How CAMP STOVES and SLEEPING PADS Are Made! Inside Cascade Designs HQ! | Miranda in the Wild

Videolla esitellään tehdasta, joka tekee Therm-A-Restin makuualustat sekä MSR:n retkikeittimet ja vedenpuhdistimet.

Sanotaan näin. Olen heilunut kahden polttimen välillä: MSR Pocket Rocket Deluxe ja Jetboil MightyMo. Tämän videon jälkeen ostan Jetboilin.

Taatusti MSR on hyvä, ei siitä ole kyse. Mutta kun kehutaan, että MSR:n retkikeittimet tehdään käytännössä käsityönä, ja se tarkoittaa, että tuotantotilat ovat antiikkiset ja koska ei ole laitteita, niin on pakko tehdä käsityönä, niin minä en osta.

Toki heidän oletettavasti minimipalkkaiset työntekijänsä, jotka kaikki kuvaan osuneet olivat hispanotaustaisia, tarvitsevat palkkansa — mutta eivät minulla.

On mahdollista, että Jetboil ei ole sen kummallisempi, ja jos heidän tuotantonsa on aidosti Kiinassa, niin saattaa olla pahempaakin — mutta niin kauan kun en tiedä, niin suljen silmäni.

Joka hemmetin kerta kun näytetään videota jenkkiläisestä tehdastuontannosta, niin minulla osuu silmä samoihin asioihin. Suurin osa on siviilivaatteissa, ja turvavälineitä ei ole tai ne ovat vähin mahdollinen.

Minä en kykene uskomaan, että meikäläisessä teollisuudessa tehtäisiin avotulen kanssa töitä omilla vaatteilla paljain käsin ja päin, pelkän essun kanssa.

Videon kommenteissa päivitellään kuinka hienoa ja filmaattista kaikki oli. Minä näin asiat toisinpäin. Oikeastaan ainoa hyvä puoli oli, että osastolla, jossa he leikkasivat solumuovia, oli puhtaat lattiat.

1 Like

Mä vierailin kymmenisen vuotta sitten yhdessä kiinalaisessa kangastehtaassa. Se, että länkkäriopiskelija päästetään Kiinassa tehdasvierailulle kertoo siitä, että heidän mielestään tehdas on esittelykelpoinen. Tehdashallissa kellään ei ollut kuulosuojaimia. Muistaakseni seinällä oli teline, josta sai korvatulppia.
Värjäämön puolella väriaineet oli avoimissa ämpäreissä, kenelläkään ei ollut hengityssuojaimia minkään työvaiheen aikana. En enää muista, oliko kellään edes suojakäsineitä, mahdollisesti ei. Ylimääräinen väriainevesi kulki lattialla avoimissa kouruissa.

Tuohon verrattuna essu, hengityssuojain ja käsineet on jo paljon työturvallisuuden huomioimista. Tosin, olikohan noilla maskit koronan vai työtehtävien takia?

Juu, yhä ostan Kiinassa valmistettuja vaatteita.

Jostain (kaksoisstandardista)syystä Kiinaan suhtautuu eri tavalla kuin johtavaa länsimaahan. Pidän mielenkiintoisena tilannetta, että suojavälineet ovat kalliimpi hankinta kuin työntekijän menettäminen.

Toisaalta… ilman yhteiskunnallista terveydenhoitoa, joka pakotti työnantajien maksamaan työterveyteen, jonka takia kuluja oli pakko leikata, meillä tuskin olisi työturvallisuus yhtään sen kummallisemmissa kantimissa.

Mutta kun on mahdollisuus valita, niin minä valitsen. Joten en osta MSR:ää — ja valintaa helpotti se, että olen viime aikoina kuullut aika paljonkin valituksia. Kiinalaisen kaman välttäminen taasen on paljon vaikeampaa ja kalliimpaa — edelleenkin kuitenkin ostin kiinalaisen rinkan.