Hyttynen pistää, mäkärä viiltää

Nyysin tämän Facebookin puolelta:

Laitan tän nyt monen pyynnön jälkeen tännekin. Oli jo omalla seinällä, instassa ja “retkeily/vaellus koiran kanssa” -ryhmässä. Oon saanut ihan hirveästi viestejä ettei kukaan muukaan ole tiennyt että näinkin voi käydä. En tiennyt itsekään, joten tuntuu nyt tärkeältä kertoa. Tekstissä ei ole tarkoituksella mainittu missä oltiin, koska minusta sillä ei ole väliä; ötököiden esiintyminen on aika paikoittaista ja niitä voi kyllä olla missä vaan. Tämä kesä on kuulemma erityisen paha.

Mäkäräiset vs me 1000-0

“Ainahan niitä on”, ajattelin kun 24. vaellukselleni lähtöä tein. Koiriin hain karkottavat valeluliuokset Bayvanticit ja lisäksi meillä oli suihkutettavia myrkkyjä mukana. Hyttyshatutkin on, mutta ei sellaisen kanssa voi kävellä. Ei me olla sokerista ja kyllähän niistä selviää ensin huitomalla ja sitten raapimalla.

Eka päivä meni ok, mutta toisen päivän iltana niitä oli ilma sakeanaan. Mudi (karvainen keskikokoinen koira) meni täysin paniikkiin, kirkui ja ryntäili puskasta toiseen yrittäen suojata mahaansa. Russeli (pieni lyhytkarvainen koira) ei tehnyt oikein mitään. Lyötiin teltta pystyyn että päästiin evakkoon miettimään seuraavaa siirtoa.

Mudi kieltäytyi syömästä ja juomasta ja kun se siirtyi teltassa, näytti ettei se pysy pystyssä. Russeli meni shokkiin; vitivalkoiset ikenet, se oksensi kaaressa kaiken (onpahan sekin nähty mitä tehdään kun makuupussi, alusta ja kaikki on täynnä koiran oksua…), ei pysynyt sisällä vesikään, eikä se ottanut jaloilleen lainkaan, se vain könötti istumassa huonossa asennossa ja yrjösi tai huohotti ja kramppasi kyljellään.

Mahat näytti tietenkin siltä että itketti katsoa niitä, verta tihkuvia kraatereita täynnä. Äitin naamassa patteja oli noin 50 ja myös ne tihkui verta. Hän on “onneksi” allergisoitunut monelle asialle ja meillä oli siksi varulta tosi reilusti kortisonia ja antihistamiinia mukana. Ei hajuakaan niiden oikeasta annostelusta 8kg ja 17kg koirille, mutta varsinkin russeli näytti siltä että se kuolee käsiin, niin aivan sama jos se sitten kuolee lääkkeisiin. Ei varmaan tartte sanoa että kenttää ei tietenkään vuorokauteen ollut puhelimessa ollut… Annoin niille myös tulehduskipulääkkeet, se oli sentään koirien omaa tuotetta ja annostelu tiedossa.

Itselläni oli puremia lähinnä jaloissa, ja siinä missä mutsi näyttää siltä että se on saanut viikon turpaansa ja on hakattu koko kropasta, mulla niitä laikkuja on vain kymmenkunta per kinttu. Otin kyllä satunnaisia kortisoneja ja antihistamiineja itsekin, mutta ei ne patit mua niin vaivanneet. Ihme miksei ne pure kaikkia samalla tavalla?

Aamuun mennessä koirat voi vähän paremmin ja russelikin kykeni kävelemään. Olin viettänyt unettoman yön miettien mitä jätän rinkasta pois että saan koiran kannettua autolle, oli se sitten elossa tai raato. Tankkasin ne täyteen lääkkeitä, kumpikaan ei suostunut syömään mitään mutta ne joi kyllä, kortisonihan onneksi janottaa ihan sekona. Russeli vaan yrjösi kaikki vedetkin ja sai taas pestä alustoja ja telttaa…

Mutta päästiin matkaan takaisin päin, lopulta autolle ja helvettiin sieltä. Itse en ottanut enää lääkkeitä kun ei ollut mitään oireita, kaikki muut kyllä söi maksimiannoksia kaikkea; kortisonia, antihistamiinia ja tulehduskipulääkettä.

Iltaan mennessä mulla alkoi karmea vatsakipu, joka tuntui ruokamyrkytykseltä, mutta mitään ei ruvennut tulemaan ulos kummastakaan päästä. Oltiin jo hotellissa ja soitin kahdesti paikalliseen päivystykseen. Kipu säteili välillä rintaan, mutta oli selkeästi vatsasta, niin en vaivannut päätäni sillä oonko saamassa sydärin. Lopulta sain lääkärin langan päähän ja hän diagnosoi mäkäräiskuumeen.

Mun virhe oli olla ottamatta niitä lääkkeitä vuorokauteen ja siksi myrkytys pääsi kehittymään, klassiset oireet päänsärky, pahoinvointi, vatsakipu ja kuume. Sitä kesti 1,5vrk, mutta lopulta lääkärin ohjeilla elämä alkoi voittaa. Äiti kävi apteekista erilaisia lääkkeitä sekä ihmisille että eläimille ja apteekkari oli parkaissut hänet nähdessään, ettei koskaan ole nähnyt noin kamalaa naamaa.

Muutama mäkäräinen on lähinnä ärsyttävää ja siitä selviää raapimalla. Mutta sitten kun niitä on satoja miljardeja ja ilma on mustaa, kaikki karkottavat myrkyt on yksi vitsi vaan ja ne muuttuu hengenvaarallisiksi. En tiennyt tätä, ja kirjoitin tästä instassa ja facessa ja oon saanut kymmeniä viestejä että kukaan muukaan ei ole tiennyt miten pahasti voi käydä.

Sitä sanotaan, että heinäkuussa Lappiin ei pidä mennä, mutta meillä nyt vaan olosuhteiden pakosta yhteinen loma sattui tähän. Kuulemma viikkoa aiemmin olisi vielä ollut ihan hyvä tilanne, helle räjäytti ne. Meilläkin se eka päivä oli vielä “normaali” ja vasta toisen iltana niitä tosiaan oli yhtäkkiä ihan vitukseen.

Halusin vaan kertoa että ne oikeasti suurissa määrissä on hengenvaarallisia. Itse en ole allerginen millekään enkä paljoa saa mitään tarttuvia tauteja, mulla on siis hyvä vastustuskyky. Järkytyin miten huonoon kuntoon pelkät ötökän puremat minut vei. Älkää pliis kukaan leikkikö näillä asioilla. Hirveä syyllisyys siitä että vein heidät kaikki sinne, ja ei koskaan enää heinäkuussa mihinkään. Jos lomaa ei muuhun aikaan saa, ollaan sitten kokonaan menemättä.

• Jos Facebook-linkin esikatselukuva näyttää arabialaiselta, niin se on joko foorumisoftan tai Facebookin sekoilua. Linkki vie kotimaiseen Vaellus-ryhmään ja julkisesti näkyvään alkuperäiseen postaukseen

Just mietittiin että pitäiskö lähtee käymään Lapissa kun ilmatkin on mitä on mutta taidetaan jäädä kotiin :flushed:

Ei sinne kannata lähteä ennen ruskaa.

Millä annoksella ja mitä lääkettä, kannattaa lähtee koiraa tommosessa tilanteessa sit hoitaa? Kyytabletti?

Kyytabletti tuli itellekin ekana mieleen ku juttua luin.
Vaikkei niitä itse tarveis niin kyllä ne todella kannattaa kaapissa ja reissussa olla varuilta mukana edes koirien takia. Ja aina ylimääräinen pullo tai pkt koirien särkylääkettäkin.

Harvemmin tulee otettua koirille reissuun lääkkeitä mutta nyt tästä lukeneena ja oppineena ei ne paljon siellä kassissa paina.

Kortisonia juu. Eli kyytabletti. Antihistamiineja voi kokeilla omistajalle, mutta koirilla niistä ei ole mitään iloa.

1 Like