaan tehty tilaa puhelimeen ja sitten sen kullannupun kuvat häviää myös, koska käytössä on synkronisointi, ei kopiointi johonkin muualle.

En ole enää aikoihin törmännyt teknisiin ongelmiin pilvipalvelujen kanssa millään laitteella.

Eli simppelisti ilmaistuna — jos puhelimesi hajoaa tai varastetaan, niin menetät sitten suunnilleen kaiken?

1 Like

Siirrän tasaisin väliajoin puhelimesta kuvia koneelle perinteisesti johdon välityksella. Muuta tärkeää, mikä on vain puhelimessa, ei ole.