Intervallia tai jotain

Nyt kun paino meni hilkun alle 86 ja alan lähestyä alkuperäistä 85 kilon tavoitetta, niin treeni muuttui. Itseasiassa painotus muuttui jo jotain viikko sitten, mutta jotakuinkin näin nyt mennään — kunnes kyllästyn ja muutan taas jotain. Siksi nykyinen painotus saa ihan oman aloituksensa, pois tuosta ”ei kehity” ketjusta.

Jos asia ei ole vielä selvinnyt, niin minähän teen aina tavoitteita ja muutan tekemisiä sen suhteen — mutta tavoitteen muuttumiset perustuu enemmänkin kyllästymiseen ja/tai uudesta asiasta innostumisesta, kuin tavoitteiden täyttymisestä.

Joten

• koska painotavoite alkoi olla kohdallaan, ja vaikka joudun nykyään käyttämään farkkujen kanssa vyötä eikä minun tarvitse enää naama punaisena vetää vatsaa sisälle, jotta saisin napin kiinni, mutta
  • vyötärö on edelleen kaikkea muuta kuin esteettinen ja askeettinen

niin vähensin puuduttavaa mattokävelyä aika paljonkin. On se edelleen mukana, mutta minuutit sekä kilometrit ovat vähintään puolittuneet.

Tilalle tuli sekalainen sillisalaatti voimaa tai jotain muuta sinnepäin poukkoilevaa lihasjuttua. Kyllä, tiedän tuskallisen hyvin (pun intended), että peruskunto ja kestävyys ovat edelleen heikossa jamassa ja siltä osin pitäisi nimenomaan jatkaa pitkäkestoista matalamman sykkeen puurtamista — mutta siinä hommassa hajoaa pää.

• sunnuntaina ja keskiviikkona aamulla crosstrainerilla ja/tai matolla intervallia sekoittaen juoksun tyyppistä ja kävelyä tavalla tai toisella
  • maanantaina ja torstaina yläkroppaa vastuskumeilla sekä saman alueen pilatestyyppistä; sarjoina eri tyyppisiä juttuja, joten eihän tuota intervalliksi saisi sanoa, mutta se siinä tapahtuu
  • tiistaina ja perjantaina vatsaa ja ohessa selkää, plus saman alueen jotain pilatestyyppistä
  • joka ilta 2 - 3 km matolla, vauhti vaihtelee fiiliksen mukaan
  • lauantai edelleen lepopäivä

Kaikki venyttelyt ja liikkuvuusharjoitukset, kuin varsinainen cardiohan tuosta puuttuu. Mutta sellaista se on, vuorokaudessa ei riitä tunnit.

Tätä kirjoitettaessa on sunnuntai, ja aamutreeni tehty.

• crosstrainerilla 10x malliin minuutti töitä, minuutti lepoa — mutta nostin sen seuraaviksi kerroiksi 1:15 töitä ja minuutti lepoa
  • matolla ensin 5 km lämmittelyä ja sitten minuutti juoksua ja 1,5 minuuttia kävelyä — sarjojen määrä riippuu ihan siitä missä vaiheessa syke paukkuu yli 180, sillä siinä vaiheessa lopetan, koska en halua sydäriä

Nyt crosstrainer jäi 9 kertaan, koska sekoilin puhelimen kertomien sarjojen kanssa.

kuva

Ihmettelin jonkun aikaa, ehkä kymmenisen minuuttia ja sitten matolle.

kuva

5 km lämmittelyn aikana (joka taisi kylläkin olla enemmänkin jäähdyttelyä, koska alla oli crosstrainer) oleva sykkeen niiaus tuli siitä, että tipautin hieman vauhtia, kun alkoi tuntua liian työläältä tulevaa juoksemista ajatellen. Aika äkkiä syke reagoi siihen.

Juokseminen on ihan perseestä. Vihaan sitä puuhaa edelleenkin. Matto on lisäksi täysin viheliäinen, koska en osaa juosta sillä ja tasapaino on mitä on. Juoksen pahasti vinossa, koska pidän oikealla kädellä vahvasti tukea kaiteesta.

Sykkeen nousuvauhti kertoo kuinka pirun surkeassa kunnossa olen, mutta ehkä-kai-mahdollisesti-nojaa se siitä joskus paranee. Ohjelma tarjosi 20 toistoa, mutta kolmannessa juoksussa lopetin. Ei vaan kyennyt, happi loppui, pieretti ja sydän oli tulla rinnasta ulos.

Mutta, Alkuvaiheessa silloin… pari kuukautta sitten? … etsin maksimisykettä ja se oli jossain 186 paikkeilla, olisin ehkä kuolemanrajakokemuksen kautta saanut painettua sen johonkin 188 tasolle. Nyt viimeisessä juoksussa syke oli maksimissaan 184 ja olisin saanut rääkättyä sen ylemmäs ja silti pysynyt jaloillani sekä luultavasti tajuissani.

Tuosta voinee päätellä, että on sydänpuoli hiukan kehittynyt. Vai voiko? Ehkä syyllistyn vanhaan syntiini ja yritän löytää tulosta kertaluokkaa olevasta satunnaisuudesta :grin:

No, keskiviikkona uudestaan tuota herkkua.

1 Like

Muutin taas hiukan juoksu/kävely intervallia:

• alkuun 5 min kävelyä @ 5,8 km/h
  • 45 sek juoksua @ 10 km/h
  • 2 min kävelyä @ 5,5 km/h
  • loppuun 3 min kävelyä @ 5,5 km/h (ja koska sarja loppuu kävelyyn, niin kolmella minuutilla saan jäähdyttelynkin 5 minuutiks)
  • juoksu/kävely sarjoja 8

Ja näin kävi:

kuva

Tuossa maksimisyke on piipahtanut 177:ssä.

Ja kuten aina, niin km/h nopeudet on suhteellisia eli toteutunut lienee alle sen mitä matto väittää. Se, että matto on paljon raskaampi kuin luomu, niin varmaan tasoittaa. Ja hittoako nopeuksillakaan on mitään merkitystä, kun rasitusta kerran haetaan.

(Ja ennenkuin mäkätetään siitä joulutauosta, niin ei moista vielä lasketa, koska kaupat on vielä auki ja joulurauhaakaan ei ole vielä julistettu)

1 Like

Muutin otsikon merkkivaatimusta — on nyt muistaakseni 5 merkkiä. Minulla on kylläkin hailakka muistikuva, että olisin sen jo kertaalleen vaihtanut… jolloin se perhana palaisi aina päivitysten myötä. Tai sitten muisti vaan pissii ja olin pelkästään suunnitellut vaihtavani sen.

Joten aamulla taas hiukan kävelyä/juoksua/kävelyä. En minä tuohon ole siirtymässä siksi, että minulla olisi jokin jumalaton näkemys aiheesta. Sen verran näkemystä on, että se nostaa sykkeen ylös, mutta en sitten tiedä onko siinä aidosti mitään järkeä.

Siinä vaan menee aika nopeammin, kun on jotain vaihtelua. Plus kello kertoo paremmat kalorikulutukset :grin:

kuva

MaxHR oli 180.

Sen verran kuvaajasta, että juoksuhan lakkaa hieman ennen sykehuippua, tietenkin. Syke jatkaa hetken nousua kävelyn alettua ennenkuin kääntyy laskuun. Mutta nousu on heti juoksun ensi askeleilta.

Viimeisen juoksun lasku oli todella hidasta. Kun nuo muut laskut ovat 2 minuuttin kävelyllä, niin viimeisestä huipusta kävelin 5 minuuttia. Tarkoittaa omalla pähkäilyllä sitä, että ei ainakaan yhtään toistoa enempää ja saisi ehkä ottaa yhden poiskin.

Kokeilin nyt kelloon rakennettua kävely/juoksu intervallia. Johonkin ketjuun selitin rakenteen, mutta menkööt uudestaan.

• lämmittelyksi kävelyä kunnes syke on 140
  • juoksua kunnes syke on 172
  • kävelyä kunnes syke on 162
  • kahdeksan toistoa
  • lopuksi hieman kävelyä

Ja näin siinä sitten kävi:

kuva

On tainnut joulu jättää jälkensä, tai sitten pari tuntia ennen tuota syödyt pari tortillaa tekivät tehtävänsä. Loppui nimittäin happi ja luovutin.

Istuin hetken, taisin tännekin päivitellä jotain ja päätin vain kävellä jonkun aikaa.

Se jonkun aikaa kesti kilometrin taaperruksen vauhdilla noin 11 minuuttia, eli hyvin rauhallisesti.

Sitten päätin, että josko hiukan vaan juoksisi. Siis niin hidasta hölkkää kuin mitä matolla pystyn. Laitoin vauhdiksi 9 km/h ja menin kunnes kello huusi sykkeen menneen punaiselle ja hengästyin kunnolla (käsi kädessähän nuo aina menevät) — 178 kohdalla vaihdoin takaisin kävelylle.

Sitten taas taaperrusta niin kauan, että hengitys tasaantui. Ja uudestaan hölkälle. Sama juttu — 178 kohdalla takaisin kävelyyn kunnes hengitys tasaantui.

Tuossa vaiheessa sattui jo pohkeeseen ja vitutti, joten päätin ottaa vain yhden juoksupätkän ja tehdä sitä pidempään. 188 kohdalla loppui hapenottokyky ja hyppäsin vauhdista pois.

kuva

Tämä ja edellinen kuvaaja ovat pikselikooltaan samanlaisia, mutta eivät aikajänteeltään. Joten ne vain näyttävät samanlaisilta, mutta eivät kuitenkaan ole.

Minulle on muutamakin sanonut, että minun pitäisi mieluummin hölkätä kuin kävellä. Saisi paremmin rakennettua sitä perustason aerobista kuntoa.

Just joo. Lievää hölkkää puolitoista minuuttia ja osun maksimisykkeeseen. Että sellainen juoksukunto.

Mutta… alkaahan tämä tuntua jo siltä, että pitäisi piipahtaa ihan oikeasti lääkärillä. Syke nousee ihan liian herkästi, ihan liian nopeasti ja ihan liian vähällä työllä. Mutta kun olen jo diagnosoinut itseni — verenpaine ei nouse, joten sykkeen on noustava, ja se johtuu paskoista verisuonista. Ei niille mitään pysty tekemään.

Ja toinen mutta, koska siirryttiin vakaviin asioihin. Minun ei ehkä kannattaisi tehdä yhtään mitään 90 % sykealueella, maksimille menemisestä puhumattakaan. Puolustelen tekemistäni kuitenkin sillä, että minulle ei tule huimausta, ei rintapistoksia, tärinää tai muutakaan. Ainoastaan väsyneet paikat ja hengästyminen — ne taasen ovat ihan normaaleja ja jopa haluttuja seurauksia rasituksesta.

Siksi toiseksi tuon maksimisykkeen jälkeen minulla oli syke tipahtanut kolmessa minuutissa 120:een. Toki istuessa. Jos olisin kävellyt hiljakseen, niin kolmen minuutin jälkeen syke olisi ollut jotain 135 paikkeilla.

Jos kävelen matolla reippaalla vauhdilla, niin matkavauhti on arvioituna askelpituuden kautta 10 min/km. Luomuna menen 9 min/km ja alle. Joten pitäisi noita hölkkäpätkiä kokeilla tasamaalla josko ero olisi yhtä selvä (tosin, aina minulla on ollut ihan paska juoksukunto). Taitaa mennä kevääseen kylläkin…

Otin tänään alkuperäisen kaavan mukaan kävely/juoksu intervallit.

• 5 min lämmittelyä @ 6 km/h
  • 45 sek hölkkää @ 8 km/h (eli tipautin juoksuvauhtia)
  • 2 min kävelyä @ 6 km
  • 8 toistoa
  • viimeiseksi noin 3 min kävelyä, oikeammin 3 km täyteen

kuva

Ei alussa mitään tuollaista nopeaa sykkeen nousua ollut. Kello näämmä hukkasi taas sykkeen pariin otteeseen.

kuva

Sitten hengähdin niin kauan, että hengitys rauhoittui ja hiki kuivui. Ja otin pelkän hölkkäpätkän — ihan vaan nähdäkseni missä mennään. Mutta teen siitä oman ketjun.

Aamun kävely/juoksu. Tällä kertaa

• kävely 6 km/h
  • juoksu 9 km/h eli todella löysää hölkkää

kuva

Koska juoksu oli niin paljon löysempää, niin periaatteessa, ja varmaan käytännössäkin, kuvaajaa ei voi verrata aikaisempaan 8 intervallin tekemiseen.

En vaan pysty oikein juoksemaan noin hitaalla vauhdilla. Siinä on vaikea saada askelta sovitettua maton vauhtiin. Mutta koska samalla yritin pakottaa itseni kävelemään ja juoksemaan ilman, että otan oikealla kädellä tukea koko ajan, niin en lisännyt tempoa.

Tasapainolle on pakko tehdä jotain. Pilatesta, jumppapalloa ja vatsalihaksia… tosin, taitaa olla aika toivoton urakka.

Kuulostaisikohan suunnitelmalta, jos tekisin kävely/juoksua joka toinen päivä — vai pitäisiköhän tyytyä kahteen kertaan viikko. On se aika vähän.

1 Like

Hevosen selässä ilman satulaa istuntaharjoituksia.

Minna liinan päähän.

Aluksi hieno, hyvä ryhti, kädet rentoina sivulla, sitten nostat kädet sivulle ja lopuksi ylös. Muutama kierros kutakin vaihtelevissa askellajeissa.
Vartalon taivutuksia niin että molemmat kädet kurkottavat ensin toisen puolen jalkaasi ja sama toiselle puolelle.
Hyvää harjoitusta keskivartalolle.

Sisätreeniin lankunpätkä jonka puoleen vääliin vaikka pieni matto rulla poikittain. Siinä kiikkulauta.
Kalliimpi vaihtoehto olisi tietysti sellainen bosupallo tasapainotreeniin.

Myös suuri mahdollinen dobo tai jumppapallo ihan istumiseen on ok.

Varsinaisen pilateksen voit unohtaa. Älä ainakaan mene millekkään tunnille :wink:.
Jotenkin mulla on semmoinen intuitiivinen tuntemus, että et jaksaisi sitä :rofl:.
Itse kävin sinnikkäästi puolivuotta, mutta cain sen takia koska olin maksanut sen.
Joka kerta puolessa välissä mietin, että mitä vittua minä täällä teen. Venyttelyä, hengittämistä, tasapainoa, hengittämistä, lihasjuttua, hengittämistä. Toistoa toiston perään mukamas rentouttavan muusiikin soidessa taustalla :roll_eyes:.

1 Like

Tämäkin hepan kyydissä? Suoraan vai viistosti sivulle?
Vaikuttaa jo hyvin haastavalta. Tosin mä oon ratsas… ollut hevosen selässä vaan kerran :joy:

1 Like

Hepan selässä edelleen :blush:.
Parantaa tasapainoa ja vahvistaa hyvin keskivartalon lihaksia.

Tässä onkin juuri hyvin pointtina tuo, että liinassa ympyrää mennään ettei hevonen mene minne lystää.
Ja @Jagsterilla on noi valmiudet siinä kotipihassa niin ei tarvitse sinne pilatestunnille mennä kiroilemaan :joy:.

1 Like

@Lafal unohdin vastata tuohon, että viistosti sivulle. Enemmän kädet sinne hepan kaulen puolelle ja oman kengänkärjen väliin.

Ei meidän suunnalla pysty ratsastamaan. Ei ennenkuin maa jäätyy. Ei kestä maastot ja tie on jäässä. Siellä olisi vaarallista jumppailla ratsailla, vaikka kaakilla olisi hokit ja naapurit ajaisivat hitaammin.

Siksi toiseksi en ole ollut ratsailla… ööh… neljään vuoteen. No, melkein. Yhden kerran kävin selässä ja se meni malliin talutusratsastus.

Syynä oli tämä vanha tapaus:

Osa tietää, että pelkään hevosia. Siksi yritin opetella ratsastamaan. Kun huusholliin tulee kavioita, niin pelosta on päästävä yli. Se on sitten helpommin sanottua kuin tehtyä, enkä vieläkään mene edes omien taakse, kun irrotan loimien jalkalenkit — onneksi ulottuvuus riittää sivultakin.

Kyllä, minä tiedän, ettei niillä ole tarvetta potkia. Ja kyllä, minä tiedän, että mitä lähempänä on hevosta, niin sitä vaikeampi sen on potkia. Silti kierrän aina pään kautta, jos on pakko mennä toiselle puolelle. Ja kaikesta tuosta johtuu, että alan vasta nyt saamaan hevosiimme jotain kuria.

Pointti on lähinnä siinä, että vaikka jutussa selitin, ettei pelkotiloja jäänyt, niin jäi. Sen jälkeen asiaa oli helpompi selittää huonolla tasapainolla (minulla on oikeasti surkea tasapaino), taipumattomilla nilkoilla (ne ei oikeasti liiku) ja liialla painolla — se kortti on valitettavasti nyt pelattu pöydältä.

Joten taidan kuitenkin tyytyä jumppapalloihin, ainakin vielä hetki. Menen valvotummassa ympäristössä selkään, mutta vasta kun uskon vatsalihasten olemassaoloon. Eli keväämmällä.

Niin ja siitä pilateksesta. En todellakaan mene siihen leikkiin muukaan missään salilla. Teen niitä juttuja omaan tahtiin kotona ja ilman sitä positiivista mielialamusaa.

2 Likes

Tänään aamulla hyppäsin taas elliptisen helvetinkoneen crosstrainerin päälle. Ja taas menee aikaleima peppulleen, eli tänään tarkoittaa torstaita 7.1.

• 1:15 min polkemista, vastus on jotain ei-niin-kovaa ja vauhdin pyrin pitämään kilometrinopeudella 9,5 - 12 välillä, suurimman osan aikaa 12,1 (on muuten aika vaikeaa pitää tasaista vauhtia)
  • 1 min lepoa eli kävelyä ympäri tupaa
  • 10 sarja

kuva

Aiemmin jouduin vetämään viimeiset kolme tai kaksi raivon kanssa ja kahvoista vetämällä piti tukea jalkoja. Nyt meni ihan vaan jaloilla ja viimeinenkin meni vaan ihan tavallisesti väsymällä.

Joten siitä huolimatta, että etureidet menee pahasti hapoille, niin jotain kehitystä on tapahtunut. Silti pyöritän edelleen ajatusta, että pitäisiköhän mennä mittauttamaan ainakin T4 ja hemoglobiini — tosin, enhän minä edelleenkään tiedä millaista kehitysvauhtia olisi lupa odottaa, jos ei ole vielä tuo asianpuoli selvinnyt.

2 Likes

Ja tiedän, että tuo ei ole aitoa hiitiä. Mutta se saattaisi joskus olla, siksi nimi on tuollainen :grin:

1 Like

Eihän se hassumpi idea olisi käydä mittauttamassa veriarvoja.
Hemoglobiinin lisäksi kannattaa pyytää ferritiini ja crp.
Ei, ensaa mitään sponsorointi tahaa ( ihan tiedoksi etukäteen jo), mutta synlabilla on erilaisi puhti-paketteja tai sitten vaan valitsee ne mitkä itselleen sopii.
Eipä tarvitse vaivata lääkäriä lähetteellä ja vastaukset tulee nettiin.

Sitten jos tuloksissa on jotain häikkää niin sitten marssit niiden tulosten kanssa lääkäriin.

Siinä säästää kivasti omia hermoja kun ei tarvitse väitellä etukäteen mitä näytteitä halua :blush:.

Miten muuten kävi sen dvd-laitteen kanssa? Löysitkö ja saitko toimimaan sen vatsatreeni ohjelman?

Ja ettei joka rutiinipäivityksessä tarvitsisi kiukutella aikaleimasta, niin tässä aamuinen run/walk.

• lämmittely 5 min @ 6 km/h
  • 45 s hölkkää @ 9 km/h
  • 2 min kävelyä @ 5,5 km/h
  • jäähdyttely 4 min + 30 minuuttia täyteen (nyt vissiin minuutti) @ 5,5 km/h

IMG_1266

Juu, vaihtelen koko ajan tempoa. Mutta siksi, että etsin raskasta, mutta vähemmän ilkeää. Tuo 9 km/h on edelleen vauhtina hieman liian hidas hölkäksi, mutta vetää sykettä ylös sopivan hitaasti. 5,5 km/h on taasen sopivan löysä ns. palauttavaan, joten varmaan pysyn siinä vaikka jossain vaiheessa säätäisinkin juoksuvauhtia ja -aikaa.

Ja kuten eilen crosstrainerilla, niin sain hien päälle ja sellaisen hengästyminen, jossa ei tukehdu. Eli varmaan seuraavalla kerralla nostan hölkän 9,5 km/h ja katson mitä tapahtuu. Jos on siedettävää, niin ehkä viikon päästä nostan juoksupätkät minuuttiin – mutta kuten aina, niin mikään ei ole niin epäluotettavaa kuin minun suunnitelmani.

Joo, katsellut niitä jo aiemmin. Mutta ovat minun makuuni einen hinnakkaita. Tosin, terveyskeskukseen en ole päässyt, kun en ole kuolemankielissä.

Joo ja joo. Ohjelmat olivat (silloin ja varmaan edelleenkin) hieman turhan kovia, mutta vastaavat löytyvät muualta. Se DVD on vaan käytettävyydeltään ihan paska. Tarttis kopsata ne MP4:siksi, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.

Se kuntotesti oli… njooh, sekin väitti, että olen totaalisen surkeassa kunnossa :sweat_smile:

2 Likes

Eihän sitä tarvitse ottaa koko pakettia. Voit valita vaan yksittäisen testin.

Tai sitten menet arvauskeskukseen ja pyydät / anot / rukoilet tai jotain vastaavaa että saat labralähetteen :joy:.

Paitsi jos meet vaan hoitajan vastaanotolle pyydät, että voisiko ottaa hemban kun heikottaa ja väsyttää.

Minä löysin kierrätyskeskuksesta uutena sen selkä ja vatsa-dvdn ja reidet ja pakarat dvdn, mutta en ole kerennyt vielä katsomaan kumpaakaan.

1 Like

Mutku tarvitsen useamman.

Ei minun tarvitse pyytää TK:sta mitään. Eivät ole päästäneet. Ne istuu ja odottaa. että koronaan kuolevat nummelalaiset valtaisi koko mestan.

Onneksi minun ei tarvitse panostaa reisiin ja pakaroihin, niin voin suunnata katselusuunnitelmat muihin osa-alueisiin :wink: Pääasiahan on, että on suunnitelmia. Tai jotain.

Olen itsekseni nauranut tuota kierrätyskeskusjuttua jo jonkun aikaa. Privaattivitsi, jota en ala avamaan. Joten lällällää.

1 Like

Tylsää, kun et voi kun lällätellä itseksesi.

Mie en ole käynnyt tk:ssa varmaan 15 vuoteen. Joten voin vaan kuvitella miten ne siellä odottaa koronaa kaikessa rauhassa kahvikupposen äärellä. Ja mitään lähetteitä sieltä on turha pyytää.

No, jos nyt satsaisit itseesi edes tämän kerran ja kävisit ottamassa sen jonkinlaisen setin kokeita itsestäsi :blush:.