☠️ Hyvät huonot verkko-ostokokemukset

Ostin heijastintakin, siis sellaisen ohuen, joka heijastaa koko materiaalillaan. Koirapuolella tutuin saattaa olla Mustin ja Mirrin myymä — joka perheen toisen kokemuksen mukaan on ihan toimiva. Nehän on yleensä aina M&M:llä loppu, ainakin aikuisten koot, mutta syksyllä onnistuin löytämään itselleni mahtuvan ja jätin kuitenkin ostamatta. Ihan siksi, että ne oli vaihtaneet silminnähtävän värin avaruuslakanasta tummaan.

Osaksi ymmärrän värin vaihdin, koska tumma näkyy paremmin valkoista vastaan. Meillä on pääsääntöisesti taustana musta metsä, joten en halua maastoutua — vaikka heijastava pinta itsessään näkyykin. Mutta heijastus vaatii valon.

Joten tilasin netistä.

Facebook, tuo verkkokauppamainosten mekka, tarjosi minulle ruotsalaisen Beyond Activen takkia vajaaseen 90 euroon. Ostin sen pois, hieman reaktiivisesti toimien. En nimittäin vilkaissut sivustoa sen enempää, vaan olin pelkästään tyytyväinen, että hurri on vaivautunut tekemään Suomeen lokalisoidun version.

Kuvana, koska en linkkaa:

Nopea toimitus oli myös plussaa.

Sittemmin selvisi, että tuo on niin sanottu dropshipping-kauppa, eli heillä ei ole varsinaista omaa varastoa. He pitävät kulissin yllä, mutta tilaus lähtee Kiinaan. Se tarkoittaa samantien sitä, että toimitusaika kusi juuri sillä hetkellä. Olen tilannut jotain rättejä vastaavalla tavalla ennenkin, ja kykenen elämään sen kanssa — kunhan tiedän, että toimitus on jotain välillä 1 - 2 kuukautta, ellei konttialus juutu poikittain Suezin kanavaan.

Noissa on nykyään tietysti sekin riski, että jos myyjä ei kuulu EU:n verojärjestelmään, niin paketin tullessa Kiinasta, sen hinta paukahtaa samantien 24 % kalliimmaksi Tullissa. Tässä tapauksessa hieman auttoi se, että myyjä oli ruotsalainen. Ruotsissa on nimittäin astetta kovempi kuluttajansuoja kuin Suomessa, joten ALV-asia oli hoidossa. Mutta se selvisi vasta erikseen asiaa selvitellessäni, ei myyjän toimesta, joka pyrkii aktiivisesi piilottamaan Kiinan yhteytensä.

Ei Kiinassa sinällään mitään vikaa ole. Tai on paljonkin, mutta ei tässä kontekstissä. Joku E-Ville tekee vastaavaa, mutta heillä pelin henki on asiakkaalle selvä ja se kerrotaan koko ajan joka paikassa.

Neljän viikon kohdalla otin myyjään yhteyttä ja kyselin, että oliko heillä lipsahtanut toimitusaikamainokseen vahingossa päivä, kun se piti olla kuukausi. Lähetin mailin tarkoituksella suomeksi, koska myyntisivusto sekä kaikki kaupan mailit olivat suomeksi. Vastaus oli odotettu — he eivät ymmärrä suomea, joten voisinko ottaa yhteyttä ruotsiksi tai englanniksi.

Minähän otin, molemmilla kielillä. Vastausta ei koskaan tullut. Mutta kylläkin viikon 5 kohdalla saapui ilmoitus PostNordilta, että pakettilappu on printattu, seurantatunnus annettu ja toimitusta kuljetukseen odotetaan. PostNord aiheuttaa minulle akuutin ja kroonisen päänsäryn, mutta se on yleensä aina rahtiyrityksenä Ruotsissa.

Nyt olen odottanut viikon, että paketti ilmestyisi PostNordille. Eli myyjä teki vanhanaikaiset. Kun asiakas alkaa huudella toimitusaikojen perään, niin printataan pakettilappu ja hänet saadaan taas viikoksi hiljaiseksi.

Takki voi silti olla ihan hyvä. Mutta he mainostavat 60 päivän palautusta, ehtojensa mukaan muuten ostopäivästä laskettuna, ja sehän alkaa kohta umpeutua. Saattaa kuitenkin olla, että kokeilen kepillä jäätä ja palautan samantien paketin. Maksunvälittäjänä oli Klarna, ja heillä on verkkokauppiaiden puolelta maine toimijana, joka ei piittaa mitään mistään — eli jäädyttää PayPalin tapaan rahat reklamaatiotilanteessa. Tasapuolisuuden nimissä on mainittava, että asiakaspuolella valitetaan samaa: Klarnasta ei ole mitään apua ongelmissa.

Joten, kun ostatte, niin vilkaiskaa ainakin kaksi asiaa:

• etusivu paljastaa paljon
  • yrityksen itsestään kertomat pakolliset tiedot

Tänään sitten takki tuli postilaatikkoon. Joten toimitusaika ns. venähti luvatusta.

Takki sinällään on ihan ok. Kevyttopattu vuori, sivutaskut avoimet ja rintataskuun mahtuu röökit, mutta ei isompaa puhelinta. Kokoluokitus on pienehkö, joten XL oli minulle einen jämpti. Hihoissa ei ollut milliäkään liikaa ja mahdun toki liikkumaan, mutta alle ei mahdu mitään talvipakkasvarustusta. Tosin, eihän moiset ole sellaiseen suunniteltukaan. Normaali liikkumisen edellyttämä pukeutuminen sinällään mahtuu ja moiseen käyttöön liikenneturvallisuutta parantamaan heijastintakin ostinkin. Heijastusta en ole vielä kokeillut, mutta silminnähden se on on ihan samaa materiaalia kuin kilpailijoillakin.

PostNord onnistui täällä kertaa toimituksessa. Johtunee siitä, että paketti oli postilaatikkotoimituksella. Jos sen onnistuu kusemaan, niin silloin vaaditaan jo yritystä.

1 Like