Ilmoitusten valinta

Nyt kun foorumi laajenee tarjonnaltaan alkuperäisestä koira/Katiska-kytkennästä enemmänkin yleistasolle, niin riski siitä, että kaikki alueet eivät kiinnosta jokaista, kasvaa eksponentiaalisesti (tietysti edellytyksellä, että kasvua on ylipäätään…)

Se tuo mukanaan sellaisen käytettävyysjutun, että ilmoitukset uusista ja päivittyneistä ketjuista saattaa alkaa häiritsemään, jos näkyvät aiheet ovat koko ajan sellaisia, jotka eivät voi vähempää kiinnostaa.

Tuohon on kaksi vaihtoehto:

• sammuttaa ilmoituksista ne alueet, jotka eivät kiinnosta
  • ottaa käyttöön ilmoitukset niistä alueista, jotka kiinnostavat

Noissa on selvä käytännön ero sen mukaan mitä minä teen hallinnan puolella. Mutta joka kerta käyttäjän täytyy olla aktiivinen, koska järjestelmä ei osaa lukea ajatuksia.

Jos sammutetaan ne alueet, jotka eivät kiinnosta, niin lähtökohtaisesti ilmoitukset ovat päällä. Ja minun täytyy opettaa miten ne sammutetaan (itseasiassa siitä on jo olemassa ohjeteksti).

Jos täytyy valita kiinnostuksen kohteet erikseen, niin lähtökohtaisesti yhdeltäkään alueelta ei lähde ilmoituksia. Ja minun täytyy opettaa miten ne laitetaan päälle (sama asia kuin ilmojen sammuttaminen, mutta eri valinta).

Ylläpidollista arkirealismia on, että suurin osa ei säädä niitä (ollaan hieman samassa tilanteessa kuin että Facen ryhmissä jengi tekee aloituksen, että haluaa erota, koska ei osaa tehdä sitä itse). Silloin seuraukset ovat:

• jos ilmot ovat päällä, niin osaa alkaa vituttamaan mielestään turhat ilmot ja fiksuimmat kieltävät kaikkien mailien saapumiseen — mutta näkevät ne foorumilla
  • jos ilmot eivät ole päällä, niin osa ei saa mitään tietoa foorumilta, eivätkä koskaan tule katsomaan mitään, koska unohtavat — ja jos tulevat, niin eivät näe uusin/päivittyneiden määrää valikoissakaan

Kaksi huonoa vaihtoehtoa. Mutta kumpi on vähemmän huono?

Ilmot päällä :+1:

Ei voi etukäteen tietää, mistä ei halua ilmoituksia :grin:

Täytyy varmaan tehdä uusille joku suljettava banneri, jossa on tuo ja pari muuta perusjuttua opastettuna.

1 Like

Voiko tuota neljän minuutin aikarajaa lyhentää minuuttiin? Tai poistaa kokonaan?
Joskus aloitus on niin lyhyt, ettei sen lukemiseen mene minuuttiakaan, jolloin en saa mihinkään merkintää, että sinne on tullut uusia kommentteja.

Voisi. Se tarkoittaisi silloin sitä, että joka hemmetin ketju, jonka avaat, menisi seurantaan. Täällä ei ole niin paljon liikennettä, että se olisi suurikaan harmi — mutta tilanteet voi muuttua.

Opettele käyttämään ketjun ilmoituksia.

Klikkaa Seurannassa kun haluat erillisen ilmoituksen lukemattomista. Muissa aiheissa tyydy vain lukemattomien listaan.

Mutta… mietin tuota hetken, että josko se automaaginen ketjun seuraaminen olisi kuitenkin fiksuin täällä — koska samasta nappulasta saa lopetettua seurannan, kun aina lakkaa kiinnostamasta, klikkaa vaan Tavallinen tai jos aihe ei kiinnosta pätkääkään, niin Vaimennettu.

Se minuutti saattaisi ehkä olla ihan hyvä raja. Minuutissa nimittäin ehtii lukemaan aika paljon. Tai ainakin minä ehdin. Ja varmaan lähtöolettamus voisi olla, että jos johonkin ketjuun uhraa aikaa, niin se kiinnostaa (se 4 minuuttia tulee foorumin oletusarvoista ja jos en väärin muista, niin se tarkoittaa englanninkielisessä maailmassa yli 10 viestin ketjun lukemista).

Täällä on sen verran hiljaista, ja kun käy joka päivä vähintään kerran kurkkaamassa onko uutta, että harvoin on sellainen tilanne, että ketjussa olisi yhtäkään kommenttia kun sen luen.

Haluan ilmoituksen kaikista ketjuista. Jolloin mun tilanne on se, että aina kun luen uuden ketjun aloituksen, pitäisi muistaa laittaa siihen seuranta päälle, koska aloituksen lukemiseen ei mene neljää minuuttia.

Olen vaihtanut kaikkiin kategorioihin ja jo melkein kaikkiin alakategoirioihin “seurannassa”, joten vastaus tähän tuossa ylläpuolella :wink:
Sitä en ihan hahmota, miten ne on kaikki menneet
“Tavallinen” valintaan, mutta eipä sillä väliä, kohta on kaikki vaihdettu.

Vilkaise profiilisi asetuksia:

Uusistahan saat aina ilmoituksen, eli näkyy se numeropallukka — jos aluetta ei ole hiljennettyä.

Ilmoituksethan perusteiltaan koskevat mailiin lähteviä, mutta pätevät myös lukemattomien kohdalla, kun joku on vastannut ketjuun.