Ihmisen ravintolisien tarve

Nyt kun omien koirien ruokinta on saatu (omasta mielestä) kuntoon, on aika uhrata ajatuksia myös omaan syömiseen. Mitä ravintolisiä tällaisen 20+, ei niin välitä mitä suuhunsa laittaa, naisen kannattaisi syödä purkista ja millaisia määriä? Kävelyillä koirien kanssa silloin tällöin käyn, mutta siihen se liikunta sitten jääkin. Mitä nyt hyötyliikuntaa varmaan päivittäin saan hieman.

Ja puhun tässä tietysti nyt lisäravinteista, en ravintolisistä. :person_facepalming:

Aika pitkälle samaa kuin koira :wink: Mutta jos oletetaan, että syöt kuitenkin edes suunnilleen kuten kuuluu, niin

  • värillisiä juttuja, kuten paprikaa ja porkkanaa
  • maksaa, edes joskus
  • D-vitamiinia 125 mikroa päivässä, kesällä voi unohtaa, jos yrittää hankkia auringossa ihosyöpää
  • 25 milliä sinkkiä
  • juustoa
  • jodioitua suolaa edes gramma päivässä
1 Like

Oikeasti noin paljon D-vitamiinia päivässä?

Voithan pyytää d-vitamiini pitoisuuden mittausta, siitä näkee millainen tarve.
Mä oon ottanu 50:siä, mutta ihan liian harvoin. Joskus mulla se arvo mitattiin mutta en nyt enää muista mitä oli, pitäis mittauttaa uudestaan.
Sit taas mun pojalla (17v tais olla mittauksen aikaan) oli arvo alakanttiin vaikka syö tosi monipuolisesti ruokaa muttei ota d-vitamiinia. Kesäisin hän on paljon ulkona joten voisin ajatella että mittaus on osunut keväälle kun ollut alhainen arvo.

Ei kai siitä isosta D-annoksesta haittaakaan ole.

Pitäis muistaa myös omaan suuhun heittää se sinkki tabu kun joka ilta kuitenkin koirille antaa :sweat_smile:
Itellä tosta Jaken listasta puuttuu maksa, sitä en syö, en edes joskus :confounded:

Juu. Eikä välttämättä edes riitä. Mutta kuten @Jonnap totesi, niin tietysti plasman pitoisuudet voi mitata. Se vaan kertoo sen, että onko ylipäätään saanut riittävästi. Minulla ei 125 mikroa riittänyt.

Sitten puuttuu se naisten muotilisä: rauta. Mutta koska se sotkee niin helposti vatsan, niin ehkä kannattaa ottaa ensin hemoglobiini ja miettiä sitten — paljon tuokin riippuu siitä miten syö.

Mutta jos muistaisi ottaa sinkkiä ja D-vitamiinia, niin pitkälle pääsee silläkin — loppu tulee sitten ruuasta.

3 viestiä erotettiin uuteen ketjuun: Lisäravinteet ja kolestyramiini