Hyötyliikuntaa tai jotain

Liittyy tähän off-topic alueen aloitukseen:

Lunta on tullut nyt jotain 20 tuntia yhteensoittoon ja jatkuu vielä huomisen puolelle. Luojan kiitos hiutalekoko on pientä, mutta tuisku tekee kaikennäköisiä yllätyksiä.

Ensin avasin pihan eilisestä uudestaan:

kuva

En ihan noin tasaista rasvanpolttoa ole koskaan onnistunut matolla tekemään.

Sitten jouduin iltapäivällä tekemään saman homman uudestaan, ja vähän päälle:

kuva

Nyt alkoi jo tuntua hiukan selässä ja vatsassakin, koska se penkka, johon lumet työnnän, alkaa olla jo korkeahko.

Illalla sitten tallit. Minna on iltavuorossa, niin tein yksin. Yleensä se on tunnin homma, mutta nyt aikataulu pissi, koska jouduin kaivamaan itseni joka paikkaan.

Lisäksi olin totaalisesti unohtanut yhden lumityön. En päässyt lantalaan, joten kaivoin 50 sentin hankeen kulkuväylän. Polun joutui avaamaan jopa lantalan päälle. Onneksi matkaa ei ole kuin jotain 30 metriä. Mutta slti.

kuva

Lopun sykkeen putoaminen tuli röökipaussista ennenkuin hevoset tuli sisällä ja aloin riisumaan niiltä märkiä rynttyitä.

Paistoin päivällä satsin lettuja. Edelliskerrasta onkin jo aikaa. Sinänsä harmi, koska onnistuttiin — no, Minna onnistui — tekemään kohtuullisen hyvää mansikkahilloa. Sitruunahappo taisi toimia siinä sörsselissä.

Hieman sivu-urille.

Palovaroittimethan ovat pakollisia. Keittiö varsinkin on riskipaikka, mutta aika hankala juurikin hälyttimille. Varsinkin kun alkaa letun paistoon. Joten kun kuitenkin asentaa keittiöön palovaroittimen, niin ei kannatta käyttää sellaista, joka ketjuttaa hälytykset jokaiseen. Meteli täytyisi saada yläkerran makkariin jollain muulla tavalla.

On nimittäin aika tylsää juosta joka helvetin huone läpi ja repiä hälyttimet katosta, että saa ne hiljenemään.

Sain lettujen kanssa päivän kalorit sallittuun 2800:aan. Mutta kello väittää myös päivän kokonaiskulutukseksi 4800. Joten näin tehtiiin letuista ja mansikkahillosta itsesiassa laihdutusruokaa.

2 Likes

Eilen tein lumityöt. Edelleen isoalue ja en omista mitään linkoha laan lumikolan ja lumentyöntölappion. Lunta oli kertynyt kivat 30 cm.
Helvetillinen urakka.

Tänään toisinto eilisestä, mutta kahdesti. Aamu kuudelta ensimmäisen kerran ja nyt illalla uusinta. Molemmilla kerroilla noin 20 cm lunta.

Selkä ja kädet kipeät, kun olen joutunut työtämään ylös kinoksiin.
Tontin alua on sen verran ruuri, että olen jo aluksi työntänyt lumia mahdillisimman pitkälle ( joo lisää työtä ja aikaa), mutta säästää myöhemmin siltä ettei ole ihan jumalattoman korkeita kinoksia.

Reidet huutaa hoosiannaa ja polvet ei kanna (molemmissa nivelrikko ja järkyttävä kipu tällä hetkellä), koska kiersin koirien kanssa umpihangessa tarkastamassa kaikki aitaukset etteivät hevoset pääse yli jos johonkin on kinostunut enemmän lunta.
@Jagster ihan off topc aiheen, mutta jos miinustat tuosta sinun ilmoittamasta pituudesta -36,5 cm niin saat minun pituuden :joy:. Sillä selitän sen, että todellakin kahlasin vyötäröä myöten lumessa.

Onneksi jotain positiivista. Minulla on ollut kolme vapaapäivää ja huomenna alkaa taas yövuoro-putki. Eiköhän siitä selvitä kipulääkkeiden voimalla :blush:.

1 Like

Auts! Panacod?

Perseestä noi nivelongelmat, kun ne ei mene ohi. No, turhaan mä sitä sulle selitän. Etköhän tiedä asian minua paremmin.

Mulla tekee nyt kiusaa se takareiden ulompi jännenippu, joka menee polven taakse. Molemmissa koivissa. Tyypillinen rasituskiukuttelu — kun pysyy liikkeessä, niin lievenee, mutta kun erehtyy hetkeksi istumaan, että pääsevät supistumaan, niin ei meinaa enää päästä liikkumaan.

Eli suunnilleen tuossa:

Njooh. Aina kun hetken aikaa luulee, että alkaa päästä jonkun näköiseen kuntoon, niin harhaluuloista pääsee helpolla eroon — muuta ei tarvita kuin hiukan lunta :rofl:

Tänään kaksi lumenluontia, mutta vähemmän kuin eilen. Oikeastaan tuiskun ajamista ja portin edusta (nykyinen tietä auraava traktorikuski saa turpiinsa kun osutaan yhtä aikaa paikalle…).

Jotensakin -9 ja 10 boforin tuuli tappoi suurimman osan halusta olla pihalla.

2 Likes

Sama juttu, aina kun kuvittelee, että on kunnossa, niin eiköhän sieltä tulla rymisten alas todellisuuteen.

Menin 2 x panacodilla ja 1 x 50 mg tramadolilla, ja suitä huolimatta ei oikein kivut hellittäneet. Otin vielä tuplat magnesiumia ja kaliumia lisäksi.
Siitä huolimatta en saanut oikein kivuilta nukuttua.

Toi tuuli + pakkanen on järkyttävä. Onneksi ei nyt ainakaan lähipäiviksi ole lisää lunta.

Kohta lähtään köpöttelemään lenkille (siis minä köpötän), ja koirat saa painella missä lystää, minä pysyn tiellä :blush:.

Meillä onneksi aurakuski (kop kop), onneksi sellainen maalaisjärjen omaava tyyppi, että portin kohdalla laskeen sen jonkin “läpän” siitä auran sivusta ettei tule niitä järjettömiä kinoksia portin pieleen. Ja avaa sitten portin jälkeen tämän kyseinen “läpän” kun on ohittanut reilusti.

Yritän tämän päivän lepuutella polvia, että yöpäivystysputken alkaessa olen edes kohtalaisessa kunnossa.

20210114_180757

Tsempit kipuhelvettiin :pill:

1 Like

Kiitos :heart:.

Nyt jo hieman helpompaa kuin eilen, mutta edelleen mennään kipulääkkeillä.

1 Like

Aloitin ja lopetin lumenluonnin röökillä. Saa arvata missä välissä pidin kaksi tupakkapaussia :thinking:

kuva

Taitaa mennä hyötyliikuntapäiväksi, taatusti en tee mitään muuta. Lumihommia on vielä puolen tunnin urakka jäljellä, ja talli päälle.

Joutuu jonkun verran ponnistamaan, että saa kolan vallin päälle. Huomasin, että ponnistus lähtee aina vasemmalla jalalla. Yritin jopa vaihtaa sitä oikelle, mutta silloin ei mennyt koskaan askellus kohdalleen. Sanoisinko, että aika tapojen orja ihminen pystyy olemaan…

Mutta. Jospa tekisi tuostakin diagnoosin :upside_down_face:

Lantio jumissa ja vinossa, jolloin kulkee aina ikäänkuin oikea lanne edellä.

1 Like

Täälläkin lumityöt tehty taas kerran…

Hitsit kun oon niin tumpelo ettei mulla ole mitään hienoja älykelloja ja sovelluksia et voisin kanssa laitella käyriä.
Tosin siinä voisi kohdallani olla myös se vitutuskäyrä…
Kaatusin kahdesti eri kerroilla kun työnsin vallin päälle lumia. Toisella kerralla iskin leuan tantereeseen sellaisella voimalla et huomenna siinä on varmasti mustelma.

En kertakaikkiaan tajua, että miksi lumikolia ei tehdä lyhytvartisen mitoituksella? Ja juu, en hanki lastenkolaa, koska kolattava alue on sen verran iso. Mutta tuollaisen normikolan kahvan vartta voisi jotenkin lyhentää.

Taitaa olla taas seuraavat pari päivää mennä buranalla. Sen verran vaikeeta oli jo kun aitauksia kiersin tarkastelemassa.

Olisikohan noilla parilla alaspäin sojottavalla huipulla tossa keskivälillä mitään tekemistä sin taukojen kanssa?

Nastat alle. Työnsin kaksi kolallista ja vaihdoin kengät, kun vaan suti.

Niitä kutsutaan lapioiksi :sweat_smile:

Minä haluaisin pidemmän aisan, mutta matalammalla kulmalla. Olisi paljon ergonomisempaa (menihän se tavutus oikein, kun muutaman kerran yritti…)

1 Like

Vain ehkä nelisen senttiä pakkaslunta:

kuva

Ensimmäinen sykkeen tipahtaminen tuli, kun sain portin edustan auki, portin kiinni ja russelit pihalle talkoohommiin — samalla pidin tupakkatauon.

1 Like

Olen ollut sillai tuhma, että jätin tänään väliin niin maton kuin lihaspuolenkin. Tekosyynä käytin sitä, että oli ajamassa lunta niin töllin kuin tallinkin kivijalkaan. Jos ei -15 pahempaa tule, niin ei ole hätää, mutta yöllä oli käynyt lähellä -20 ja se ajaa meillä keittön vedet jäähän — tosin, onneksi paikasta, joka on helppo sulattaa.

Se mikä hermostutti, oli säätiedotuksen -29 asteella pelottelu. Tosin ovat nyt sitten hieman antaneet tuosta periksi.

Mutta kun ensin tein tämän:

kuva

Ja sitten tämän:

kuva

niin annoin luvan fuskata hiukan. Samaan fuskaamiseen kuuluu myös kalorilaskurin välipalakategoria:

kuva

Haluan kuitenkin alleviivata sitä, että olen aika paljon alle sallittujen rajan. Vielä. Iltaa on toki jäljellä…

Tuo Fazerin suffelilevytys oli sitten huti. Ihan turha. Sillä ei ole mitään tekoa Suffelin kanssa, vaan on vain pirun huonoa riisisuklaata.

1 Like

Jepulis.
Onneksi en ole mikään suklaan ystävä, mutta olen kuullu ja lukenut eri ihmisten päivityksiä tuosta puffeli-lopista.
Joten syvimmät osanotot.

1 Like